En ting jeg har lært siden jeg startet med internettmarkedsføring og blogging er at listene er uvurderlige. Med listene så mener jeg epostlistene. Du bør begynne å høste inn epostene til de som besøker nettsidene og bloggene dine allerede i dag. Det gjør deg i stand til å holde kontakt med tidligere besøkende og kunne promotere produkter og innlegg med en kort epost ut til din liste som forteller om det du vil de skal ta en titt på. Du får dermed en løsning som gir deg umiddelbar trafikk og muligens penger i kassa om du promoterer noe, som affiliateprodukter eller egne produkter.
Listebygging er egentlig veldig enkelt. Du kan gå til Aweber.com og få deg en konto hos dem, koster litt per måned, så får du en form som du kan bruke til å legge på din internettside. Besøkende kan da fylle inn eposten og be om å få informasjon direkte fra deg. Alle vil ikke med en gang melde seg på listen din, de vet ikke helt om de kan stole på at du er en som passer på eposten deres og ikke deler den ut til hvem som helst. Derfor er det lurt å bygge et tillitsforhold ved å skrive at du nettopp ikke vil dele ut eposten til noen, under noen omstendigheter. I tillegg til dette er det lurt å tilby en liten premiering til de som faktisk melder seg på nyhetsbrevet. Det kan være en kort PDF som en rapport, en video om det emnet du skriver om eller driver med eller lignende.
Listebygging er enkelt. Jeg har laget en kort oppskrift her:
- Gå til Aweber.com og registrer deg.
- Når du logger inn kan du gå på «Home» tabben i toppen. Rett under den vil det komme en link som heter «(Create and Manage Lists)» klikk deg inn her.
- Klikk på den grønne knappen «Create A New List»
- Fyll inn all informasjon som kreves. Listenavn, listebeskrivelse, fra navn som skal dukke opp på eposten, adressen listen skal få epost fra og nederst kan du fylle ut din egen epost om du ønsker oppdateringer når folk melder seg på eller av listen din. Klikk så på den grønne «Save Settings» knappen i bunnen.
- Øverst kan du så gå inn på «Personalize Your List», der kan du koble listen din til Twitter og Facebook, samt sette opp logo og litt informasjon om deg som driver listen. I tillegg til dette kan du gå inn på «Confirmed Opt-In» hvor du kan velge om de som melder seg på skal melde seg rett inn eller om de faktisk skal få en epost hvor de bekrefter at de er eier av eposten og vil motta informasjon fra deg. Det er mange fordeler med sistnevnte som gjør at du kan belønne de som faktiskt melder på sin originale epost, du slipper eposter som ikke eksisterer og du vil få færre klager siden de må bekrefte to ganger. Den siste metoden er ofte referert til som «Double Optin».
- Gå så til den øverste menyen og vel «Web Forms». Klikk på den grønne knappen «Create A New Web Form». Da vil en epost form bygger vise seg. Her kan du velge mellom ferdige maler for formene eller lage mer eller mindre din egen. Aweber er på engelsk så det kan være lurt å endre på «Name» og «Email:» tekstene til de norske motpartene. Lagre formen når du syntes at den ser bra ut. Så kan du gå til «Settings», her vil du kunne velge navn på formen og hvor du skal sende de som melder seg på, du kan for eksempel sette opp en egen side hvor det står at du takker for påmeldingen og linker til premien/gaven som de skulle få om de melder seg på. Lagre dette og gå videre til «Publish».
- Inne på publish vil du finne 3 valg. «I will install my form», «My web designer will install my form» og «Have Aweber host my form». Det første valget er for deg som ønsker å legge inn koden selv på din blogg eller nettside. Du må vite litt basis om html og hvor du skal legge den i koden, men det er kun klipp og lim av kode om du vet hvor den skal ligge i ditt design. Valg nummer 2 er for deg som har en designer eller webansvarlig som ordner med nettsiden din, da vil du kunne sende en epost til han med koden og instruksjoner på hvordan det skal settes opp. Den siste metoden er at du kun får en link til formen din som da ligger hos Aweber for deg, men her må de som skal melde seg på først klikke på linken før de melder seg inn, noe som er mer tungvindt og det er lettere for folk å heller droppe det, en av de to første valgene er å anbefale.
Gratulerer, om du har fulgt stegene over har du nå din første epostliste klar til å bygges med kunder, besøkende og andre som er interessert i det du driver med. Når denne ligger ute på sidene dine er dette en funksjon som bygger en prospektliste på autopilot.
Nå som listen din bygges på autopilot er det greit å tenke fremover. Ditt ultimate mål videre bør være å bygge denne listen så stor som mulig.
La oss si at du vanligvis selger et produkt eller tjeneste på din internettside. La oss si du driver med samlivsterapi. Fra tidligere vet du at for hver 100 person som er innom din internettside så resulterer det i en førstegangskonsultasjon hos deg. Det vil si at det lønner seg for deg å få flere innom siden din. Vi tar utgangspunkt i at du har 100 besøk per dag. Når du nå bygger listen din og kanskje 10 av de 100 som besøker siden din melder seg på nyhetsbrevet så vil du etter 3 måneder ha (10% av 100 besøk per dag * 90 dager = 900 eposter) rundt 900 eposter på epostlisten din. Skulle du så trenge flere kunder til samlivsterapi bedriften din er det bare å sende ut en epost med et tilbud på førstegangskonsultasjon. Det vil da mest sannsynlig være like mange som melder seg på da som om de kommer til nettsiden din, og du vil sitte igjen med 9 nye kunder til konsultasjon på å sende ut en, ja _en_, epost! Kan du nå se for deg hvorfor du bør starte med å bygge listen din i dag?
Start din første epost liste i dag, kom i gang på Aweber.com, og om du lurer på noe så skriv i kommentarfeltet under så skal jeg gi deg svar på det du lurer på.