Hvordan skrive en bok på 30 dager

I dette innlegget skal jeg vise deg en metode for å skrive en bok / ebok / ebook på kortest mulig tid. Forutsatt at du har en ide om hva du ønsker å skrive om, kan bruke Word eller lignende skriveprogram og har tid tilgjengelig.

Metoden jeg skal vise deg nå, starter kanskje litt unormalt men korter ned prosessen drastisk, jeg ble selv overasket over hvor kort tid det tok å utarbeide flere maler til forskjellige typer bøker innen for varierte emner.

 

Kort versjon av prosessen:

1. Finn emnet du skal skrive om og lag en tittel til boken

2. Lag oversikt over alle kapittlene i boken

3. Skriv hvert kapittel

4. Du har nå en ferdig bok klar til redigering og trykking!

 

Lengre versjon av prosessen:

Det du ser over er en kort versjon, beregnet på å gi de som er en tur innom bloggen til å fort se om dette er noe de selv kunne ha bruk for, og du som leser dette har nok en større interesse i å lære hele prosessen, den skal vi gå igjennom nå.

1. Dette er fortsatt å finne emnet på boken og hva du skal skrive om, jeg velger i dag tittelen «Hvordan skrive en bok på 7 dager»

2. Nå har jeg tittelen klar og nå skal jeg finne ut hvilke kapittler boken trenger og må ha. Til dette er det helt ok å bruke et A4 ark og en penn eller et mindmapping program som Mindjet eller Bubble.us

For ark versjonen:

Lag en runding midt på arket, skriv inn tittelen til boken.

Lag så en litt mindre runding over og under den du laget i midten. Du skal  i den øverste skrive inn trenger og i den nederste ønske. Ut i fra hver av disse skal du lage 3 nye rundinger slik at det blir totalt 6 tomme bobler.

I hver av de boblene skal du skrive inn forskjellige tema som boken skal inne holde. I mitt eksempel blir det som følger:

TRENGER:

Oppsett

Skrivemåter

Kapittler

 

ØNSKE:

Rask metode

Tid

Forfatter

I den første delen som er trenger så har jeg listet opp noen emner som en forfatter av en bok må få med seg for å i det hele tatt kunne skrive en bok på 7 dager. Det personen som skal lese boken ønsker er en rask metode, bruke kort tid og bli en forfatter av en bok. Det er de tingene på ønske som kommer til å overbevise personen om å kjøpe boken din eller lese den, mens det er det de får servert på trenger som er den viktige delen til å få personen til å kunne skrive en bok på 7 dager.

Vi skal videre dele de 3 under emnene i 3 forskjellige parter slik at du ender opp med 18 underemner. Se illustrasjonen lenger ned for hvordan jeg har satt det opp for her tar jeg kun for meg emnet «Rask Metode».

På min Rask Metode så har jeg videre delt den opp i System, Programmer og Outsource. Jeg har valgt system som en av dem fordi jeg mener at du må ha et system å følge dersom du skal kunne skrive en bok på så kort tid, så du slipper å tenke, men følger en prosess. Programmer har jeg listet opp fordi jeg vet det er mange dataprogrammer som kan hjelpe deg til å skrive en bok på kort tid. Outsource har jeg som et eget emne fordi jeg vet at de som ønsker en rask metode for å skrive en bok kanskje har penger til å få andre til å skrive hele eller deler av boken for dem.

Under SYSTEM

I kategorien Ønsker har jeg nå Rask Metode, Tid og Forfatter. I underkategorien Rask Metode har jeg videre System, Programmer og Outsource. Så nå går vi løs på hva vi skal ha under System.

Her skal vi liste opp 6 spørsmål. Tre positive og tre negative. Du kan bruke alle spørsmål med hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan osv.

 

Jeg har valgt disse:

Hvorfor ha et system?

Hvem bruker systemer?

Hvordan fungerer et system?

Hvordan ødelegge systemet?

Hvor passer systemet dårlig?

Hvilke snarveier må du ikke ta?


Det du som leser her skal gjøre nå, er å fullføre denne prosessen på alle de 18 underkategoriene som du tidligere satte opp. Det vil da bli 18 * 6 = 108, et hundre og åtte spørsmål!

Hva skal du så med disse spørsmålene lurer du nok på? Jo det er 108 kapittler til din nye bok. Det eneste du trenger å gjøre nå er å skrive dem, gi svar til hvert enkelt spørsmål så har du en bok.

 

Her er oversikten over min bok:

1 Ønsker

1.1 Rask metode

1.1.1 System

Hvorfor ha et system?

Hvem bruker systemer?

Hvordan ta i bruk systemet?

Hvordan ødelegge systemet?

Hvor systemet passer dårlig?

Hvilke snarveier du ikke må ta

1.1.2 Programmer

1.1.3 Outsource

1.2 Tid

1.2.1 Prokrastinering

1.2.2 Stoppeklokke

1.2.3 Tidstyver

1.3 Forfatter

1.3.1 Forfatteren

1.3.2 Ekspert

1.3.3 Livsstil

2 Trenger

2.1 Oppsett

2.1.1 Forord og innholdsfortegnelse

2.1.2 Kapitteloppdeling

2.1.3 Referanser og videre lesing

2.2 Skrivemåter

2.2.1 Engasjere leseren

2.2.2 Avsnitt

2.2.3 Ord og uttrykk

2.3 Kapittler

2.3.1 Lengden

2.3.2 Rekkefølge

2.3.3 Gi svar

 

Når du er ferdig med din oversikt over kapittler vil din bok ha en noe lengre oversikt enn dette, det er fordi jeg kun har fulgt planen på den første delen av boken. Nå er det bare å skrive svarene dine på hvert enkelt spørsmål og de du ikke kan svaret på finner du svaret til på internett, bare ikke kopier det du finner, men skriv det på din egen måte.

Så – hva tror du? Er du i stand til å skrive din første bok?

 

Ressurser:

http://mindjet.com/ – MindMapping program til PC

https://bubbl.us/ – MindMapping Online

http://www.mindmeister.com/ – MindMapping for iPad ++

..
Mats Holmvik