Hvorfor bloggere elsker …… (& det vil du og)

Spent? Litt triggende tittel, håper du liker denne posten 🙂

Nemlig snakk om det å holde kontakt med dine lesere, bloggleserne dine, fordi det er viktig. Har du ingen metode for å holde kontakt med bloggleserne dine så vil de heller ikke få vite om nytt og viktig innhold som du legger ut.

Det er mange metoder for å gjøre det, og det anbefales å bruke så mange som du klarer å holde styr på. Få leserne dine til å følge deg på Twitter, bli med i Facebook siden/gruppen din, følge deg på Instagram, Pinterest og til slutt melde seg på nyhetsbrevet ditt. Ja, for du har vel nyhetsbrev i dag?

Det som er en stor fordel med nyhetsbrev, er at du får sagt ifra direkte til leserne dine dersom det skjer noe. For de fleste har eposten sin lett tilgjengelig uansett om de er på skole, jobb, hjemme eller på ferie. Samtidig kan du følge med på hvor populær eposten din er, ved å se hvor mange som faktisk leser den og hva de klikker på av linker som du kan legge inn.

Det kan være linker til en konkurranse du holder, til en Youtube video eller til din siste bloggpost. Kanskje til og med noe du ikke vil legge direkte på internett, men vil sende leserne dine direkte? På den måten holder du leserne godt oppdatert og de kan følge deg lenge, hvor ofte bytter man epost adresse?

Her er noen som bruker AWeber som sin epost leverandør:

Lucas Rockwell – Yogabodynaturals.com

Lucas er en Yoga instruktør som driver nettsiden Yogabodynaturals.com, han er ikke veldig teknisk av seg, men vet at med AWeber så kommer epostene frem, det er det viktigste for han om han skal holde Yogatimer for eksempel.

Kenton Hoppas – Careercourierthemovie.com

Kenton driver nettsiden Careercourierthemovie.com, som er til for å promotere filmen hans. Han liker at alt med AWeber er automatisert, slik at han slipper å tenke så mye på det. For du kan faktisk sette opp eposter som automatisk sender ditt siste blogginnlegg til nyhetsbrevleserne dine.

Lalitha liker veldig godt å bruke AWeber, ikke rart, for hun har bygget en lojal kundebase og doblet trafikken til nettsiden sin med bruk av sitt nyhetsbrev. Har du lyst til å få til det samme?

Angela Wills – Marketersmojo.com

Angela bruker epost veldig mye i sitt arbeid. Hun bruker det primært som et kommunikasjonsverktøy, i tillegg til markedsføring for sitt firma. Da får hun ut nyheter, produkter og i tillegg hjelp til de som trenger hennes råd rett til epostboksen til de som har meldt seg på nyhetsbrevet hennes.

Så hva er fordelen med å bruke epostverktøyet AWeber for oss bloggere?

  • De kan prøves helt gratis!
  • De har et enkelt system for å sette opp nyhetsbrev
  • De kan sende ut epost med et eller flere blogginnlegg fra din RSS automatisk
  • De kan sende ut en velkomst epost til de som melder seg på nyhetsbrevet ditt
  • Du kan bruke det til å markedsføre en Youtube video eller blogginnlegg
  • Du har kontroll på og kan kontakte de som vil følge deg direkte, i stedet for å betale for Facebook sin promotering av poster eller Bloggshouts på Blogg.no

Jeg vil anbefale deg å prøve det i dag, for alle som driver en blogg bør bygge sin epostliste så tidlig som mulig og helst med en gang du begynner å blogge. Det er ikke alle som husker å besøke bloggen din over tid, så minn leserne dine på å gjøre det!
Kom i gang i dag for kun $1! – AWeber Communications

Hvordan blogge mer effektivt med Microsoft Word

WordPress har sitt eget skriveprogram for blogginnlegg. Her kan du gjøre det meste med tekst, bilder og selve HTML koden til hvert enkelt blogginnlegg og sørge for at det blir som ønsket før du faktisk publiserer blogginnlegget ditt. På den måten har du full kontroll. Full kontroll kan derimot ødelegge litt for hvor enkelt det blir. I mange tilfeller er det irriterende å skrive blogginnlegg direkte i WordPress sin egen editor, i hvert fall når du er hjemme og har tilgang på et bedre skriveverktøy, nemlig Microsoft Word.

Mange liker muligheten til å skrive direkte i nettleseren, og jeg bruker dem selv om hverandre. Så det er ikke enten eller, men begge to som er mottoet her.

I Word så har du nemlig muligheten til å skrive blogginnlegg med tittel og det meste av Word funksjonalitet og laste det opp direkte til din blogg, uten at du trenger å lagre og formatere bilder i bloggen etterpå. Det gjør det mye enklere for min del å være mer produktiv.

Hvordan kommer du i gang med å skrive blogginnlegg med Microsoft Word til din blogg?

 

Du har to metoder for å skrive blogg innlegg med MS Word:

Skriv innlegget ditt i et vanlig MS Word dokument og ordne med publisering etterpå

I del 1 så skriver du innlegget ditt som vanlig, legger inn de bilder du måtte ønske, for eksempel med Utklippsprogrammet til Windows(Snipping Tool). Du kan også legge til annen grafikk fra Word som du vil bruke, eksempel:

Her har jeg brukt Word sin Smart Art til å lage en illustrasjon, som enkelt kan forklare gangen i prosessen jeg bruker for å legge opp innlegg på min WordPress blogg.

 

Skriv blogginnlegget ditt direkte i MS Word sin Blog post modus

 

Gå inn i Word også finner du bildet som jeg viser over på Templates, istedenfor «Blank Document».

Klikk deg inn på den.

Du får da opp dette bildet og klikker på «Create».

Da får du opp dette vinduet i Word, kanskje litt større enn mitt, siden jeg forminsket det til å få plass her.

Da kan du fylle inn tittelen på posten din og skrive innlegget under tittelen. Her kan du bruke alle Word sine funksjoner for grafikk og lignende og du finner mye av det under «Insert» tabben.

Når du er ferdig med innlegget ditt, så kan du publisere det direkte på bloggen din. Da er det flere forskjellige bloggplattformer som er støttet. Blogger, Sharepoint blogger, Telligent Community, Typepad, WordPress og andre, er bloggplattformer som er støttet.

Vi fokuserer her på WordPress, i og med at jeg har tilgang på en WordPress blogg.

Gå på «Blog» øverst til venstre i menyen og trykk på pilen under. Velg så Manage Accounts.

Velg så «New».

Deretter velger du «Wordpress» som din blogg i listen. Og klikker «Next»

Så er det bare å legge inn din bloggadresse som vist over, fylle inn ditt brukernavn og passord, og trykke OK.

Da er du klar til å laste opp blogginnlegg skrevet i Word fremover, samtidig som Word tar seg av å laste opp alle bilder du limer inn i Word, slik at det fungerer på bloggen din. Så slipper du å tenke på det.

Deretter kan du trykke på «Publish», da vil Word automatisk publisere bloggposten du nettopp har skrevet på bloggen din. Jeg råder deg til heller å trykke på pilen som er under «Publish» knappen, for da kan du publisere den som en kladd/draft isteden. Det gjør det mulig å logge inn i WordPress før du poster bloggposten og legge til søkeord, kategorier og se hvordan det hele blir seende ut på bloggen din før du publiserer.

Vil dette hjelpe deg til å kunne blogge mer effektivt?

 

 

 

 

 

 

Skjermbilder av hele eller deler av skjermen uten å installere noe til dine bloggposter

For mange bloggere så er bilder viktig i bloggpostene på deres blogg. Det kan være deler av bilder som er tatt selv, men en ønsker ikke å vise hele bildet, eller for å illustrere noe til guider for å utføre noe på datamaskinen. Som jeg for eksempel brukte i forrige bloggpost: Døde linker på din blogg kan ødelegge mye – unngå dem!

Der kan du enkelt se at jeg har klippet og limt for å vise frem utvidelsen som finnes til WordPress og til online verktøyet for å finne ødelagte linker.

Før så var dette litt vanskeligere enn i dag, fant jeg ut selv. For jeg har nettopp foretatt en ny installasjon av Windows 7 etter å ha oppdatert til en nyere SSD disk.

Da må nye programmer inn, og etter å ha glemt hva mitt forrige verktøy het for å klippe og lime skjermbilder så fant jeg ut av Windows 7 og nyere faktisk har et slikt verktøy innebygget.

Snipping Tool – For å enkelt ta bildeklipp til din blogg

Verktøyet det er snakk om er noe som heter Snipping Tool. Et lite, men veldig kjekt program.

Som du kan se er det ikke stort. Og et lite problem jeg fant nå som ikke gikk med programmet var å starte flere av det slik at jeg fikk tatt et bilde av programmet selv, siden det gjemmer seg når du trykker på «New».

Her ser du valgene for programmet. Ikke så mange valg, men som sagt er programmet heller lite. Du kan velge at programmet alltid skal legge til klippet på Clipboard, slik at du lett kan bruke «Lim inn» (CTRL+V) i programmer som støtter det eller få beskjed om du skal lagre skjermbildet som en fil. De andre valgene har jeg ikke sett noe bruk for i sammenhengen med å bruke det til blogging.

Hvordan kommer du i gang og får brukt Snipping Tool til å lage utklipp til din blogg?

 

Det er ikke vanskeligere enn å gå på Startknappen, den runde med Windows logoen, nederst til venstre i Windows 7. Søk deretter etter «Snipping Tool» og klikk på det programmet som kommer opp med en rød runding og saks inni.

Da spretter programmet frem og er klart til bruk.

Som du kan se i bildet her, så er det også muligheter for å bruke markeringspenn, og andre penner for å få frem hva du sikter til i klippet ditt. Så slipper du å bruke MS Paint eller Photoshop til å redigere bildet i etterkant.

Håper du har god nytte av Snipping Tool i din blogg hverdag, på samme måte som jeg har. Har du spørsmål så kom med det i kommentarfeltet under.

Rapportering av problemer i iOS 7 Beta

OPPDATERING kl 19:30 18. sept 2013: iOS 7 er her offisielt ute – Hvordan får du det? https://problogger.no/2013/09/18/ios-7-er-her-offisielt-ute-hvordan-far-du-det/ 

# Endelig versjon av iOS 7 tilgjengelig, les mer her: https://problogger.no/2013/09/12/endelig-siste-versjon-av-ios-7-installer-uten-utviklerkonto-iphone-apple/  (12. september 2013)

iOS 7 Beta som kom denne uken er nå testet av en god del mennesker. Noe som gir uvurderlig tilbakemelding til utviklere av Apps/Programmer til iPhone/iPod enheter som kjører iOS 7 Beta. Under følger en liste med tilbakemeldinger fra brukere om hvilke Apps som ikke fungerer og andre bugs i betaversjonen.

Dette er derimot helt normalt og må beregnes dersom man installerer og prøver ut betaversjonen av iOS 7. Det er på ingen måte et ferdig system, og de fleste feilene vil rettes av Apple og App utviklere før det lanseres til høsten i endelig utgave.

Har du funnet noen apps som ikke fungerer eller har du funnet andre bugs? La andre få vite om det i kommentarfeltet under.

image_2

Programmer som ikke fungerer på iOS 7 før de blir oppdatert av utgiverne:

  • Plex
  • Peggle
  • The Simpsons Tapped Out
  • Instaweather
  • instaplace
  • NSB
  • RuterReise
  • Norwegian
  • Navigon Europe – fungerer hos noen
  • Ancestry
  • Dropbox – fungerer hos noen
  • Snapchat – mangler film
  • Skype – chat fungerer ikke
  • Ebay
  • Nimble Quest
  • SAS
  • Sparebank1 engangskode

Andre problemer som blir rapportert og egenerfart med iOS 7 Beta:

  • Søket på telefonen gir ingen resultater
  • Når du går inn på ny melding, scroller ikke SMS appen ned til siste melding
  • Oppdatering av apps fungerer ikke
  • Musikkbiblioteket fryser
  • Tall og lignende andre tegn enn bokstaver reagerer ikke
  • Noen oversettelser mangler
  • Varm telefon
  • Restart av telefon uten grunn
  • Bluetooth kobler ut i samtaler
  • Samtalekvaliteten varierer
  • SMS fungerer ikke, kun iMessage
  • AirDrop fungerer ikke som forventet
  • Dynamisk bakgrunn som følger bevegelser fryser, men gjenopptar seg etter en restart
  • Apps som krever betalingsinfo fungerer ikke, billettkjøp med Ruter og NSB er eksempler
  • +Batterikapasiteten øker
  • Tiden justerer seg ikke, kan endre kalenderen din
  • Manglende animasjon på mapper
  • Varierende design i apper, noe nytt og noe gammelt om hverandre

OPPDATERING – Er du avhengig av noen Apps så kan du gå tilbake til iOS 6 selv om Apple sier dette ikke går:

For å gå tilbake til iOS 6 så kan du følge denne guiden, http://www.redmondpie.com/downgrade-ios-7-beta-to-ios-6.1.3-6.1.4-how-to-tutorial/

I prinsippet det samme som du gjør over, bare med en annen IPSW fil.

Er det noen apps som ikke fungerer for deg på iOS 7 Beta, så inkluder dem i kommentar under!

 

Hvordan har 24 timer med iOS 7 på iPhone 5 vært?

OPPDATERING kl 19:30 18. sept 2013: iOS 7 er her offisielt ute – Hvordan får du det? https://problogger.no/2013/09/18/ios-7-er-her-offisielt-ute-hvordan-far-du-det/ 

# Endelig versjon av iOS 7 tilgjengelig, les mer her: https://problogger.no/2013/09/12/endelig-siste-versjon-av-ios-7-installer-uten-utviklerkonto-iphone-apple/  (12. september 2013)

For de av dere som har installert iOS 7, så er det merkbart at her er det store forandringer. Slik jeg personlig ser det, er det meste av funksjoner gjort enklere og smartere, samtidig som hele systemet ser litt blassere ut enn tidligere. Det kommer nok mange oppdateringer frem til lanseringen, men dette er en veldig god beta som nesten ikke inneholder feil, i hvert fall ikke etter 24 timers bruk.

Har tatt noen screenshot på telefonen og tenkte å forklare hva det er og hva jeg har funnet ut, under hvert bilde:

image

Her er startskjermen, tilgang til kamera er der som før og du låser den opp ved å føre hånden til siden på selve skjermen. Til min misforståelse så er pilen i bunnen tilgang til kontrollsenteret som du kan se under.

image_1

På kontrollsenteret som du får tilgang til på låst skjerm, eller i selve telefonen, så har du muligheter til enkelt å skru av og på Flymodus, Wifi, Bluetooth, Stillemodus, Låse telefonen, lysstyrke og styre musikk. Nå kan du også dele filer enkelt via AirDrop som er kjent fra Mac OS og har enkelt tilgang til AirPlay for Apple TV. De som har laget lommelykt apper sliter nok litt nå, i og med at det har kommet en egen funksjon for dette. Utrolig kjekt om telefonen er låst og du trenger en lommelykt raskt. Ellers er det kamera, kalkulator og klokke helt nederst.

image_2

Noe som var savnet raskt, i havet av Apps, er søkefunksjonen som tidligere var tilgjengelig ved å sveipe til venstre på startskjermen. Denne finner du nå ved å svipe fra midten av telefonen og ned. Da kommer dette søket opp, og du kan søke som før.

image_6

Vær appen som følger med er oppdatert. Her får du animasjoner av hvordan været er og et litt mer renere design som gjør det enkelt å se hva som kommer. Litt likt HTC sin variant er det mange som omtaler på nettet.

image_7

Kalkulatoren har fått en oppfriskning, og er like enkel å bruke som før.

image_8

Telefon funksjonen er veldig enkel og ren, litt for mye etter min smak.

image_9

SMS/iMessage er også veldig ren, og har klare farger for de meldinger du sender og de som er mottatt. Nytt tastatur har ikke vært noe problem i forhold til følsomhet, og fungerer på samme måte som før.

image_3

På innstillinger så er det gruppert litt annerledes enn tidligere. Men det ligger intuitivt hvor du skal.

image_4

Safari har blitt frisket opp en del. Her er plassen utnyttet godt, i og med at toppen på telefonen er blitt kortere, samtidig som knapper til å navigere frem og tilbake blir tatt bort kjapt når du surfer, men du får dem igjen når du drar siden litt oppover. Her merker du at det er litt i beta, siden det ikke bestandig er slik at knappene kommer frem når du trenger dem. Ellers så ser du at når du skal få et overblikk over “tabene” dine, så kommer de oppå hverandre, slik at du lett kan navigere til det du ønsker.

image_5

Sist men ikke minst, multitasking. Det er nå slik at programmene kan kjøre i bakgrunnen og gjøre operasjoner selv om du ikke er inne i dem. For å få frem oversikten over programmer som kjører så dobbeltklikker på hjem tasten og får opp bildet over. Her kan du bla igjennom programmer du har åpnet, og se hva de inneholder før du hopper over til programmet. Du sveiper fingeren din oppå appen og oppover for å lukke dem. Mye enklere enn å treffe det lille rødet symbolet som var før.

Kort oppsummert om iOS 7:

Flatt, stilrent, trenger noe finpuss, men ellers kjent og vant for en iPhone bruker.

Har du prøvd det ut enda? Hva er din opplevelse?

Prøv det her, forklarende artikkel om hvordan du installerer det selv:

Hvordan installere iOS 7 uten utviklerkonto – iPhone – Apple

 

Hvordan installere iOS 7 uten utviklerkonto – iPhone – Apple

OPPDATERING kl 19:30 18. sept 2013: iOS 7 er her offisielt ute – Hvordan får du det? https://problogger.no/2013/09/18/ios-7-er-her-offisielt-ute-hvordan-far-du-det/ 

# Endelig versjon av iOS 7 tilgjengelig, les mer her(12 september): https://problogger.no/2013/09/12/endelig-siste-versjon-av-ios-7-installer-uten-utviklerkonto-iphone-apple/  (12. september 2013)

OPPDATERING: iOS 7 Beta 2 er kommet, klikk på denne linken for å komme til den guiden.

For de av dere som så på WWDC konferansen til Apple igår, så var det visning av det kommende iOS, altså iOS 7. Her er det mange spennende nyheter som dere kan lese om på flere forskjellige nettsteder, blant annet hos Apple selv: http://www.apple.com/ios/ios7/

appleios7

Blant nyhetene så finner du nytt design, kontrollsenter, multitasking, itunes radio, airdrop, safari, kamera, siri, vær og mye mer…

Du er vel mest spent på hvordan du kommer i gang? Så følg med under…

OBS: Dette gjøres på egen risiko, vi er ikke ansvarlige for hva som skjer med ditt Apple produkt, eller tap av data, husk også at dette er en BETA versjon som kan inneholde feil og mangler. Noe som kan føre til datatap og at visse funksjoner eller telefonen henger seg.

For å installere iOS 7 har du 2 valg:

  1. Du har en utviklerkonto og kan laste ned og installere via guidene som finnes på https://developer.apple.com/ios7/
  2. Du har IKKE en utviklerkonto:

Last ned din versjon av iOS7 på en av linkene under:

Deretter tar du backup av din iPhone til iCloud som vanlig inne på innstillinger, i tillegg så kobler du telefonen din til iTunes på Mac eller PC og tar en sikkerhetskopi der.

Så går du inn i iTunes med telefonen tilkoblet, og trykker på:

MAC: ALT knappen og venstre museknapp på Oppdater, deretter kan du velge filen du lastet ned over.

WINDOWS: SHIFT knappen og venstre museknapp på Oppdater, deretter kan du velge filen du lastet ned over.

Lykke til! 🙂

OPPDATERING 13. juni 2013 – Gå tilbake til iOS 6 selv om Apple sier dette ikke går:

For å gå tilbake til iOS 6 så kan du følge denne guiden, http://www.redmondpie.com/downgrade-ios-7-beta-to-ios-6.1.3-6.1.4-how-to-tutorial/

I prinsippet det samme som du gjør over, bare med en annen IPSW fil.

Mest brukte søkeord for å finne denne artikkelen om hvordan du får iOS 7 på din iPhone eller iPod:

hvordan få ios 7
hvordan installere ios 7 gratis?
installere ios 7
hvordan få ios7
hvordan installere ios 7
hvordan installere ios 7 beta
hvordan oppdatere iphone 5 til ios 7
hvordan få ios7
hvordan laste ned ios 7 beta iphone 4s
hvordan laster jeg ned ios 7 beta
installer ios beta 7
iphone utviklerkonto

IFTTT – Hvis dette, så det… Hva sier du?

Hvorfor skal du bry deg med hva IFTTT er?

Om du noen gang har hatt et ønske om å gjøre hverdagen på nettet litt enklere, så er dette rette siden for deg.

IFTTT kan nemlig automatisere trivielle oppgaver som:

  • bytte profilbilde på Twitter når du bytter profilbilde på Facebook.
  • Laste ned alle bilder som blir tagget av deg på Facebook og putte de i Dropbox
  • Automatisk sende en hilsen til nye følgere på Twitter
  • Sende alle stjernemarkerte eposter i Gmail til kalenderen din
  • Automatisk ringe deg opp om du sender dem en SMS (Kun i USA)
  • Poste noe på Facebook eller Twitter dersom klokken er et spesielt tidspunkt
  • Sende deg en epost om det er dårlig vær ute (I USA kan du få det på SMS)

Så hva er egentlig IFTTT?

IFTTT-logo-Problogger.no

Det er snakk om IFTTT.com, der IFTTT står for “if this then that”, altså hvis dette skjer, så skal dette skje. Du setter opp kriterier for at noe skal kunne skje automatisk, som du før måtte bruke masse tid på.

Fant dette konseptet i går selv, så er relativt nytt for min del, men det kan være at andre har testet det ut før, og da vil jeg gjerne at du skriver en kommentar under om hva du bruker det til

Hvordan kommer du i gang med IFTTT?

Gå til http://www.ifttt.com og registrer en brukerkonto der. Bekreft så denne via e-post linken som er sendt ut til deg, så du er sikker på at de automatiserte oppgavene dine vil fungere.

Deretter vil det være en guide til hvordan du setter opp din første automatiske oppgave. Om det ikke kommer opp så går du på Create helt øverst på siden.  Da kommer det opp IfThisThenThat med This markert i blått siden det er en link. Når du klikker på den kommer det opp masse Web2.0 sider som du kan koble deg opp mot.

For eksempel Facebook.  Da kan du velge at hver gang noen tagger deg i et bilde, så skal bilde lastes ned til din Dropbox mappe som backup. Alle de valgmulighetene du har kommer opp når du klikke på en av Web 2.0 sidene som finnes.

Når du har laget en slik oppgave så vil IFTTT sjekke hvert kvarter om kritieriet  som du har satt på This kvalifiserer. Da utfører den oppgaven som du ville at den skulle.

Når tankene spinner litt, så er det mange ting som kan automatiseres. Noen eksempler ga jeg innledningsvis.

SayHelloToFacebookWhenTheSunComesUpIFTTT-Problogger.no

Selv testet ut disse IFTTT oppgavene:

  • Når noen tagger meg i Facebook bilder blir de lastet ned til Google Driven min
  • Når en blogg innen en nisje skriver om et spesielt tema, så poster jeg det på Twitter siden min. Får det til ved å lage en RSS feed for et søk på siden eller ved RSS for en tag på siden.
  • Når bloggen min får et nytt innlegg blir det postet på Twitter, LinkedIn og Facebook.
  • Når solen kommer opp i Oslo, så postes det en god morgen hilsen på Facebook.

Del denne bloggposten på Facebook, gi den en “Liker” og kanskje en “+1” og skriv hva du kommer til å bruke IFTTT til i kommentar under!

10 WordPress utvidelser nye bloggere MÅ ha!

1. Akismet
Denne utvidelsen bør du ha. Her får du sortert ut alt som kan ligne på spam/uønskede kommentarer som bare er ute etter å skaffe linker og er produsert av dataprogrammer. Så slipper du å bruke unødvendig mye av din tid til å gå igjennom uønskede kommentarer. Gratis og enkel å sette opp.

http://wordpress.org/plugins/akismet/

2. BWP Google XML Sitemaps
Om du ikke har det fra før, bør du skaffe deg en konto på Google Webmaster Tools. Her får du nemlig muligheten til å melde opp alle dine blogginnlegg, sider og RSS til Google på en enkel måte. Samtidig som du får innsikt i hvordan siden din blir indeksert, og om det er noen indekseringsfeil. Utvidelsen her lager enkelt sitemaps i XML format som du kan legge inn på Google Webmaster Tools. På den måten er du sikker på at alle dine innlegg blir lagt til i indeksen, raskt og enkelt.

http://wordpress.org/plugins/bwp-google-xml-sitemaps/

3. FeedBurner FeedSmith
Har du lyst til å vite hvor mange som abonnerer på din blogg via RSS? Da kan du ikke være uten denne utvidelsen. Her blir RSS feeden din brent igjennom FeedBurner, slik at du kan følge med på hva som blir lest og hvor mange lesere du har på RSS feeden din. På FeedBurner får du til og med en egen teller som kan brukes til å vise dette frem på bloggen din.

http://wordpress.org/plugins/feedburner-setting/

4. Google Analytics for WordPress
Om du bruker Google Analytics til å holde styr på hvor mange besøk du har på bloggen din, så er dette en kjekk utvidelse. Du legger inn Google Analytics koden din, og den sørger for at den er inkludert på alle sidene dine i WordPress.

http://wordpress.org/plugins/google-analytics-for-wordpress/

5. Jetpack
Her får du en samlet pakke av masse gode utvidelser for bloggen din. Utvidelsen er gitt ut av WordPress.com og du får blant annet mulighet til å ha veldig oppdatert statistikk på hvor besøkende kommer fra, hvilke sider de besøker og hvilke søkeord som er brukt. Alt rett i WP Admin.

http://wordpress.org/plugins/jetpack/

6. Pretty Link
Dette er et lite program som gjør det mulig for deg å maskere linker, ved å bruke ditt domene. Bit.ly gjør det samme, men her får du muligheten til å gjøre det rett i bloggen din. Slik at linkene dine til andre sider/affiliate linker og lignende blir seende litt penere ut. Samtidig får du statistikk for alle linkene du lager her. Finnes i gratisversjonen Pretty Link Lite.

http://wordpress.org/plugins/pretty-link/

7. ShareThis
Om du er aktiv på mange sosiale medier, eller har brukere som er det, så er dette en god utvidelse å ha. Her kan du nemlig få knapper som dine lesere kan klikke på for enkelt å dele innleggene dine på Facebook, Google+, LinkedIn, StumbleUpon, Pinterest, Digg og mange flere. Du finner mine knapper til høyre på siden her, men du kan også inkludere dem under hvert innlegg, mange valg.

http://wordpress.org/plugins/share-this/

8. W3 Total Cache
Om du har mange besøk på sidene dine, kan den fort bli treg. Siden WordPress hele tiden må ha tilgang til databasen din for å hente informasjon. Har du denne utvidelsen så lagrer den en statisk kopi av siden din for en valgt tid, slik at om mange besøker den samme siden hos deg så vil det gå mye raskere å laste inn siden din. Verdt å bruke, spesielt om du kun har Webhotell.

http://wordpress.org/plugins/w3-total-cache/

9. WordPress Related Posts
Når besøkende på siden din er ferdig med å lese et blogginnlegg er det greit å guide dem videre til lignende innhold på siden din. Her får du en utvidelse som hjelper deg med dette, den tar utgangspunkt i kategoriene du legger innleggene i, og presenterer fem innlegg som kan være interessante for leseren å lese videre på. Sørger for at du får færre som forlater siden din etter kun et innlegg.

http://wordpress.org/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/

10. WPTouch
Mobilen er alles følgesvenn, derfor er det viktig at siden din enkelt kan leses også på mobil. WPTouch sørger for at bloggen din blir presentert på en god måte på mobile enheter, du trenger ikke gjøre annet enn å installere den for å få dette til. Prøv å lese ProBlogger.no på mobilen, så kan du se selv.

http://wordpress.org/plugins/wptouch/

Hvilke utvidelser klarer ikke du deg uten på WordPress?

Beste program for bloggere som lett blir distrahert!

For mange bloggere så er det utrolig mange distraherende elementer på et skrivebord, ikke selve skrivebordet som du har PC-en din på, men det skrivebordet du har foran deg på skjermen. Facebook, Twitter, e-poster og andre distraherende elementer som frister mer enn det å sitte å skrive enn bloggpost, eller besvare e-post som krever et godt gjennomtenkt og grundig svar.

Da er ikke løsningene mange, bortsett fra å kanskje ta ut internett pluggen om du har en, for de fleste har jo trådløst nett i dag. Er det noe der ute som kan hjelpe deg på vei?

Selvfølgelig er det ikke bare du som føler det slik. Noen av mine beste artikler og bloggposter har kommet av null distraksjoner på kveld eller morgen, mindre distraherende forespørsler fra omverdenen, men også via et program slik som Q10.

Q10 er nemlig et lite program som du kan installere eller ha med deg på en minnepenn, såkalt portable program. Det programmet gjør er å gi deg et helt svart skjermbilde med en blinkende strek, klar til å ta imot dine tanker. Ordene skal frem, ingen distraherende elementer.

I tillegg til at du ikke blir distrahert av resten av skrivebordet ditt får du også med tellere for antall ord, bokstaver og sider som du har skrevet. Dermed kan du følge med dersom du har en viss limit på antall ord du skal skrive for en artikkel.

Følger du noen av prinsippene for kreativitet, slik som å sette en stoppeklokke til å ringe etter 10 minutter eller 30 minutter, så er det også innebygget, og du finner menyen for dette ved å trykke på F1, da får du en oversikt over alt du kan gjøre med programmet.

Har du ikke prøvd det før, så anbefaler jeg deg å prøve, det skader deg ikke og tar opp minimalt med diskplass. Bare besøk nettsiden til Q10 her: http://www.baara.com/q10/

Din største feil som blogger!

Jeg ble påminnet i dag, en av de største feilene alle som blogger gjør. En stor feil, som kan ødelegge hele håpet ditt om å noen gang kunne leve av kun det å blogge. For det er ofte slik at, det blir gode tider for en blogger, godt innhold blir skrevet og delt på mange viktige steder som sørger for at du får nye besøk og trafikk. Hva skjer dersom du så mister en av disse stedene? Du taper trafikken din, de besøkende finner deg ikke like lett lengre. Inntektene fra annonser går ned ettersom de besøkende ikke lengre er hos deg. Vil du havne i den situasjonen?

Det jeg prater om her er selvfølgelig for noen, og for noen helt nytt, dette med en e-postliste. Du bør begynne å bygge en allerede i dag, helst i går.

En e-postliste er egentlig et nyhetsbrev som du kan sette opp. Der dine besøkende kan melde seg på for å få oppdateringer på hva du skriver om på bloggen om de ikke sjekker den hver dag, spesielt nyttig for deg som kun blogger i ny og ne. Her kan du nemlig også blande inn litt affiliate lenker, og promotere produkter og enkelt og greit få flere lesere på bloggen din om du skulle trenge det. Pass bare på at du sender ut nok nyttig og verdifullt innhold, slik at ikke folk melder seg av. Ingen vil kun motta reklame i e-posten sin.

Hvordan får du til å bygge en epostliste?

Du kan melde deg opp på Aweber sitt system. Her kan du lage slike bokser som du ser på mange nettsider som spør deg etter epost og navn. Lik den jeg har i sidekolonnen her på bloggen. Personen som melder seg opp da kan få en velkomst epost av deg, gjerne med en liten gave, som en PDF som gir løsning på et viktig problem innen din nisje. Deretter har du eposten deres i systemet og kan sende ut blogginnlegg som du legger ut eller andre eposter som du kun vil dele med de som er på din epost liste.

Aweber så finnes det mange gode guider til å sette dette opp, men spør gjerne i kommentarfeltet her om det er noe du lurer på.

Har du lyst til å lære mer om hvordan du kan bygge din egen epostliste på best mulig måte? Og faktisk tjene gode penger på det? Slik som John Chow? En av de største bloggerne innen profesjonell blogging, som også sier at hele 2/3 deler av inntekten kommer av epostlisten hans? Ta en titt her på IM with John Chow.