Ny strategi for å utnytte en lukrativ kilde til GRATIS trafikk

Jeg kom nettopp over denne videoen som avslører en strategi for å få helt GRATIS trafikk og tenkte at det også kunne hjelpe deg.

gratistrafikktildinblogg

Du kan se videoen her: http://marketsamurai.com/c/Good-Old-Days

Det som er bra er at denne strategien ikke er så kjent, ikke alle som er gode på SEO bruker den så mye heller.

Det er som å gå tilbake i tid, når du lett kunne komme opp i søkemotorene for gode søkeord med lite arbeid.

Men…

Som med alle gode ting så må du bli med først…

… denne videoen har nettopp blitt sett av over 540000 allerede, så du bør se den nå slik at du også får brukt strategien.

Du kan se videoen her om du ikke har gjort det alt: http://marketsamurai.com/c/Good-Old-Days

I tillegg så kan du få Market Samurai som jeg har skrevet om før(les mer her: https://problogger.no/2013/09/03/del-1-av-2-hvordan-fa-flere-lesere-paa-din-blogg/) til halv pris. Dette tilbudet varer bare frem til fredagen amerikansk tid. Det er kun andre gang de har hatt rabatt på Market Samurai siden de startet for 5 år siden, så skal du kjøpe det bør du gjøre det nå.

Du kan få Market Samurai til halv pris her: http://marketsamurai.com/

Hvordan doble trafikken til bloggen din

Jeg har fått mange spørsmål rundt den økte trafikken på bloggen min i det siste. Bloggen ble opprinnelig startet i 2008 under navnet ItStyle.net/Blog, som senere ble til ProBlogger.no. I starten var fokuset enkelt, dele tips med leserne som de kan ha god nytte av. Småprogrammer som gjorde hverdagen enklere osv. … Fokuset ble derimot skiftet mer når jeg fikk godt grep om dette med blogging.

Nå er det nesten en ren blogg blogg, men jeg tillater meg selv å skrive om andre ting som kan være urelatert til blogging dersom det på en eller annen måte kan hjelpe mesteparten av publikummet på bloggen.

101013_0903_Hvordandobl1.jpg

Få i gang motivasjon og energi i bloggen

I juni så startet jeg litt på nytt med bloggen. Ettersom den var blitt neglisjert de 2 siste årene, da med kun sporadiske bloggposter. Jeg ville ha et mer aktivt publikum som du gjerne får ved å være mer aktiv selv.

Jeg måtte finne en metode for å skape litt energi i bloggen og motivasjon for meg selv, så jeg fant til slutt ut at jeg måtte studere mer skriveteknikk og trafikk tips. Dermed kom jeg frem til løsningen som ga disse gode resultatene i september:

Som du kan se så varierer besøkstallet i Google Analytics som regel på i underkant av 600 besøk per dag. Bortsett fra perioden 18. til 20. september. Her er det noe som skjer. Er det en dobling i trafikken du kan se? Ja, det stemmer. Rett i underkant av 1200 besøk per dag. Dette ble selvfølgelig lagt merke til på forskjellige steder der du kan måle trafikken din. Slik som http://topp.bareblogg.no/ som har en kode du kan legge inn på siden din for å spore besøkende og bli rangert på samme måte som Blogglisten.no.

Blogglisten sviktet meg for å få enda flere besøk

Jeg inkluderer ingen link til sistnevnte siden de på et eller annet vis ikke klarte å spore mine besøk og heller ikke inkludere ProBlogger.no i sine topplister (Inne på siden for selve bloggen på Blogglisten.no ble besøkende sporet til over 800 norske besøk.). Jeg skulle vært der med et så høyt besøkstall, så jeg kontaktet dem og fikk bare dette svaret «Beklager, jeg kan ikke finne feilen.», etter det har jeg ikke hørt mer.

En inkludering i topplisten der tror jeg kunne kommet til å gitt enda flere besøk, men dette var kortvarig, noe jeg visste på forhånd.

Strategien min for å øke besøkende betraktelig til ProBlogger.no bloggen

Jeg undersøkte mange forskjellige søkeord med Market Samurai, og så på trender i http://www.google.no/trends/ og endte opp med det du ser i bildet under:

101013_0903_Hvordandobl3.png

Steve Jobs har gått bort, dessverre, så hva har Tim Cook og kompani klart å lage ut av iOS for den kommende oppdateringen iOS 7? Det var det ikke bare jeg som vente på å se, men tydeligvis en hel rekke andre personer, som jeg takker for at besøkte bloggen min i lanseringsperioden J

Ut av det kom disse bloggpostene for å holde følge med trenden og nyhetene rundt deres nye iOS:

Hvordan installere iOS 7 uten utviklerkonto – iPhone – Apple – 11. juni 2013

Mange ville vite hvordan de fikk iOS 7 Beta på sin telefon, altså før det ble lansert. Ventetiden til september ble rett og slett for lang, også for meg. Så jeg lærte meg det og delte dette med leserne. Mange bloggere har iPhone var min tanke og da er det jo relevant? Det fungerte i hvert fall, og mange fikk testet ut iOS før tiden.

Hvordan har 24 timer med iOS 7 på iPhone 5 vært? – 12. juni 2013

Selvfølgelig var det mange som var skeptiske til en beta versjon av iOS. Derfor fulgte jeg opp etter en 24 timers testperiode med mine egne tanker og opplevelser rundt hva som er nytt i iOS 7.

Rapportering av problemer i iOS 7 Beta – 13. juni 2013

Ikke alt fungerte som det skulle, så jeg tok opp noen av problemene som fantes rundt bruken av iOS 7. Blant annet så sluttet alle programmer som hadde med betalinger å fungere, slik som PayPal, RuterReise og NSB. Ikke så rart de ikke støtter noe som nettopp er lansert på konferansen til Apple.

Hvordan installere iOS 7 Beta 2 uten utviklerkonto – iPhone – Apple -28. juni 2013

Jeg fulgte så videre opp med Beta 2 av iOS 7. Den fikset noen av barndomssykdommene til iOS, så det var en stor forbedring. Du måtte også her følge guiden som i Beta 1, bare med nye filer å bruke.

Endelig siste versjon av iOS 7 – Installer uten utviklerkonto – iPhone – Apple 12. september 2013

Nå var endelig siste versjon av iOS 7 klar. Klart for utviklere til å teste sine Apps, feil søke og rette eventuelle feil og problemer som deres Apps forårsaker i nye iOS.

NOTIS: OPPDATERING kl 19:30: iOS 7 er her offisielt ute – 18. september 2013

Etter å ha bestilt GTA V 2 dager før hos en av de få som hadde flere kopier igjen på lager, så satt jeg nå dypt inne i spillet. Jeg hadde helt glemt å følge med på lanseringen av iOS, jeg var oppslukt av spillet. Jeg heiv meg rundt og fikk lagt ut en notis til hvordan dette kunne bli installert. Faktisk første gang jeg så nytten av en NOTIS post i WordPress. Første gang jeg brukte den også.

iOS 7 er her offisielt ute – Hvordan får du det? – 18. september 2013

Jeg satt meg derfor ned og fikk skrevet en skikkelig guide til installasjon av iOS 7, samt at det kunne være store problemer med ned lasting, siden hele verden skulle laste dette ned på samme tid. For mange tok det derfor flere timer før de faktisk fikk lastet ned nye iOS 7. Samtidig så var det mange problemer rundt, ikke bare med ned lastingen, men også de som hadde for liten plass på telefon eller fikk problemer med noen av funksjonene etter oppdateringen.

I flere fora som Forum, Facebook, Twitter og andre sosiale medier så svarte jeg på spørsmål i tillegg til kommentarfeltet på bloggen. Det gjordet at flere så nytten i bloggpostene om iOS 7. Noe som fikk ProBlogger.no høyt opp i søkeresultatene, flere på 1. plass, hos Google. Det ga den enorme stigningen i trafikk.

32 Fantastiske Apps for Bloggere – for din iPhone – 19. september 2013

101013_0903_Hvordandobl4.png

Jeg så også muligheten til å holde litt lengre på denne trafikken med å gi ut en god guide til Apps for bloggere.

Senere fulgte jeg opp med hvordan du kan komme deg forbi sikkerhetskoden til iOS 7 og en bloggpost om hvordan det kunne bli fikset etterpå med en ny oppdatering fra Apple.

Hold deg oppdatert på nisjen din

Lærdommen her er å holde seg oppdatert på nyheter som er interessante innenfor din nisje. Noe som du vet kommer til å bli pratet mye om. Vær midt i det hele, oppdater leserne dine hyppig og test, feil og prøv selv også. Det er greit når noen andre har opplevd problemene før deg og vet hvordan de kan fikses.

For å holde følge med nisjen din kan du blant annet bruke http://www.google.no/alerts?hl=no som gir deg epost oppdateringer når Google finner noe nytt innenfor søkeordet som du legger inn. Du kan velge hvor ofte oppdateringene skal komme til deg. Da slipper du å tenke på det.

Kom med ny informasjon og egne tester

Som nevnt over, lag egne tester. Hvis hvordan det hele fungerer, steg for steg, med video eller som en bloggpost med litt bilder og forklaringer. Guider er gjerne det folk ser etter når de søker etter spesifikke problemer som de har. Kommer det noen oppdateringer som er relevante for leserne dine, så gjerne oppdater bloggposten din, selv om en ny bloggpost er bedre siden ikke alle sjekker bloggposter de allerede har lest.

Løs problemer som oppstår

101013_0903_Hvordandobl5.png

Som du kan se ut ifra de forskjellige bloggpostene jeg postet rundt iOS 7, så var det problemer med forskjellige apps, selve ned lastingen og metoder for å få installert Beta versjonen. I tillegg til dette så var jeg oppdatert på hva som skjedde i sosiale medier og besvarte spørsmål med link tilbake til min guide for installasjon. Mange mistet for eksempel muligheter til å bruke tastaturet på telefonen og fikk ikke sendt meldinger. Noe som kan oppstå når du oppdaterer. Løsningen var da å installere det på nytt, så ingen revolusjon i løsningen, men det fungerte.

Vær aktiv også utenfor bloggen din, det kan gi mange tilfeldige besøk som kan bli faste lesere, fordi de ikke aktivt har søkt opp det andre innholdet som du publiserer på bloggen din.

Følg opp med en relatert bloggpost i etterkant

Som med min guide til Apps for bloggere, så bør du også følge opp med lignende / relevant innhold til det du nettopp har høstet god trafikk på. Det kan forlenge plassen din på topp i Google, samtidig som det gir leserne dine større grunn til å besøke siden din igjen om de kun var innom for nyheten din i første om gang.

Bruk bilder for å beskrive bedre

I guidene mine så brukte jeg steg for steg med bilder. Her viste jeg alle skjermbildene som leserne kunne få opp ved installasjon, men også feilene som dukket opp. Mye tryggere å se det selv enn å kun få det beskrevet.

Sørg for å markedsføre bloggpostene dine

Hver gang du oppdaterer bloggen din med en ny bloggpost, så er det viktig at du sprer denne til flest mulig, på kortest mulig tid. Jeg har lagt ut en kort video om hvordan jeg selv gjør det her: Hvordan dele dine bloggposter på bloggnettverk og sosiale medier

Ha et nyhetsbrev for å øke trafikken enda mer

På nyhetsbrevet mitt som du kan melde deg på i sidekolonnen/sidebar, hvor du også får en gratis ebok om hvordan du får flere lesere på bloggen din, får du oppdateringer på hva som blir lagt ut bloggen her, men også eksklusivt innhold. Er det noen av de påmeldte som ikke har tenkt på at iOS, i mitt eksempel, kommer ut så får de en påminnelse om dette og kan lese mer på bloggen din.

Vær aktiv i kommentarfeltet ditt

Sørg for å være aktiv i kommentarfeltet ditt. Vet du ikke svarene så finner du dem for kommentatoren din. Sørg for å gi god informasjon eller pek dem videre til andre gode ressurser for å finne svaret enklere. Det gir takknemlighet. Spør kommentatoren også om en tilbakemelding på om løsningen fungerte for dem, da får de en grunn til å komme tilbake og hjelpe deg med svaret som også andre lesere kan ha nytte av.

Oppsummering – Hvordan doble trafikken til bloggen din

  • Hold utkikk etter nyheter og ny informasjon i nisjen din, vær raskt ute med en bloggpost om det
  • Del bloggpostene om nyheten så mange steder som mulig
  • Delta aktivt i kommentarer og andre sosiale medier der du kan hjelpe til med å løse problemer
  • Følg opp med bloggposter om det du lærer underveis ved å hjelpe andre
  • Bruk linker i innleggene dine til å henvise brukerne til oppdaterte guider som du legger ut underveis
  • Bilder og video skaper en rikere opplevelse for leserne dine

Hva syntes du var mest nyttig i denne bloggposten? Del det gjerne i kommentarfeltet under.

TCMN og SophieElise på Blogg.no går glipp av 10.000 vis av gratis besøk!

Om du følger litt med på de bloggerne som ligger øverst på Blogg.no sine topplister så er det spennende å utforske litt hvordan de faktisk får sine besøk. Men det er noe de går glipp av. Nå har jeg bare sjekket de to som lå øverst i dag på Blogglisten hos Blogg.no.

(Hentet fra Blogg.no)

Nemlig TCMN og SophieElise

Om du ser på bildene under, hentet fra Youtube, så kan du se at de begge har over 100.000 visninger av sine videoer på Youtube. Men de mangler noe… kan du se det?


http://tcmn.blogg.no/


http://sophieelise.blogg.no/

Så du det? Om ikke så les videre.

Du har mulighet til å ha linker fra din beskrivelse av videoen på Youtube!


Som du ser på bildet over er dette fra min video om hvordan du får mange Instagram likes. Her har jeg lagt inn en link til bloggposten hvor jeg har lagt ut videoen og skrevet litt mer om det. De fleste surfer kanskje bare innom Youtube og finner videoen din, deretter så ser de på den eller leser beskrivelser og kommentarer. Er det ingenting i beskrivelsen så kommer de seg altså ikke videre uten å måtte skrive ned bloggnavnet i nettleseren, noe som er tungt og vanskelig. Det tar rett og slett tid.

Men over så ser du at jeg har en link der, og da kan de som ser videoen klikke seg rett inn på bloggposten og lese mer!

Hvordan får du din link på Youtube beskrivelsen?


Logg deg inn på din Youtube konto, slik som jeg har gjort over. Da får du litt flere valg enn om du bare er innom og surfer.


Deretter klikker du med musepekeren over der informasjon om videoen vanligvis ligger som vist over. Beskrivelsen. Når du klikker der kan du skrive inn adressen til bloggen din eller direkte til blogginnlegget hvor du har skrevet litt mer om hva som skjer i videoen.

Husk bare på å legg inn linken med http://DinBlogg.no foran, eventuelt også med www om du bruker dette http://www.DinBlogg.no.

Som du kan se på antallet visninger som disse toppbloggerne har, så er de i 100.000 klassen, hva om bare 10% klikker på linken de legger inn der? Det er 10.000 flere besøk, kanskje per video! Vil det få deg til å nå ut til enda flere?

32 Fantastiske Apps for Bloggere – for din iPhone

Mange bloggere er mye på farten og har ikke alltid muligheten til å være tilkoblet på en PC eller Mac. Da er det godt vi har følgesvenner som smarttelefoner. Selv har jeg en iPhone 5. Her får jeg nesten tilgang til absolutt alt jeg trenger på farten når jeg ikke har tilgang til PC/Mac.

Appsene som jeg bruker er mange og du har sikkert testet ut flere av dem selv allerede, men jeg håper at noen er nye slik at du kan få litt nytte av dem selv.

Det første du uansett må gjøre med din iPhone er å få den oppdatert til nyeste iOS Nemlig iOS 7 som gjør hverdagen litt enklere. Du kan installere iOS 7 selv direkte fra Apple og du kan lese litt om mine første opplevelser med iOS 7 Beta her. (Ps. Fått mange spørsmål om hvordan du lukker apps på iOS 7, det gjør du ved å dobbeltklikke på Hjem knappen og dra bildet av appen oppover.)

Appsene jeg bruker er veldig relatert til webtjenester og sosiale medier. Så her kan du nesten administrere alt fra den lille skjermen på telefonen din. Noe er litt mer kronglete enn på PC men noe er også enklere å få oversikt over. Så la oss sette i gang.

Apps for bloggere:

Her ligger det litt forskjellige Apps. Det jeg bruker mest her er CamScanner, Fakturaskann og Instagram.

Fakturaskann er en fakturaleser som gjør det enkelt å betale regninger med iPhone.

Instagram kjenner nok de fleste, for her kan du legge inn link til din blogg i profilen, men også dele bilder og sørge for å holde følgere oppdatert på hva som skjer med deg og ditt liv eller din blogg. Last ned.

CamScanner er en av de gode appsene å ha liggende. Her får du nemlig skannet inn bilder og dokumenter til bildeformater eller PDF. Den lar deg ta bildet av et dokument og finner hjørnene på arket, deretter fjerner den alt rundt arket og retter det ut. Dermed har du et perfekt skannet ark. Last ned.

 

Mindmap(tankekart) og fjernstyring til Keynote apps

På den neste siden med Apps, så er det Remote og MindMeister som er det viktigste. Light som du ser er overflødig nå med iOS 7 siden du nå bare kan dra fingeren opp på hjem menyen og få tilgang til samme funksjoner som en lommelykt.

Remote lar deg fjernstyre presentasjoner på din Mac. Det gjør at du for eksempel kan lage video med en TV eller prosjektor i bakgrunnen, mens du blar igjennom de forskjellige sider av presentasjonen din med mobilen som kontroll. Veldig smart og enkelt. Du kan selvfølgelig bruke det i live presentasjoner på skole og i business sammenheng også.

MindMeister er et tankekart program. Her kan du enkelt lage flotte tankekart som du senere kan overføre til din PC/Mac. Det kan være oversikter over tema som du gjerne vil blogge om eller for å lage en hel oversikt til en ebok. Så kanskje du også kan lage en ebok og gi bort til dine lesere helt gratis.

 

Få oversikt over nyhetsbrevet ditt (stats)

Mange har fulgt mitt råd om å starte en epostliste eller sett min video om hvordan du setter opp din epostliste med Aweber. Du ser i videoen fra ca 1 time og 26 minutter ut i den hvordn du kan gå frem for å sette opp Aweber for din WordPress blogg.

Når det er gjort er det jo spennende å følge med på hvor mange som melder seg på nyhetsbrevet ditt hver dag og hvor mange som faktisk leser de epostene som du sender ut. Alle slike stats kan du få via appen AW Mobile, som du ser ikonet til i bildet under, mens du ser litt av hvordan appen ser ut over. Ikke den mest sexy appen i forhold til utseendet, men den gjør nytten med å presentere tallene for deg.

 

Google Analytics oversikt for bloggere på iPhone

Over kan du se Analytiks som appen så fint heter. Her kan du få full oversikt over dine Google Analytics stats. Vet du ikke hva Google Analytics er? Da har du mye å lære igjen. Det er nemlig et av programmene til Google. Der de kan spore alle besøkene på bloggen din, hvilke sider de bruker og egentlig alt du kan tenke deg og mer til. Hva med live statistikk:

Analytiks appen sørger for at du har oversikt uansett hvor du er på hvor mange besøkende du har hatt og de presenterer det slik for deg:

Ser ganske stilig ut på bildet over, du finner denne ved å gå på knappen oppe til høyre. Oversikt over det meste.

Hvis du legger telefonen ned til venstre får du se dette bildet med oversikt over måneder. (Ser ut som jeg har fått til det jeg ønsker med bloggen her de siste månedene i forhold til besøk:)

Mens dette er den vanlige oversikten. Her kan du gå inn og se raskt og enkelt hvor mange besøk og sidevisninger du har hatt i dag. Du oppdaterer bildet ved å trykke på appen og dra nedover, på samme måte som i epostprogrammet til apple.

Hold deg oppdatert og oppdater dine sosiale medier på iPhone

Du er sikkert kjent med Twitter, Pinterest, Facebook, Google+ og LinkedIn. Alle appsene lar deg oppdatere med bilder og statuser, legge til og fjerne følgere samt annet du trenger å gjøre på de forskjellige nettverkene. Mer forklaring trengs kanskje ikke? Spør i så fall i kommentarfeltet under.

Men det er ikke alle som vet om eller bruker Pages+. Det er en app fra Facebook som gjør at du kan administrere dine Facebook sider. Gir deg litt mer funksjonalitet og oppdaterer deg på hvem som liker sidene dine. Kjekt for en blogger på farten.

Diverse andre apps som er kjekt å ha for bloggere på farten:

Dropbox er utrolig kjekt til å ha tilgang på masse filer, dokumenter og bilder som ligger på din pc, direkte på din iPhone eller iPad. Her fungerer det veldig enkelt ved at du melder deg opp og installerer et program på din PC. Da lager den en egen mappe på pcen din, som er en helt vanlig mappe, alt du legger i denne mappen blir da synkronisert til en server hos dem og du får tilgang uansett hvor du har internett, eller som her rett på telefonen via denne appen.

Kindle har jo mange forskjellige lesere for sine bøker. På iPhone kan det kanskje bli litt tungt å lese en hel bok, men om du ikke klarer å legge fra deg en bok så er denne appen kjekk å kunne fortsette lesingen på farten. For du leser vel mye bøker for å få ny kunnskap og lære mer om hvordan du kan skrive? Kindle er koblet til Amazon.com sin butikk, så der finnes det utrolig mange bøker å velge mellom, engelske bøker vel og merke.

Audible er det samme som Kindle bare for lydbøker. Lær mer mens du for eksempel trener eller gjør andre ting som lar deg høre på en god lydbok.

Skype for å holde kontakt med nære og fjerne, men også andre bloggere og samarbeidspartnere. Videosamtaler og chat kan gjøre underverker i slike samarbeid.

Viber er det samme som Skype, men fungerer slik at så lenge du har nummeret til personen du skal ringe kan dere snakke sammen. Litt overflødig nå som mobilabonnement ikke koster noe. Men har du noen du skal kontakte som er på ferie eller reise så kan dette være et godt alternativ. Andre bruksområder for denne er når du er et sted med dårlig mobildekning, men har tilgang på trådløst nett (WiFi) så kan du få en mye bedre samtale ved å bruke Viber.

Chrome for å ha et alternativ til Safari. En god nettleser som kan fungere bedre i mange tilfeller kontra safari. Blant annet kan du være innlogget hos Google og ha bokmerker og lignende tilgjengelig.

iBooks kan du bruke til å lese bøker kjøpt i iTunes, men også til å lese PDFer som du har overført til din iPhone via Dropbox over eller epost.

BankID er kanskje ikke så relatert til bloggere, men du kan i hvert fall betale for regninger til webhotell og lignende mye enklere enn å ha med en egen BankID brikke. Hvordan du setter opp BankID for mobil kan du finne her.

Hurtigleser for deg som leser EKSTREMT fort. Neida, dette er en app som lar deg lime inn en hvilken som helst tekst du kan kopiere på din iPhone, eller søke opp artikler på Wikipedia for deg. Det den gjør er å vise deg kun ET ord på displayet ditt om gangen og du bestemmer hastigheten for dette. Utrolig hvor mye du kan få lest på kort tid. Fordelen med dette for deg som blogger er at du da lett kan skumme igjennom 5-10 artikler om emnet du skal blogge om og du sitter igjen med mye ny informasjon som du ikke viste om. Lærerikt og veldig effektivt. Du bruker heller ikke lang tid før du dobler lesehastigheten din, noe som sparer deg for mye tid. Kan også brukes i forbindelse med lesing til studier og prøver.

remoteMouse fungerer litt som Remote til Keynote. Bare at her får du muligheten til å bruke din iPhone som en komplett mus til din PC. Du har begge knappene på displayet og hele flaten til å bevege musen på. Flott til presentasjoner denne også.

Air Playit om du ønsker å ha tilgang til hele musikkbiblioteket ditt på din iPhone. Den fungerer over ditt lokale nettverk og gir deg enkelt og greit tilgang til alt av video og musikkfiler som du har lagret på din pc. Må kombineres med et program fra samme leverandør som du installerer på din pc.

MoviePro er veldig flott å bruk til å filme med din iPhone. Du har kanskje irritert deg over dårlige bilder når du skal filme en presentasjon med din iPhone, men her kan du faktisk låse innstillinger som hvitbalanse, automatisk eller fast zoom og mye annet. Det gjør at bildet blir mer stabilt. iPhone kameraet fra iPhone 4 og oppover faktisk veldig gode kamera. Slår du på stortromma og går til innkjøp av denne saken fra blant annet Amazon:

Så kan du feste mobilen din i holderen, som da fungerer som et lite kamerastativ for telefonen som kan festet nærmest overalt:


Copy er likt som Dropbox, men her får du latterlig mye mer plass. Dropbox gir deg kun 2 gigabyte gratis, mens Copy gir deg hele 15 Gigabyte! Har da akkurat samme funksjoner og ekstremt enkelt å bruke. Velger du å melde deg på med denne linken så får du hele 5 gigabyte ekstra plass, totalt 20 gigabyte, helt gratis. Godt for backup og deling av filer med andre. Det som også er kjekt, er at om du deler en mappe på 4 GB med en venn, så er de så generøse at det bare teller 2GB for deg og 2GB for din venn. Med andre ord er det smart å dele like filer med hverandre.

QuickVoice er et forbedret opptaksprogram for lyd på din iPhone. Her får du muligheter til å ta opp lange samtaler, eller lyd til video. Bruker du for eksempel stativet til iPhone som jeg nevnte over og har en iPod touch liggende, kan du da bruke dette programmet til å ta opp lyd og feste iPhone headsettet til skjorten eller tskjorten din. Dermed blir lyden tatt opp der du er, mens iPhone filmer litt på avstand. Vil du lære mer om dette så ta kontakt i kommentarfeltet så ser jeg om det fortjener en bloggpost i nær fremtid. Når lydopptakene er tatt kan disse enkelt sendes over til din PC for redigering eller lagring, er det for mye støy på lydopptaket så anbefaler jeg deg å følge denne guiden for å bli kvitt støy på lydopptak.

Keynote er powerpoint for Mac. Det finnes også i versjoner som kan brukes på din iPhone og iPad for å lage presentasjoner på farten. Funksjonene er begrenset, men du får likevel laget et godt utkast eller en enkel presentasjon mens du er på farten.

Pages er Apple sin variant av Word. Så her kan du lage flotte dokumenter mens du er utenfor kontoret eller hjemmet. Fungerer flott til å redigere dokumenter som du har laget på forhånd eller til å se over dem.

WordPress
er den offisielle appen for å administrere dine WordPress blogger. Her får du tilgang til å redigere, legge ut bloggposter. Godkjenne og svare på kommentarer og statistikk om du er koblet opp til WordPress.com sin statistikk via Jetpack plugin. Egentlig alt du kan ønske deg for å administrere WordPress.com blogger, men også de som hoster dette selv med WordPress.org.

Autenticator er Google sin variant av To-veis autentisering for programmer som er sammenkoblet med dette. Her får du opp en kode, litt på samme måte som BankID, som varer en kort tid. Har du aktivert dette hos Google er det ingen som får tilgang til din Google konto uten brukernavn, passord og denne appen som må aktiveres på din iPhone. Utrolig bra for sikkerheten med andre ord. Det er også noen 3. parts programmer som bruker denne som ekstra sikkerhet, så vel verdt å sjekke ut om du er redd for å bli hacket eller lignende.

TED er for deg som er nysgjerrig eller best lærer via presentasjoner. Her finnes det alt av presentasjoner, gitt av verdenskjente personer som Tony Robbins og Bill Gates til forskere og mannen i gata. Du finner masse forskjellige tema, så noe som passer for deg og din blogg å skrive om skulle det være. Om du da ikke bare vil slå i hjel litt tid, mens du finner ut noe helt sprøtt, spennende og nytt.

Dette er min liste med apps som jeg finner godt nytte av i min blogghverdag, men har du noen?

Det lurer jeg litt på, hvilke smarte apps bruker du? Har du funnet noen som er gull verdt i blogghverdagen?

Jeg vil gjerne høre fra deg i kommentarfeltet under, gjerne med litt om hvorfor du liker dem og hva du bruker appsene mest til.

Få flere Likes og Følgere på Instagram NÅ!

Det er mange som er interessert i å få så mange likes som overhodet mulig på de forskjellige sosiale mediene som finnes i dag, blant annet Instagram, Facebook, Google+ og Twitter. Finnes det raskere metoder for å få dem?

Ja, det gjør det. I videoen under så viser jeg deg hvordan du kan bruke et program på din Mac til å få flere likes og følgere på Instagram. Så følg nøye med.



Programmet finner du her: http://www.instadesk-app.com/

Håper du likte videoen, ja trykk liker på den, og følg meg gjerne på RSS eller nyhetsbrev til høyre i bloggen så får du vite om slike ting når jeg legger det ut her på bloggen.

Er du interessert i å lære mer slike triks? Legg igjen en kommentar under.

Hva syntes du selv om å få likes og følgere på Instagram med denne måten? Er det riktig? Ville du gjort det?

Del 2 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg

NB: Dette er en todelt bloggpost, har du ikke lest første del så gå hit: Del 1 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg

Analyse av søkeordene som Market Samurai har funnet til oss

Her ser du en rask analyse av søkeordene som vi fant i Market Samurai. Hvis du trykker på der det står «SEOT» i den grønne linjen så sorteres resultatene ut i fra hvilke søkeord som har mest søk på Google.

Nå skal vi sette i gang en dypere analyse av søkeordene. Så vi starter med å sette «Match Type» til «Exact» for å finne søk som er gjort eksakt på «kjoler», deretter på «Period» til «Monthly» og «Filter» til «No Filter». Du kan sette «Period» til andre verdier, men jeg liker best å jobbe med månedlige tall.

Trykk så på «Analyze Keywords» for å starte den dypere analysen.

090313_1055_Del2av2Hv1.png

Dypere analyse av søkeordene fra Market Samurai og hva alt betyr

Nå har vi fått resultatene fra analysen, som du kan se har det kommet inn flere tall og noen grønne søyler. Vi skal nå gå igjennom hvert enkelt felt og hva de betyr.

SEOT – Antall søk som er gjort på søkeordet som du finner til venstre på samme linje, jo høyere tall jo bedre

TAComp – Konkurrerende nettsider som prøver å dukke opp på samme søkeord, jo færre jo bedre

Trends – Trenden for søkeordet i løpet av året, hvor mange som søker de forskjellige månedene i løpet av et år. Her starter det på januar og går helt til desember, så hver søyle har sin egen måned. Det er lurt å finne søkeord som har så høye søyler som mulig. På den måten mister du ikke trafikk i måneder hvor søkeordet ikke blir brukt så mye. Har du en blogg om 17. mai, så vil selvfølgelig det være mer søk rundt april og mai måned enn ellers. Dessverre ingenting å gjøre med det.

SEOV – Dette er hva verdien av å få alle de besøkende som søker etter søkeordet ditt er verdt. Som du ser er beløpene i dollar, så her er det mye penger for de som klarer å ligge høyt på disse søkeordene. Det er fordi søkeordene lett kan føre til kjøp i nettbutikker og slikt. Så kjolebutikkene bør gjøre alt de kan for å ligge på topp her. Kommer din blogg på toppen av disse søkeordene så kan du forvente deg store inntekter i bannere og sponsede innlegg fra nettopp kjolebutikker, siden det da lønner seg for dem å ligge på din blogg.

090313_1055_Del2av2Hv2.png

Velg ut et godt søkeord – så undersøker vi konkurrentene

Ut ifra listen over så velger jeg meg et søkeord som jeg syntes var utmerket. Nemlig «kjoler på nett». Her er det hele 2268 søkere hver måned, og bare 2 nettsider som konkurrerer om akkurat det søkeordet. Samtidig ser du at det er verdt rundt 60.000 kroner å få de besøkende på siden. Vil da regne med at en blogg som bruker et affiliateprogram til en nettbutikk som selger kjoler kan oppnå bortimot 20.000 i inntekter på det og noen sponsede innlegg per måned.

Derfor klikker jeg på nøkkel ikonet som du finner ved siden av søkeordene. Da kommer nemlig søkeordet opp i en ny fane som du kan se under. Deretter går jeg videre på den delen som har «SEO Competition» i seg.

090313_1055_Del2av2Hv3.png

Analyse av konkurrentene på søkeordet i Market Samurai og betydning av informasjonen

Nå får jeg opp en oversikt over konkurrentene på akkurat dette søkeordet ved hjelp av Market Samurai. I listen kan du se nettadressene nedover og masse andre tall og bokstaver. Kort forklaring til dem her:

# – Posisjon konkurrenten har i Google

URL – Nettadressen til konkurrenten

DA – Domenets alder

PR – PageRank rangeringen til Google og hvilken verdi de har

CF – Litt det samme som PageRank bare en annen skala for å vurdere verdien til adressen

TF – En vurdering av hvor troverdig nettsiden er

IC – Indeksert innhold på det nettstedet

RDD – Hvor mange forskjellige domener som linker til denne siden

RDP – Hvor mange linker siden har fra forskjellige nettsider

BLP – Hvor mange linker den nettsiden har tilbake til seg

BLEG – Hvor mange gode linker fra .edu og .gov domener siden har

DMZ – Om siden er registert i Google sin katalog DMOZ

YAH – Om siden er registrert i Yahoo sin betalte katalog

Title – Om søkeordet er nevnt i tittelen

URL – Om søkeordet er nevnt i adressen

DESC – Om søkeordet er nevnt i beskrivelsen av siden i META tags

HEAD – Om søkeordet er nevnt i overskriftene på siden  090313_1055_Del2av2Hv4.png

Kan du få flere lesere på bloggen ved å bruke dette søkeordet?

Jo mer grønt du ser på «SEO Competiton», jo bedre er det. Her er det relativt grønt og det skulle ikke forundre meg om det var lett å dukke opp på søkeordet «kjoler på nett». Sørger du for at søkeordet er nevnt i Title, URL, Desc og Head hos deg, samtidig som du har mange gode blogginnlegg om «kjoler på nett» og har en god del linker til bloggen din så vil du dukke opp på dette i Google.

Pass bare på at du ikke bare skriver om dette, for Google skjønner også når du prøver å lage innhold som bare skal komme opp i Google. Lag innhold til bloggen din som de besøkende er på utkikk etter. Slik at du kan få så mange tilbake linker, likes og kommentarer som overhode mulig. Det viser nemlig Google at de besøkende liker innholdet ditt, noe som også er viktig for å komme høyt i søkemotorene.

NB: Dette er en todelt bloggpost, har du ikke lest første del så gå hit: Del 1 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg

 

 

Del 1 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg

Her skal vi se på en av metodene for å få flere blogglesere til din blogg. Det finnes mange metoder, men denne er kanskje den mest målbare i forhold til at du nesten vet hva du kommer til å oppnå dersom du gjennomfører det.

Få flere lesere på din blogg med Market Samurai

Programmet som du ser under heter Market Samurai. Det er et program for å sjekke søkeord som du skriver om, eller emner om du vil. Google og andre søkemotorer bruker disse søkeordene til å rangere innholdet på bloggen din, slik at de som søker på Google eller Bing finner frem til innholdet ditt.

Har du ikke helt oppnådd suksess innenfor det du blogger om, så kan årsaken være at det rett og slett er for mange som skriver om det samme som deg. Derfor dukker du ikke opp i søkemotorene. Med Market Samurai får vi sjekket dette.

Når du har installert og startet opp Market Samurai, så får du opp bildet under. Her kan du starte forskjellige prosjekter eller åpne eksisterende prosjekter ved å klikke på dem. Velger å holde mine hemmelige her.

090313_1033_Del1av2Hv1.png

Jeg velger derfor et «New Project» siden vi starter fra bunnen av, siden jeg regner med at du gjør det samme. Her er det noen felter som må fylles inn før prosjektet er klart.

Oppsett av prosjekt i Market Samurai

Det første er «Keyword» som er søkeordet du vil starte med, tok utgangspunktet i en blogg som skriver om kjoler her. «Title» er tittelen på prosjektet ditt og det kan du egentlig velge selv, for å gjøre det enkelt pleier jeg å bruke samme ord her som i søkeord. Deretter er det viktig at du ser på de to nederste blå ringene mine, her kan du nemlig velge hvor i verden du vil sjekke søkeordene. Driver du en engelsk blogg og ønsker å treffes av alle i hele verden, så velger du som jeg har gjort under her.

090313_1033_Del1av2Hv2.png

Oppsett for norske blogger i Market Samurai

Er det en norsk blogg du driver så får du mer korrekte resultater ved å velge «Norwegian» og «Norway» i boksene under. Da får du bare resultater som er relevant til søk i Norge etter norske internettsider. Trykk deretter på «Create» for å lage ditt prosjekt.

090313_1033_Del1av2Hv3.png

Innsiden av Market Samurai – Gjennomgang av alle muligheter i programmet

Nå er du kommet inn i prosjektet ditt. Her vil du kunne velge mellom mange forskjellige ting. Så jeg beskriver dem kort her, siden vi ikke skal bruke alle.

Rank Tracker – Følg med på rangeringen din i søkemotorene

Keyword Research – Søkeordsanalyse og undersøkelse

SEO Competition – Søkemotor konkurranse

Domains – Finn domener med søkeordet ditt som du kan registrere

Monetization – Finn metoder for å tjene penger på innholdet ditt

Find Content – Finn lignende innhold som du kan hente ideer og inspirasjon fra

Publish Content – Publiser innhold til din blogg

Promotion – Promoter bloggen din

Vi setter i gang med “Keyword Research”, for å finne gode søkeord vi eventuelt kan bruke når vi skriver om kjoler. Trykk på den.

090313_1033_Del1av2Hv4.png

Få flere lesere på din blogg ved å lage søkeord i Market Samurai

Da kommer vi til et nytt bilde. Her må du logge inn med Google kontoen din for å få tilgang til «Google Keyword Planner» som tidligere var «Google Keyword Tools». Når det er gjort kan du i den midterste blå ringen velge hvor lange søkeordene skal være. På engelsk fungerer det godt ved å sette minimum antall ord til 3 for eksempel, såkalte «long tail keywords», som er lengre søkeord som ofte er lettere å rangere på.

Vi skal finne søkeord på norsk og setter derfor 1 som minimum, og 10 som maksimum. Deretter er det bare å trykke på «Generate Keywords» som betyr at den starter med å lage en liste over søkeord basert på Google sine data.

090313_1033_Del1av2Hv5.png

La programmet gjøre sin magi.

090313_1033_Del1av2Hv6.png

Få flere lesere på din blogg med denne listen av søkeord

Nå har programmet laget en liste over populære søkeord som blir brukt til søk på Google basert på vårt søkeord/emne kjoler. Trykk så videre på «Keyword Analysis» for å få en analyse av søkeordene.

090313_1033_Del1av2Hv7.png

Les del 2 av denne bloggposten her: Del 2 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg

VIDEO: Hvordan jeg deler mine bloggposter på bloggnettverk og sosialemedier

Dette er en video for nybegynnere i blogging. Her viser jeg med veldig enkelhet hvordan du kan dele dine blogginnlegg på forskjellige plattformer, da innenfor Facebook og andre sosialemedier i tillegg til forskjellige ping steder.

For å finne frem til Facebook gruppene så er det en oversikt her: https://problogger.no/2013/08/21/kan-hemmelige-facebook-grupper-gi-mange-besok/ 

Kan Hemmelige Facebook grupper gi mange besøk?

Du har etterlyst flere måter å få besøk til din blogg, via nyhetsbrevet som du kan melde deg på til høyre her og også få en ebok med tips til å få mer trafikk til din blogg så har jeg kjørt en 2 spørsmåls spørreundersøkelse som du også kan delta i nå her: http://www.surveymonkey.com/s/J763KNG

Besøk er jo det vi lever av, det er det som driver oss videre til å skrive og dele tanker og ideer på bloggene våre. Kvalitetsinnhold som du lager fortjener å bli lest av flest mulig, så du må gjøre det så tilgjengelig for andre at de faktisk ser deg.

Her kommer Facebook inn, de er et av de stedene hvor folk bruker mest tid per dag til å informere seg og holde seg oppdatert. Kombinerer du det med bloggere så får du det som kommer under.

Hemmelige Facebook grupper for å få flere besøk

Det er dukket opp egne Facebook grupper for bloggere som ønsker å dele sitt innhold. De er som regel godt gjemt og du må finne dem via andre blogger. Du kan melde deg inn i dem for å få oppdateringer fra mange blogger på samme sted.

Ulemper med Facebook grupper for å få flere besøk på bloggen

Når du melder deg inn i en av disse gruppene på Facebook er det bare å håpe på at du blir akseptert, for de fleste godkjenner deg først. Dermed får du oppdateringer fra dem.

Det er nettopp det som kan være irriterende, for du får veldig mange oppdateringer om du er med på mange av dem. Du kan heldigvis slå av oppdateringene, eller om du er lite aktiv i gruppene så vil Facebook automatisk slutte å plage deg med oppdateringene. For det plinger bra i iPader, iPhoner og på pcen om du melder deg inn i alle samtidig. Så pass litt på. Om du da ikke liker litt liv J

Hvordan får du utnyttet Facebook gruppene for trafikk på best mulig måte for din blogg?

Se litt på hva som blir delt på gruppene, deretter så kan du se hva som er mest interessant for dem som er der. Ikke alle som er med i disse gruppene følger med på hva andre gjør, så det avhenger litt av når du faktisk poster noe der, er det mange som gjør det samtidig så er det større sannsynlighet for at de ser din bloggpost. Da kan det være at innholdet ditt er interessant og at de faktisk går videre til siden din. Men sørg for at det er relevant for gruppen du er med i, det hjelper på besøk.

Under har jeg samlet en liste over noen av Facebook gruppene som skal sørge for flere besøk til din blogg, meld deg på dem og prøv dem ut. Prøv med forskjellig innhold og bytt på tidspunkter på døgnet du poster for å se hva som fungerer best for deg.

Liste over Facebook grupper jeg har prøvd for flere besøk:

https://www.facebook.com/groups/272398559561417/

https://www.facebook.com/groups/364729090217339/

https://www.facebook.com/groups/128292887335474/

https://www.facebook.com/groups/500592809980996/

https://www.facebook.com/groups/365735143456300/

https://www.facebook.com/groups/138357406358433/

https://www.facebook.com/groups/komunitiblogger/

https://www.facebook.com/groups/bloggmatch/

https://www.facebook.com/groups/124261961024887/

https://www.facebook.com/groups/147562331963034/

https://www.facebook.com/groups/blogglesere/

https://www.facebook.com/groups/146526488860593/

https://www.facebook.com/groups/louisekongas/

https://www.facebook.com/groups/126710457448212/

https://www.facebook.com/groups/344414012258856/

Legg igjen en kommentar under:

Har du prøvd å få flere besøk med Facebook grupper?

1. Plass på Google – Sanne linker om innholdet ditt sørger for det!

Veien til topp plasseringer i søkemotorene er ikke så vanskelig som du skulle tro. Det krever selvfølgelig litt manuelt arbeid av deg eller en person som jobber for deg. Det handler nemlig om innholdet ditt, at du sørger for godt innhold på sidene dine som folk faktisk får nytte av og som de vil komme tilbake til. Sørger du for slikt innhold vil du få dine besøkende til å være lengre på siden din og noen av dem vil anbefale innholdet ditt videre på sosiale medier og linke tilbake til deg om det virkelig er bra!

Så hva er egentlig innhold?

Sidene på bloggen din, bloggpostene og alt annet som vises i nettleseren din er innholdet ditt. Det er her du må legge hovedinnsatsen din. Men har du en enkel side med fantastisk innhold som kan hjelpe dine besøkende enormt, men du har kun teksten og bildene, så vil ikke de besøkende finne siden og heller ikke se innholdet ditt i et større perspektiv.

Det er her det neste kommer inn, nemlig linker, de sørger for at du setter innholdet ditt i en bås som kan leses av flere. Mer mening blir lagt i innholdet ditt.

Linker er veien til mer suksess med innholdet ditt

Om du sammenligner innholdet ditt med et leksikon. Så er det utrolig hvor mye god informasjon som faktisk ligger der. Mangler du derimot oversikten over hvilket leksikon du skal starte med, eller innholdsoversikten, så kommer du ikke veldig langt. Linker er på en måte innholdsoversikten din som sørger for at du kan lese mer om forskjellige emner, eller i det hele tatt finne emnet som du startet med. Slik at du havner på riktig side i forhold til hva du er ute etter.

Google må finne sidene dine på samme måte som de besøkende

Det er derfor viktig at du sørger for gode måter å navigere innholdet ditt, med linker som er beskrivende. Google er egentlig kun en kraftig datamaskin som går igjennom tusenvis om ikke millioner av sider hver dag. De baserer seg på at de kan nå alt innhold via linker på siden din, slik at de kan starte på førstesiden din og at linkene dine beskriver hva slags innhold som finnes bak. En hemmelighet her er at innholdet bak linken din må passe med beskrivelsen din i linken.

En link til Støyfjerning på lydopptak, bør inneholde informasjon om nettopp dette. Linker du derimot til samme side med Gratis webdesign, så vil Google forstå at du prøver å lure dem, for de leser sidene dine maskinelt for å finne ut hva slags innhold som ligger bak linken din. Dermed kan du miste rangeringene dine helt, for om du juger om en link, hvorfor skal de da tro at du ikke gjør det med flere sider?

Lag innhold som får folk til å bli

Når du lager en ny side på bloggen din, eller en bloggpost. Så vær tro mot det du skriver om. Sørg for at innholdet ditt passer til linkene du legger inn til siden, mot overskriften på innholdet ditt og introduksjonen til innholdet ditt. Gjør du det så blir folk lengre på siden din.

De besøkende er ute etter informasjon om et spesielt problem, eller noe som interesserer dem. Kommer de til siden din ved en feil, så vil de forlate den rimelig raskt. Passer innholdet til det de lurer på så blir de værende og leser det, til de har fått svar på det de lurte på, eller forflytter seg til andre deler av sidene dine for å lese mer i dybden på emnet. Det er gode besøkende å ha, for det betyr at de får svar og liker innholdet ditt. Sjansen for at de deler det videre blir enorm. Noe som skaper flere besøkende.

Derfor er det ekstremt viktig å linke med gode beskrivende linker, slik at de som er innom sidene dine faktisk forstår hva som skjuler seg bak en link før de går videre til den siden eller bloggposten.

Skrive innhold for søkemotorene

Google og Bing prøver på hver sin måte å rangere innholdet du har på bloggen din på en best mulig måte, nemlig på samme måte som et menneske ville gjort. Nettopp fordi de har ekte personer som bruker dem, og vil opptre på en måte som gjør at du finner det du skal ha, på samme måte som om du spør en venn om noe. Det er ingen lett oppgave siden de bare er datamaskiner, men det er derfor de undersøker innholdet ditt og linker på den beste måten de kan. Alt dette blir rangert med forskjellige tall, Google bruker blant annet noe som heter Pagerank. Det er en rangeringsskala som sørger for å plassere sidene dine i forhold til viktighet. Derfor dukker Wikipedia ofte opp på emner i Google søk, siden de har mye bra og verifisert innhold som er linket sammen på en slik måte at du kan dykke dypt i de aller fleste emner som finnes.

Oppsett for din blogg

Om vi har eksempelet over, så heter bloggen «Wordpress Master», samtidig som vi har 3 blogginnlegg som handler om forskjellige tema i forhold til wordpress. De blir som regel linket til fra førstesiden av bloggen, med den samme teksten som overskriften inneholder. Så leserne dine eller søkemotorene får ikke spesielt mye mer informasjon ut av det.

Tar vi den første bloggposten «Gratis WordPress Design» som et eksempel, så vet du ikke om dette er ferdiglaget design som inneholder reklame, eller om det faktisk er en snill blogger som elsker design og vil gi deg et eget spesialtilpasset design. Erfaringene dine fra andre nettsider vil nok tilsi at dette er noe som er ferdiglaget og inneholder linker eller reklame for de som laget designet. Men du kan ikke være helt sikker.

Sitter du derimot på bloggposten «Få Norsk WordPress» og leser om hvordan du kan få WordPress bloggen din til å bli oversatt til Norsk, så ser du plutselig at midt i innholdet så er det linket til en annen side, i linken står det «Last ned det beste WordPress designet på norsk – oppdatert juli 2013». Ville du da trykket på den?

Jeg regner med at svaret er ja, for du kan anta noe om den besøkende som leser om hvordan han får WordPress til å bli norsk. Det er vanligvis en person som er relativt fersk som blogger med WordPress, og har lastet ned den engelske versjonen. Det første han skjønner han må få til er å få bloggen norsk. Når han da leser om det, er han mest sannsynlig også ute etter et fint design til bloggen. Dermed passer linken veldig godt inn.

Når Google kommer over siden din så vil de også se at linken til «Gratis WordPress Design» også kan være interessant for de som er på utkikk etter et WordPress design på norsk, derfor kan de da legge deg høyt opp på søkeresultatet sitt på et søkeord som «norsk wordpress design». Siden de da har sett at linker som går inn til den siden stemmer overens med innholdet som ligger der, og andre vil også linke til den siden med kommentarer om at det er et norsk WordPress design. På den måten får du flere besøkende fra Google.

Link mellom sidene dine for å komme høyere i søkemotorene

Om du nå ser på bildet over, så vil du se at det er piler mellom bloggpostene dine. De handler om samme tema «Wordpress», så innholdet passer godt sammen. Sørg derfor for å linke mellom forskjellige innlegg på dine egne sider og bloggposter slik at de besøkende kan lese mer om samme emne som du skriver om.

Sørg også for å variere linkteksten i linkene. I eksempelet over viste jeg en variant, men du kan for eksempel skrive: «Populære norske WordPress design», «Alt om gratis WordPress design», «De beste norske WordPress design» eller «Vurdering av norske WordPress design».

Da har du mange forskjellige ord for det samme innholdet, som beskriver det for søkemotorene, men også for de som leser innholdet ditt. De vet hva som skjuler seg bak linken og kan klikke der om de virkelig er interessert.

WordPress er virkelig gode på linker ut av boksen

WordPress er en av de bloggplattformene som er mest kjent i verden. Det er ikke så rart, for søkemotorene elsker blogger med dem og det samme gjør de besøkende. Det er linker til forskjellige kategorier, søkeord og gjerne ofte linket frem og tilbake mellom forrige og neste bloggpost. Det gjør at du aldri havner på en side som er helt uten linker videre, du kan få tilfredstilt din trang til å se noe nytt med en gang.

WordPress kan dessverre ikke få til alt, så forskjellige synonymer og linker i tekstene dine må du stå for selv, slik som beskrevet over. Men gjør du det så vil du merke at det er flere som blir værende igjen på siden din og flere som finner det de skal ha tak i. Da blir de besøkende fornøyd, og du fornøyd med nok besøk på bloggen din. En fornøyd besøkende vil huske siden din og i noen tilfeller linke til deg fra sin blogg eller dele det med venner offline eller online.

Så tilbake til overskriften: Hvordan få 1. plassen på Google?

For å nå frem til 1. plassen på Google for ditt søkeord, så er det viktig at du har innhold som passer til å rangere på det søkeordet. Plasser også linker som jeg viste over i lignende innhold på sidene dine til den siden som du ønsker skal dukke opp.

9 punkts sjekkliste for å komme høyt på Google vil da bli slik:

  1. Sørg for innhold som beskriver alt om emnet du prøver å rangere for
  2. Link internt med det samme søkeordet i forskjellige setninger på linkene dine til denne siden
  3. Skriv gjerne gjesteposter på lignende blogger med linktekster som inneholder søkeordet ditt
  4. Legg ut artikler på artikkelsider hvor du beskriver litt om emnet du prøver å dukke opp på, sørg deretter for at linkene dine inneholder søkeordet ditt, som peker tilbake til siden din
  5. Sørg for at du har bilder som passer til innholdet ditt, som har søkeordet i navnet på bilde og i ALT taggen på bildene
  6. Legger du ut en video i bloggposten din, så sørg for at videoen har navn og beskrivelse som passer godt overens med søkeordet du vil rangere på
  7. Avslutt bloggposten din som du vil rangere på med en oppfordring til spørsmål og kommentarer, det ser bedre ut for søkemotorene at de som besøker siden din er engasjert.
  8. Be også leserne dine om å dele linken til bloggposten din på Facebook, Twitter, LinkedIN, StumbleUpon og lignende sider.
  9. Skriv flere artikler om samme emnet.

Hva har du lært om det å komme høyt i søkemotorene?

Nå har vi vært igjennom en del av det som skal til for å komme høyt opp i søkemotorene med innholdet ditt. Hva har du lært? Er det noe nytt? Ny måte å se det på?

Tankene kan fly fort nå og det kan krible i hendene etter å komme i gang. Det vil ta tid, men sørg for å planlegge innholdet ditt godt, så vil du se at det gir resultater.

Del og kommenter denne bloggposten

Skriv en kommentar under om du lurer på noe mer eller hva du lære av denne bloggposten og bruk de knappene under for å dele bloggposten i sosiale medier!