17 Måter å bli en mer produktiv blogger

  1. Noter ned alt du kommer på at du skal gjøre med bloggen din på papir eller i mobilen din.
  2. Hør på musikk som roer deg og gjør at du er på topp i humøret.
  3. Sørg for at motivasjonen din er stor nok.
  4. Sørg for å gjøre ferdig oppgavelisten din for dagen, ikke gi deg før du er ferdig.
  5. Penn og papir har noe eget ved seg når du skal notere noe ned eller få ut tanker, prøv det. (Nei det er ikke det samme å skrive på mobilen eller pc-en.)
  6. Prioriter frem de 3 viktigste tingene du må gjøre i dag, sørg for at de får deg nærmere målet ditt.
  7. Sett en fast tid for når du skal jobbe med bloggen, sørg for å bli ferdig før tiden er ute.
  8. Koble helt ut fra bloggen og gjør noe annet, ofte kommer gode ideer da.
  9. Stopp med å gjøre hundre ting på en gang(multitasking), sats på å gjøre en ting om gangen og gjør det bra! (Singeltasking).

    http://www.sxc.hu/photo/1421974
  10. Finn den beste tiden for deg å jobbe med bloggen på, er det om morgen? Midt på dagen? Kvelden? Prøv litt frem og du blir overrasket over når du er mest kreativ og produktiv.
  11. Sørg for å trene, løp deg en tur 3 ganger i uken for å holde kroppen i form. Da blir også hodet klarere.
  12. Få inn ny informasjon og inspirasjon. Les bøker, hør på lydbøker og se inspirerende videoklipp.
  13. Ta deg en kort pause hver time med noe du elsker å gjøre, spill et mobilspill, besøk et forum eller spill gitar.
  14. Pass på dietten din, spis sunt slik at blodsukkeret ikke hopper opp og ned.
  15. Koble av en helg eller en dag midt i uken fra bloggen.
  16. Bruk SIRI på iPhone eller lignende til å minne deg på noe du skal gjøre. Bare hold Hjem knappen inne til det plinger så sier du “Remind me to do DETTE tomorrow at 10AM”, så setter Siri opp en avtale i kalenderen din med varsel i morgen kl 10:00. Effektivt.
  17. Fortell en venn eller et familiemedlem om hva du skal gjøre i dag og få gjort denne uken. Da kommer du til å føle at du må få gjort det du sa. For det kan jo hende vennen din spør hvordan det gikk og du vil jo ikke skuffe han eller hun?

Hvordan sette opp en livestream på Youtube uten Partnerkonto

Video har lenge vært populært og kommer til å øke enda mer i tiden fremover. Noe som er enda mer populært nå er muligheten til å sende direkte/live video fra ditt kamera. På den måten kan de som ønsker å følge med når du holder et show, forklarer noe eller kurser noen, delta aktivt med spørsmål og svar underveis.

Hva trenger du for å vise direkte video på internett?

Kort fortalt trenger du et kamera med mikrofon, eller en egen mikrofon koblet til PC-en din. Innebygget kamera fungerer bra. Samt en Google+ konto, Google sitt sosiale nettverk og en Youtube konto.

La oss komme i gang…

7 Steg: Slik setter du opp livestreaming / direktesending på Youtube uten partnerkonto

1. Gå til Google+ og se på menyen til venstre siden, den kan være skjult og da må du holde musen din over Startside for å få den opp slik som under. Der velger du som vist under, Hangouts On Air, klikk på den.

2.
Der får du en oversikt over andre hangouts, men du skal velge som vist på bildet under, den blå knappen for å starte en Hangout On Air.

3. Nå kan du enkelt lage et navn på Hangouten/Livestreamen din og invitere venner, kunder, studenter, lesere eller andre via kretser eller eposter i feltet under. Klikk deretter på den grønne knappen for å starte en hangout on air.

4. Når du er inne i et eget vindu med hangouten din, vil du se at det øverst er en fadet rød knapp hvor det står: Forbereder Sendingen X %. Når denne er klar vil du få opp knappen under her som er helt rød med «Start Kringkasting», klikk på denne når du er klar til å sende live video.

5. Da får du opp en slags advarsel som du må trykke OK på. Da starter sendingen din. Sendingen blir sendt direkte på Google+ og YouTube, men i tillegg så tar de faktisk opp alt som blir sendt, slik at du kan ha et opptak til senere.

Opptaket kan du laste ned og slette videoen, slik at du kan redigere den og legge den ut som en video senere, eller bare beholde videoen der for seg selv så andre kan se den. Veldig kjekt.

Når du klikker på OK, så vil det ta litt tid før dette blir lagt ut, men gjerne ikke mer enn noen få sekunder.

6. Deretter går du til Youtube.com og inn på kanalen din, der vil du blant dine andre video finne dette bildet. Som betyr at du har en direktesending. Her kan du klikke på linken og komme til siden for direktesendingen din.

7. Slik ser det ut med en direktesending på Youtube. Det ser du ved at det er en rød prikk og at det står Direktesending over tidtakeren.

Du kan gjøre mye med denne livesendingen:

  1. Sende folk linken til youtube adressen for livesendingen din.
  2. Legge inn EMBED kode for å inkludere den i en bloggpost hvor du sier ifra om at du har livesending.
  3. Sette opp en egen side, med et kommentarsystem, slik at folk kan spørre deg direkte og du kan svare på spørsmål.

Når du er ferdig med livestreamen din så går du tilbake til Hangouten din og velger «Avslutt Kringkasting» på toppen av siden. Da blir streamingen avslått og Youtube starter med å konvertere streamen din til en video som blir liggende på samme sted, slik at de som kom for sent kan se på den eller du kan laste den ned som en MP4 fil for redigering.

Viktig når du skal streame:

  • Ikke ha på forstyrrende lyder som vaskemaskin, mobiltelefon og andre som kan forstyrre deg under opptak
  • Slå av alle opplasting og nedlastingsprogrammer som kan gå i bakgrunnen, koble fra andre maskiner og enheter som kan bruke nettet.
  • Slå av alle andre programmer du ikke trenger på pcen når du streamer.
  • Lek med innstillingene til kameraet ditt og Google Hangout, bli kjent med dem.
  • Prøv å kjør en samtale med en venn på Hangout, for du kan nemlig bytte mellom ditt og den andre personens kamera, eller til skjermen til en av dere. Flott om du skal demonstrere noe.
  • Ha det gøy og ikke ta deg selv så seriøst! J

VIDEO: Hvordan lage en god bloggpost

Her går jeg igjennom noen av de viktigste punktene for å lage en god bloggpost. Alt fra bilder, tekst og det å skape interesse er viktige tema her.

Du har sikkert mange gode tips selv så les under videoen for hvordan du kan vise det frem og samtidig nyte godt av en link fra ProBlogger.no

Slå deg til ro i et par minutter og trykk play 🙂

Så hva syntes du? Var det interessant? Om du har flere gode tips til hvordan du lager gode bloggposter, så post med linken din og ditt tips i kommentarfeltet under, så skal jeg lage en oppfølger med de beste tipsene i en egen bloggpost, med linker til de bloggene som tipset om dem.

Vil du se flere slike videoer, så skriv gjerne det i kommentarfeltet under også, gjerne om hva du vil lære noe om.

Gratis eBok – Hvordan få flere lesere til din blogg!

Du som blogger kan ofte slutte fordi du ikke får nok oppmerksomhet for dine blogginnlegg. Det er fakta. Mange starter opp en blogg og forventer at hele verden skal komme og lese bloggen. Slik holder det på kanskje noen få dager, uker eller måneder før du sletter hele bloggen og gir opp prosjektet.

Slik bør de ikke være. For alle har sine UNIKE historier og opplevelser å dele! Du må ikke slutte. Har du først satt deg et mål, så gjør alt du kan for å nå det!

Det er derfor jeg stolt kan presentere ProBlogger.no sin første eBok:

problogger.noEbook

Her får du vite akuratt hva som skal til for å få flere lesere på bloggen din. Veldig konkret. Steg for steg for hva du bør gjøre. I tillegg så er den helt GRATIS. Slik at du kan starte allerede i kveld med å sørge for at du gjør alt for å få flere lesere.

Alt du trenger å gjøre er å skrive inn navnet ditt og eposten under, så får du en epost du må bekrefte. Deretter vil du få linken til eBoken og melder deg på ProBlogger.no sitt nyhetsbrev.

80% Raskere Blogg på Norsk WordPress – Er din blogg treg i dag?

Noen nettsider er ekstremt trege til å laste inn i nettleseren din, vært innom en av dem før? Hvor raskt klikket du deg ut igjen da?

Det er ekstremt viktig med en rask internettside, uansett om du driver en blogg eller en vanlig nettside. For du har selv opplevd det jeg skrev over, du Googler etter noe, er siden du klikker inn på for treg, så tar det deg kortere tid å klikke på neste link og gå inn der i stedet. På den måten kan du miste mange verdifulle lesere på bloggen din.

Blogger du på tjenester som Blogg.no eller WordPress.com, så slipper du å tenke på dette. De har gjort det meste klart i sine systemer for at bloggen din skal være raskest mulig på deres servere. Drifter du derimot din egen blogg, med WordPress.org sin programvare, er det viktig at du gjør alt du kan for å få siden din raskere.

Vi skal her se på hvor siden din står i dag og hva du kan gjøre med det. Du vil kunne ha en 80% raskere blogg uten å bytte server eller webhotell.

Status på din WordPress blogg i dag:

Først må vi finne ut om siden din er god fra før, om du har ordnet dette tidligere eller om du har fått noen til å sette opp bloggen din. Det er ikke sikkert de tenkte på dette når de satte den opp.

Hvor raskt laster WordPress bloggen din i dag?

Hvis du går inn på http://Pingdom.com så får du opp bildet under midt på nettsiden til Pingdom.com.

Her har jeg lagt inn min egen blogg, også er det bare å klikke på “Test Now”. Det vil kjøre i gang en test på hvor raskt bloggen din vil laste inn i nettleseren.

Da vil du få opp bildet over når testen er over. Her legger vi fokuset på «Load Time». Det er hvor lang tid bloggen din brukte på å laste inn i en nettleser. Min kommer rett under 2 sekunder nå, men vi startet på hele 10 sekunder før jeg gjennomførte det som kommer under. Er din side 2 sekunder eller raskere, er det stor sannsynlighet for at du har gjort det som kommer, eller at du har en veldig rask server. Får du opp over 2 sekunder så les videre.

Finn ut hva som er feil med din WordPress blogg med Google PageSpeed Insights

Hvis du besøker denne siden: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights så vil du komme til Google PageSpeed Insights. Her kan du teste bloggen din for kjente feil, som gjør den treg. Google vil at du skal ha en raskest mulig blogg. Nettopp fordi de får flere fornøyde brukere om de sender sine brukere til bloggen din og de opplever den som rask. Om bloggen din laster raskere vil det også være større sannsynlighet for at din blogg kommer bedre ut i forhold til søkemotoroptimalisering, siden det gir brukerne bedre opplevelser.

Fyll inn bloggen din på PageSpeed og kjør I gang analysen.

Du får så en oversikt som I bildet over. Her ser du at ProBlogger.no har 96 av 100 faktorer riktig i forhold til hvordan bloggen er satt opp og laster i nettleseren. Det er rundt 90 – 100 riktige faktorer du vil få om du implementerer utvidelsene/plugins som du finner under her. Før jeg la dem til så var bloggen på ca halvparten riktige, så ikke bli skremt av at det er mange ting å rette opp på din WordPress blogg.

Hvis du vil lære litt mer så kan du se igjennom resten av det som står på PageSpeed Insights. Her finner du en liste over alle feilene bloggen har, men også beskrivelser av hva du kan gjøre for å forbedre dem. For at du skal slippe å lære deg alt dette har jeg funnet løsninger i utvidelser / plugins til WordPress som du finner under.

7 Plugins / utvidelser til å få en lynrask WordPress blogg:

Jeg vil her liste opp de forskjellige utvidelsene /plugins for å gjøre bloggen din raskere. Jeg beskriver dem kort, for at du skal vite hva de gjør.

VIKTIG: Pass på at når du gjør endringer på din WordPress blogg, så kan det gå galt. Pass derfor på å ha en backup av databasen og filene dine før du fortsetter, ProBlogger.no ta ikke ansvar for eventuelle datatap / ødelagte blogger! Men skulle du trenge hjelp kan du spørre på kommentarfeltet under, så skal jeg prøve å hjelpe deg! 🙂

Backup plugin: http://wordpress.org/plugins/backupwordpress/

 

Better WordPress Minify – Press CSS og Javascript filene sammen

Denne plugin samler sammen alt du har av CSS/Javascript filer og lager dem om til en stor fil for CSS og en til Javascript. Det gjør at nettleseren slipper å laste inn mange filer når den kun trenger å laste inn 2. Den fjerner også unødvendige kommentarer og mellomrom i kodene dine, noe som vil spare litt plass som kanskje ikke har noe å si tenker du, men 10% spart her på 100.000 brukere er ganske mye. BWP Minify løser mange av problemene som dukker opp i PageSpeed.

http://wordpress.org/plugins/bwp-minify/

 

DB Cache Reloaded – Sørg for at databasen I WordPress får slappe av!

Utvidelsen her sørger for å cache resultatene som database din gir. Det vil si at den mellomlagrer resultatet, slik at om en person er innom et blogginnlegg hos deg, så slipper neste person å vente på at databasen din skal gi ut informasjonen. Da henter den i stedet en fil som dette er lagret i. Noe som gir en raskere nettside. Denne kan trenge noe konfigurasjon, så ville ventet med denne til du har prøvd ut alt annet her.

http://wordpress.org/plugins/db-cache-reloaded/

 

JavaScript to Footer – Dytt Javascriptene til bunn av siden der de hører hjemme, pga de er trege!

PageSpeed forteller deg at du bør legge javascript til bunnen av nettsiden din. Om du ikke vet hva verken javascript er, eller hvordan du får flyttet det, så løser denne plugin dette for deg. Svært lite mer å si om den, bortsett fra at du ser den vil løse problemer i PageSpeed.


http://wordpress.org/plugins/footer-javascript/

W3 Total Cache versus Hyper Cache – Sørger for raskt å vise sidene dine til nye besøkende!


Her kan du velge mellom 2 plugins. Dette er plugins som lagrer sidene dine i filer. Slik at om det ikke skjer noen endring på et blogginnlegg, så er det heller ikke nødvendig å hente alt fra databaser og de andre filene dine for å vise det frem til leseren din. De kommer bra konfigurert fra starten av, og jeg opplever Hyper Cache som den raskeste, mens W3 Total Cache har litt flere valg og gir færre feil i Google PageSpeed Insights. Så hva du velger må du nesten bli enig om med deg selv, eller hva med å prøve ut begge? Bare pass på å ikke ha de aktivert samtidig, det vil bare lage krøll.

W3 Total Cache http://wordpress.org/plugins/w3-total-cache/

Hyper Cache http://wordpress.org/plugins/hyper-cache/

 

WP-HTML-Compression – Komprimerer HTML på din WordPress blogg

PageSpeed Insigt foreslår også at du komprimerer HTML kodene dine. Det er nettopp det denne utvidelsen til WordPress gjør. Den tar all koden du har i HTML på bloggen og presser den sammen, fjerner kommentarer og tar bort blanke tegn. Nettleseren skjønner fortsatt hva som står på siden din, bare at det tar kortere tid å laste den inn, samtidig som siden blir mindre i størrelsen og sparer deg for båndbredde. Det siste er viktig om du har begrensninger på båndbredde.

http://wordpress.org/plugins/wp-html-compression/

 

WP-Optimize – Optimaliserer WordPress sin database

Om du har blogget en stund, så vil det være mye unødvendig i din database. Det kan være gamle spam kommentarer og revisjoner av postene dine som er mellomlagret. Trenger du ikke dette lengre så kan du bruke denne plugin til å fjerne alt dette fra databasen din. Databasen din blir da mindre i størrelse og du vil oppleve at den blir raskere.

http://wordpress.org/plugins/wp-optimize/

 

WP Smush.it – Knuser bildene på WordPress Bloggen din


Smush it, gjør nettopp det. Den sørger for å komprimere og tilpasse alle dine bilder som du har lastet opp i WordPress admin, eller som du kommer til å laste opp. Du får valget under mediebiblioteket ditt i WordPress admin og kan ta alle bildene i samme slengen. Bildene dine blir mindre i størrelsen, men taper ikke kvalitet. Noe som får bildene til å lastes ned raskere.

http://wordpress.org/plugins/wp-smushit/

 

Har du spørsmål, tips eller vil skryte av hvor mye raskere bloggen din ble, så skriv en kommentar!

Hvorfor bloggere elsker …… (& det vil du og)

Spent? Litt triggende tittel, håper du liker denne posten 🙂

Nemlig snakk om det å holde kontakt med dine lesere, bloggleserne dine, fordi det er viktig. Har du ingen metode for å holde kontakt med bloggleserne dine så vil de heller ikke få vite om nytt og viktig innhold som du legger ut.

Det er mange metoder for å gjøre det, og det anbefales å bruke så mange som du klarer å holde styr på. Få leserne dine til å følge deg på Twitter, bli med i Facebook siden/gruppen din, følge deg på Instagram, Pinterest og til slutt melde seg på nyhetsbrevet ditt. Ja, for du har vel nyhetsbrev i dag?

Det som er en stor fordel med nyhetsbrev, er at du får sagt ifra direkte til leserne dine dersom det skjer noe. For de fleste har eposten sin lett tilgjengelig uansett om de er på skole, jobb, hjemme eller på ferie. Samtidig kan du følge med på hvor populær eposten din er, ved å se hvor mange som faktisk leser den og hva de klikker på av linker som du kan legge inn.

Det kan være linker til en konkurranse du holder, til en Youtube video eller til din siste bloggpost. Kanskje til og med noe du ikke vil legge direkte på internett, men vil sende leserne dine direkte? På den måten holder du leserne godt oppdatert og de kan følge deg lenge, hvor ofte bytter man epost adresse?

Her er noen som bruker AWeber som sin epost leverandør:

Lucas Rockwell – Yogabodynaturals.com

Lucas er en Yoga instruktør som driver nettsiden Yogabodynaturals.com, han er ikke veldig teknisk av seg, men vet at med AWeber så kommer epostene frem, det er det viktigste for han om han skal holde Yogatimer for eksempel.

Kenton Hoppas – Careercourierthemovie.com

Kenton driver nettsiden Careercourierthemovie.com, som er til for å promotere filmen hans. Han liker at alt med AWeber er automatisert, slik at han slipper å tenke så mye på det. For du kan faktisk sette opp eposter som automatisk sender ditt siste blogginnlegg til nyhetsbrevleserne dine.

Lalitha liker veldig godt å bruke AWeber, ikke rart, for hun har bygget en lojal kundebase og doblet trafikken til nettsiden sin med bruk av sitt nyhetsbrev. Har du lyst til å få til det samme?

Angela Wills – Marketersmojo.com

Angela bruker epost veldig mye i sitt arbeid. Hun bruker det primært som et kommunikasjonsverktøy, i tillegg til markedsføring for sitt firma. Da får hun ut nyheter, produkter og i tillegg hjelp til de som trenger hennes råd rett til epostboksen til de som har meldt seg på nyhetsbrevet hennes.

Så hva er fordelen med å bruke epostverktøyet AWeber for oss bloggere?

  • De kan prøves helt gratis!
  • De har et enkelt system for å sette opp nyhetsbrev
  • De kan sende ut epost med et eller flere blogginnlegg fra din RSS automatisk
  • De kan sende ut en velkomst epost til de som melder seg på nyhetsbrevet ditt
  • Du kan bruke det til å markedsføre en Youtube video eller blogginnlegg
  • Du har kontroll på og kan kontakte de som vil følge deg direkte, i stedet for å betale for Facebook sin promotering av poster eller Bloggshouts på Blogg.no

Jeg vil anbefale deg å prøve det i dag, for alle som driver en blogg bør bygge sin epostliste så tidlig som mulig og helst med en gang du begynner å blogge. Det er ikke alle som husker å besøke bloggen din over tid, så minn leserne dine på å gjøre det!
Kom i gang i dag for kun $1! – AWeber Communications

Hvordan blogge mer effektivt med Microsoft Word

WordPress har sitt eget skriveprogram for blogginnlegg. Her kan du gjøre det meste med tekst, bilder og selve HTML koden til hvert enkelt blogginnlegg og sørge for at det blir som ønsket før du faktisk publiserer blogginnlegget ditt. På den måten har du full kontroll. Full kontroll kan derimot ødelegge litt for hvor enkelt det blir. I mange tilfeller er det irriterende å skrive blogginnlegg direkte i WordPress sin egen editor, i hvert fall når du er hjemme og har tilgang på et bedre skriveverktøy, nemlig Microsoft Word.

Mange liker muligheten til å skrive direkte i nettleseren, og jeg bruker dem selv om hverandre. Så det er ikke enten eller, men begge to som er mottoet her.

I Word så har du nemlig muligheten til å skrive blogginnlegg med tittel og det meste av Word funksjonalitet og laste det opp direkte til din blogg, uten at du trenger å lagre og formatere bilder i bloggen etterpå. Det gjør det mye enklere for min del å være mer produktiv.

Hvordan kommer du i gang med å skrive blogginnlegg med Microsoft Word til din blogg?

 

Du har to metoder for å skrive blogg innlegg med MS Word:

Skriv innlegget ditt i et vanlig MS Word dokument og ordne med publisering etterpå

I del 1 så skriver du innlegget ditt som vanlig, legger inn de bilder du måtte ønske, for eksempel med Utklippsprogrammet til Windows(Snipping Tool). Du kan også legge til annen grafikk fra Word som du vil bruke, eksempel:

Her har jeg brukt Word sin Smart Art til å lage en illustrasjon, som enkelt kan forklare gangen i prosessen jeg bruker for å legge opp innlegg på min WordPress blogg.

 

Skriv blogginnlegget ditt direkte i MS Word sin Blog post modus

 

Gå inn i Word også finner du bildet som jeg viser over på Templates, istedenfor «Blank Document».

Klikk deg inn på den.

Du får da opp dette bildet og klikker på «Create».

Da får du opp dette vinduet i Word, kanskje litt større enn mitt, siden jeg forminsket det til å få plass her.

Da kan du fylle inn tittelen på posten din og skrive innlegget under tittelen. Her kan du bruke alle Word sine funksjoner for grafikk og lignende og du finner mye av det under «Insert» tabben.

Når du er ferdig med innlegget ditt, så kan du publisere det direkte på bloggen din. Da er det flere forskjellige bloggplattformer som er støttet. Blogger, Sharepoint blogger, Telligent Community, Typepad, WordPress og andre, er bloggplattformer som er støttet.

Vi fokuserer her på WordPress, i og med at jeg har tilgang på en WordPress blogg.

Gå på «Blog» øverst til venstre i menyen og trykk på pilen under. Velg så Manage Accounts.

Velg så «New».

Deretter velger du «Wordpress» som din blogg i listen. Og klikker «Next»

Så er det bare å legge inn din bloggadresse som vist over, fylle inn ditt brukernavn og passord, og trykke OK.

Da er du klar til å laste opp blogginnlegg skrevet i Word fremover, samtidig som Word tar seg av å laste opp alle bilder du limer inn i Word, slik at det fungerer på bloggen din. Så slipper du å tenke på det.

Deretter kan du trykke på «Publish», da vil Word automatisk publisere bloggposten du nettopp har skrevet på bloggen din. Jeg råder deg til heller å trykke på pilen som er under «Publish» knappen, for da kan du publisere den som en kladd/draft isteden. Det gjør det mulig å logge inn i WordPress før du poster bloggposten og legge til søkeord, kategorier og se hvordan det hele blir seende ut på bloggen din før du publiserer.

Vil dette hjelpe deg til å kunne blogge mer effektivt?

 

 

 

 

 

 

IFTTT – Hvis dette, så det… Hva sier du?

Hvorfor skal du bry deg med hva IFTTT er?

Om du noen gang har hatt et ønske om å gjøre hverdagen på nettet litt enklere, så er dette rette siden for deg.

IFTTT kan nemlig automatisere trivielle oppgaver som:

  • bytte profilbilde på Twitter når du bytter profilbilde på Facebook.
  • Laste ned alle bilder som blir tagget av deg på Facebook og putte de i Dropbox
  • Automatisk sende en hilsen til nye følgere på Twitter
  • Sende alle stjernemarkerte eposter i Gmail til kalenderen din
  • Automatisk ringe deg opp om du sender dem en SMS (Kun i USA)
  • Poste noe på Facebook eller Twitter dersom klokken er et spesielt tidspunkt
  • Sende deg en epost om det er dårlig vær ute (I USA kan du få det på SMS)

Så hva er egentlig IFTTT?

IFTTT-logo-Problogger.no

Det er snakk om IFTTT.com, der IFTTT står for “if this then that”, altså hvis dette skjer, så skal dette skje. Du setter opp kriterier for at noe skal kunne skje automatisk, som du før måtte bruke masse tid på.

Fant dette konseptet i går selv, så er relativt nytt for min del, men det kan være at andre har testet det ut før, og da vil jeg gjerne at du skriver en kommentar under om hva du bruker det til

Hvordan kommer du i gang med IFTTT?

Gå til http://www.ifttt.com og registrer en brukerkonto der. Bekreft så denne via e-post linken som er sendt ut til deg, så du er sikker på at de automatiserte oppgavene dine vil fungere.

Deretter vil det være en guide til hvordan du setter opp din første automatiske oppgave. Om det ikke kommer opp så går du på Create helt øverst på siden.  Da kommer det opp IfThisThenThat med This markert i blått siden det er en link. Når du klikker på den kommer det opp masse Web2.0 sider som du kan koble deg opp mot.

For eksempel Facebook.  Da kan du velge at hver gang noen tagger deg i et bilde, så skal bilde lastes ned til din Dropbox mappe som backup. Alle de valgmulighetene du har kommer opp når du klikke på en av Web 2.0 sidene som finnes.

Når du har laget en slik oppgave så vil IFTTT sjekke hvert kvarter om kritieriet  som du har satt på This kvalifiserer. Da utfører den oppgaven som du ville at den skulle.

Når tankene spinner litt, så er det mange ting som kan automatiseres. Noen eksempler ga jeg innledningsvis.

SayHelloToFacebookWhenTheSunComesUpIFTTT-Problogger.no

Selv testet ut disse IFTTT oppgavene:

  • Når noen tagger meg i Facebook bilder blir de lastet ned til Google Driven min
  • Når en blogg innen en nisje skriver om et spesielt tema, så poster jeg det på Twitter siden min. Får det til ved å lage en RSS feed for et søk på siden eller ved RSS for en tag på siden.
  • Når bloggen min får et nytt innlegg blir det postet på Twitter, LinkedIn og Facebook.
  • Når solen kommer opp i Oslo, så postes det en god morgen hilsen på Facebook.

Del denne bloggposten på Facebook, gi den en “Liker” og kanskje en “+1” og skriv hva du kommer til å bruke IFTTT til i kommentar under!

4 STEG – Få flere lesere på Bloggen din

Hvordan ville det vært for deg om du fikk ubegrenset med gratis besøk til bloggen din?

Google har i dag nesten total dominans på søkemotor markedet. Det er både positivt og negativt for deg som driver på internett i dag. Du må følge deres retningslinjer og oppsett for å kunne konkurrere deg frem i søkemotorens resultatsider. Hovedsaklig så er det beste å lage godt innhold, noe alle hevder med god intensjon. ¨

For skriver du gode artikler som er informative, lager video som ser bra ut og formidler innhold bra og lager informasjonsgrafikk som folk kan dele og sende til sine arbeids kontakter og venner, så sprer budskapet seg på en naturlig måte.

Da får du flere liker på Facebook, flere plusser på Google+ og flere linker inn til dine nettsider fra andre som finner innholdet ditt verdt å dele.

Mange velger derimot å heller lage disse linkene selv, kjøpe dem eller betale for at andre skal sende trafikk/besøkende til dine nettsider.

Med alle oppdateringene til Google i de siste 2 årene, så er første tilnærming den beste, da oppdateringene fokuserer på å eliminere så mye som mulig av det siste. De vil ha kvalitetsinnhold å vise sine besøkende, klarer du å lage det så vil du få flere besøk av dem.

Er du god på å løse problemer?

Vær en problemløser. Folk som googler vil gjerne ha en løsning på et problem. De ville helst hatt løsningen i går, og forklart eller gjort så enkelt som mulig. Klarer du å finne et bedre svar enn andre, eller har enklere løsninger så blir du den folk går til når de skal ha løst noe. Driver du en blogg som meg, som handler om blogging, så vil folk komme tilbake hit dersom de har flere problemer som de vil ha løst, i stedet for å gå innom Google først.

Det resulterer i flere faste besøkende som vet hva du kan og kan hjelpe dem med. Har du flere bloggposter om samme tema, eller som utvider temaet så vil folk også lese mer om det. Noe som resulterer i at færre forlater siden din ved første øyekast.

Jeg kan stolt presentere at her på bloggen så er det under 0,1 % av alle besøkende som forlater bloggen ved første øyekast. Det betyr at bloggen gir mer verdi enn den besøkende først var ute etter.

Nå lurer du sikkert på hvordan du får dette til, her er guiden din:

Så hvordan finner du gode tema å skrive om som folk er interessert i?

Løsning for deg med en epostliste:

Sett opp en spørreundersøkelse med for eksempel http://no.surveymonkey.com/ helt gratis. Lag den kort, for eksempel 3 spørsmål. Spør så hva de som er på listen din lurer på i forhold til det du skriver om, lag den slik at de kan svare kort og enkelt, folk har dårlig tid, men vil fortsatt hjelpe deg for å hjelpe seg selv. Skriv så utdypende om det de lurer på i forskjellige innlegg, del gjerne temaene opp om de er store.

Bilde av Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord
Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord

De uten epostliste:

  1. Gå til https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/
  2. Her kan du skrive inn hovedemne som din blogg handler om, eksempel: mat. Fyll så ut captcha som du finner under, og sørg for at sted er Norge og språk er norsk.
  3. Under vil du få opp en hel haug med søkeord. Her får du opp hvor stor konkurranse det er på søkeordet, altså hvor mange som skriver om emnet og er indeksert i Google. Og kanskje det viktigste, antall søk. På antall søk bør du se på lokale søk, da de gir et mer riktig bilde i forhold til hvor mange i Norge som faktisk søker etter det du skriver om.
  4. Klikk så på “Lokale søk per måned”. Da sorterer du søkene slik at de med mest søk kommer på topp. Når jeg prøvde eksempelet med mat, så kommer det opp at “and oppskrifter” har mest søk, med hele 550.000 søk per måned i Norge. Konkurransen er lav.

Kan du da lage 10 oppskrifter som handler om hvordan du tilbereder den perfekte ande middagen? Hvor bør anden kjøpes? Hva slags tilbehør er best til and? Hvordan bør en and tilberedes? Kan and grilles? Listen kan bli lang… For en som meg som aldri har tilberedt and er alt dette interessante spørsmål. Har jeg litt erfaring så kan det være spennende å prøve å grille den om jeg ikke har gjort dette før.

Ved å lage slikt godt innhold, basert på godt besøkte søkeord, så vil bloggen din bli sett av flere når den kommer høyere opp i Google, og gir du svaret til den som googler så vil de huske deg.

Hvordan ville det vært om du fikk 100, 1000, eller 10000 flere besøk på bloggen din i måneden?

Beste program for bloggere som lett blir distrahert!

For mange bloggere så er det utrolig mange distraherende elementer på et skrivebord, ikke selve skrivebordet som du har PC-en din på, men det skrivebordet du har foran deg på skjermen. Facebook, Twitter, e-poster og andre distraherende elementer som frister mer enn det å sitte å skrive enn bloggpost, eller besvare e-post som krever et godt gjennomtenkt og grundig svar.

Da er ikke løsningene mange, bortsett fra å kanskje ta ut internett pluggen om du har en, for de fleste har jo trådløst nett i dag. Er det noe der ute som kan hjelpe deg på vei?

Selvfølgelig er det ikke bare du som føler det slik. Noen av mine beste artikler og bloggposter har kommet av null distraksjoner på kveld eller morgen, mindre distraherende forespørsler fra omverdenen, men også via et program slik som Q10.

Q10 er nemlig et lite program som du kan installere eller ha med deg på en minnepenn, såkalt portable program. Det programmet gjør er å gi deg et helt svart skjermbilde med en blinkende strek, klar til å ta imot dine tanker. Ordene skal frem, ingen distraherende elementer.

I tillegg til at du ikke blir distrahert av resten av skrivebordet ditt får du også med tellere for antall ord, bokstaver og sider som du har skrevet. Dermed kan du følge med dersom du har en viss limit på antall ord du skal skrive for en artikkel.

Følger du noen av prinsippene for kreativitet, slik som å sette en stoppeklokke til å ringe etter 10 minutter eller 30 minutter, så er det også innebygget, og du finner menyen for dette ved å trykke på F1, da får du en oversikt over alt du kan gjøre med programmet.

Har du ikke prøvd det før, så anbefaler jeg deg å prøve, det skader deg ikke og tar opp minimalt med diskplass. Bare besøk nettsiden til Q10 her: http://www.baara.com/q10/