Slik får du en skikkelig god artikkelidé som du kan selge

Her har jeg fått en skikkelig god gjestepost fra Vivian Songe(frilansjournalist, forfatter og gründer) som driver nettsiden http://www.blimagasinjournalist.no/.

På nettsiden hennes finnes det et epost kurs i hvordan du kan bli en magasinjournalist, samtidig som det er ekstremt mange gode råd og tips til det å skrive artikler, noe som også kan brukes i blogg sammenheng.

For du vil vel gjerne skrive bra og interessant for dine lesere?

Jeg har fått denne gjesteposten som jeg håper du får stor nytte av, og skulle du ville lære mer er det bare å gå inn og melde deg på Vivian sitt gratis skrivekurs: http://www.blimagasinjournalist.no/

Litt om Vivian Songe:

Vivian heter jeg. Jeg er frilansjournalist, forfatter og gründer av kurskonseptet Bli magasinjournalist. Jeg har jobbet som journalist, redaksjonssjef og redaktør i norske magasiner og aviser i 12 år, samt som informasjonssjef og mediekonsulent for forlag som Kagge og Gyldendal. Jeg har publisert et hundretalls artikler i nærmere 30 magasiner (se noen av dem her) og medforfattet to bøker som du kan lese mer om her.

Slik får du en skikkelig god artikkelidé (som du kan selge for mange penger om du vil)

Hva skal til for at en artikkelidé er god? Så god at den blir kjøpt for flere tusen kroner? Som du kan tenke deg: Mange må ha lyst til å lese den.

Men før noen får mulighet til det, må den pirre interessen til redaksjonen. (Det er litt som at du må sjarmere butleren før du får innpass på slottet) 😉

Gjør deg klar for en litt lang mail denne gangen! Det er nemlig litt av hvert som skal på plass før redaksjonen får øynene opp for nettopp DIN idé. Klar for å lære noen lure triks?

Her er det du bare MÅ vite før du selger inn en idé til en redaksjon: 

1. Idéen må være solid og salgbar 

En artikkelidé må være av godt og seigt materiale. Den må ikke falle fra hverandre som et stykke kinesisk rispapir med det samme man napper litt i den. Den skal nemlig selges inn i tre omganger. Ja, du leste riktig: Tre!

  • Først fra deg til redaksjonssjefen i magasinet eller avisen.
  • Når hun har falt for den, skal idéen presenteres på et redaksjonsmøte der de andre får si hva de synes. Da gjelder det at hun ikke må kjempe som David mot Goliat for at den skal bli godkjent. Idéen bør være så god og to the point at den taler for seg selv.
  • Når artikkelen er godkjent, skal den “selge” når den er på trykk. Det vil si at den skal friste til lesning når noen holder magasinet mellom hendene . En trofast leser er mye verdt!

2. Den skal snakke til én person (og det må være rett person) 

En god artikkelidé skal snakke direkte til det aktuelle magasinets målgruppe, også kalt kjerneleser. Kort fortalt betyr det at hvert magasin på markedet retter seg mot en utvalgt gruppe mennesker – mer og mindre åpenlyst.

For eksempel henvender ikke Dagbladet og VG seg til samme person (selv om mange selvsagt kjøper dem begge). Kamille og Elle har heller ikke samme kjerneleser. Heller ikke Bonytt og Rom123 snakker til samme person. Dette lønner det seg å være bevisst på.

For å gjøre det enklere å forestille seg gruppen mennesker som er aktuell for ditt magasin, kan det hjelpe å tenke på han eller henne som én person.

Hvor gammel er hun? Hva slags type er hun? Hva er hun opptatt av? Hva slags klær går hun med? Hva slags filmer, bøker og musikk liker hun? Hvem er hun sammen med? Hvor bor hun? Hvor liker hun å reise? Har hun barn? Er hun singel? Ligner hun på noen du kjenner? Hva kunne hun for eksempel hete?

For å finne ut hvem kjerneleseren i ditt magasin er: Bla gjennom og se på artiklene og tonen i dem. Dann deg et inntrykk av hvem journalistene egentlig snakker til. Snakk til samme person.

3. Idéen må overraske/interessere/vekke leseren på en eller annen måte 

Er du i magasinets målgruppe? Kan du identifisere deg med kjerneleseren deres?

I så fall kan du spørre deg selv: Hva lurer du på? Hva skaper følelser hos deg? Hva engasjerer deg? Hva irriterer deg? Hva gjør deg glad? Hva gjør deg sint? Hva skulle du ønske du kunne lese om? Og hvilke artikler har du lest hundre ganger før?

Hvis du ikke er kjerneleseren, må du rett og slett bruke litt fantasi og tenke deg at du er det. Skal du skrive en artikkel for Foreldre & Barn, nytter det neppe å foreslå en artikkel om motorsykkeltur på route 66 i USA.

Skal du skrive en artikkel for Kamille, bør den ikke handle om high fashion-modeller i New York, men heller om en vanlig norsk kvinnes utfordringer og måter å løse dem på.

Skal du skrive for Costume, regn med at leseren vet hvilket tilbehør som var IN og UT både i fjor, i forfjor og året før det. Og skal du skrive for Levende Historie, forbered deg på lesere som vet hva Ludvig den 14. spiste til frokost.

Spør deg selv: Hvis du var magasinets kjerneleser, hva ville få deg til å stoppe opp på magasinsiden og tenke “Hmm! Dette lurer jeg på/har jeg ikke tenkt på/synes jeg er spennende. Denne må jeg lese.”

4. Idéen må ha en VINKLING

Artiklene du har lest hundre ganger før gjør du best i å unngå. Installer helst et klisjéfilter i journalisthjernen din først som sist: “Biiip! Skrevet om altfor mange ganger før.”

Men du kan med fordel omtale samme TEMA som artiklene du har lest hundre ganger før. I og med at emnet er så godt dekket, regnes det sannsynligvis som “godt stoff” av redaksjonen. Trikset er da å fortelle om temaet på en ny måte, eller sett fra en ny vinkel.

Da er vi inne på en VIKTIG hemmelighet som jeg skal avsløre i min neste mail: Vinklingen – din magiske inngangsbillett. For det er den virkelig. Kom med en god vinkling, og både dører og vinduer åpner seg. Bare vent og se!

Vivian

You can do it too!

Meld deg på epost kurset her: http://www.blimagasinjournalist.no/

Ps. Ja, jeg holder på å lage kurs! Jeg er i Mexico og jobber med å sette sammen et skikkelig inspirerende og matnyttig kurs som svarer på alt du lurer på (og ikke vet at du lurer på) om en skrivekarriere og å komme seg inn i magasinbransjen.

Har du spørsmål? Legg det inn på Facebook-siden min, Vivian Songe – Bli magasinjournalist. Intet spørsmål er for dumt, jeg vil gjerne vite hva du strever mest med, om det så er å åpne laptopen for å begynne å skrive. Trust me, vi har alle vært der! ;D 

 

VIDEO: Hvordan lage en god bloggpost

Her går jeg igjennom noen av de viktigste punktene for å lage en god bloggpost. Alt fra bilder, tekst og det å skape interesse er viktige tema her.

Du har sikkert mange gode tips selv så les under videoen for hvordan du kan vise det frem og samtidig nyte godt av en link fra ProBlogger.no

Slå deg til ro i et par minutter og trykk play 🙂

Så hva syntes du? Var det interessant? Om du har flere gode tips til hvordan du lager gode bloggposter, så post med linken din og ditt tips i kommentarfeltet under, så skal jeg lage en oppfølger med de beste tipsene i en egen bloggpost, med linker til de bloggene som tipset om dem.

Vil du se flere slike videoer, så skriv gjerne det i kommentarfeltet under også, gjerne om hva du vil lære noe om.

Utfordring: 10 Raske Fingre

I mange sammenhenger i dag er det viktig å være rask på de 10 fingrene du har. Spesielt på tastaturet. Du har en stor fordel om du klarer å skrive raskt uten mange feil.

Om valget for en sjef er mellom deg og en annen til en oppgave som trenger at du skriver mye på kort tid vil fort denne oppgaven gå til den andre fremfor deg om du skriver sakte. Derfor bør du hele tiden øve deg på hvordan du kan bli raskere til å skrive.

Det gjelder også for deg selv, siden du blogger, er det best å få ned flest mulig ord på kortest mulig tid. Slik at du har tid til å redigere, promotere/markedsføre det du skriver og holde kontakt med andre bloggere og leserne dine.

Touch metoden er vel den mest kjente metoden, det er den du gjerne blir lært opp til. Selv har jeg ikke touch i fingrene, så jeg får nok ikke utnyttet dette best selv. Men fornøyd med å klare å skrive fort nok til at jeg ikke synes det tar for lang tid. En variant av touch metoden er det nok nesten, men selvlært på tastaturet, så da er det mange feil som kunne vært luket bort.

Det finnes programmer som du kan bruke til å lære deg Touch så skaff deg et om du vil øke hastigheten på skrivingen din.

 

http://10FastFingers.com er en nettside der du kan teste ut hvor raskt du faktisk klarer å skrive. Nå er dette riktig nok avskriv av andre ord, så hastigheten er nok en smule raskere rett fra tankene, men det gir en god pekepinn på hvor du ligger an.

Selv havnet jeg her på 68 ord i minuttet, noe som jeg selv syntes var ok. Helt til jeg sjekket topplistene. 188 ord var det på dagens beste tidligere i dag, nå er den beste på 141 ord. Det er stort forbedringspotensial hos meg selv. Hvordan ligger det an med deg?

Utfordringen – dine 10 raske fingre, hvor raske er de?

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

Klar ferdig gå?

Premie

Oi, kanskje vi skal ha en liten premie?

Vinneren er den som er raskest innen mandag morgen kl 10:00.

Bloggen din får selvsagt en omtale her på ProBlogger.no i egen bloggpost, i tillegg til $10 på din Paypal konto.

Dette skal du altså gjøre:

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

 

(Slik ser 10FastFingers testen ut, du skriver i det hvite feltet og tar mellomrom for neste ord, da går stoppeklokken på 1 minutt ned til 0 og du er ferdig.)

Hvordan blogge mer effektivt med Microsoft Word

WordPress har sitt eget skriveprogram for blogginnlegg. Her kan du gjøre det meste med tekst, bilder og selve HTML koden til hvert enkelt blogginnlegg og sørge for at det blir som ønsket før du faktisk publiserer blogginnlegget ditt. På den måten har du full kontroll. Full kontroll kan derimot ødelegge litt for hvor enkelt det blir. I mange tilfeller er det irriterende å skrive blogginnlegg direkte i WordPress sin egen editor, i hvert fall når du er hjemme og har tilgang på et bedre skriveverktøy, nemlig Microsoft Word.

Mange liker muligheten til å skrive direkte i nettleseren, og jeg bruker dem selv om hverandre. Så det er ikke enten eller, men begge to som er mottoet her.

I Word så har du nemlig muligheten til å skrive blogginnlegg med tittel og det meste av Word funksjonalitet og laste det opp direkte til din blogg, uten at du trenger å lagre og formatere bilder i bloggen etterpå. Det gjør det mye enklere for min del å være mer produktiv.

Hvordan kommer du i gang med å skrive blogginnlegg med Microsoft Word til din blogg?

 

Du har to metoder for å skrive blogg innlegg med MS Word:

Skriv innlegget ditt i et vanlig MS Word dokument og ordne med publisering etterpå

I del 1 så skriver du innlegget ditt som vanlig, legger inn de bilder du måtte ønske, for eksempel med Utklippsprogrammet til Windows(Snipping Tool). Du kan også legge til annen grafikk fra Word som du vil bruke, eksempel:

Her har jeg brukt Word sin Smart Art til å lage en illustrasjon, som enkelt kan forklare gangen i prosessen jeg bruker for å legge opp innlegg på min WordPress blogg.

 

Skriv blogginnlegget ditt direkte i MS Word sin Blog post modus

 

Gå inn i Word også finner du bildet som jeg viser over på Templates, istedenfor «Blank Document».

Klikk deg inn på den.

Du får da opp dette bildet og klikker på «Create».

Da får du opp dette vinduet i Word, kanskje litt større enn mitt, siden jeg forminsket det til å få plass her.

Da kan du fylle inn tittelen på posten din og skrive innlegget under tittelen. Her kan du bruke alle Word sine funksjoner for grafikk og lignende og du finner mye av det under «Insert» tabben.

Når du er ferdig med innlegget ditt, så kan du publisere det direkte på bloggen din. Da er det flere forskjellige bloggplattformer som er støttet. Blogger, Sharepoint blogger, Telligent Community, Typepad, WordPress og andre, er bloggplattformer som er støttet.

Vi fokuserer her på WordPress, i og med at jeg har tilgang på en WordPress blogg.

Gå på «Blog» øverst til venstre i menyen og trykk på pilen under. Velg så Manage Accounts.

Velg så «New».

Deretter velger du «Wordpress» som din blogg i listen. Og klikker «Next»

Så er det bare å legge inn din bloggadresse som vist over, fylle inn ditt brukernavn og passord, og trykke OK.

Da er du klar til å laste opp blogginnlegg skrevet i Word fremover, samtidig som Word tar seg av å laste opp alle bilder du limer inn i Word, slik at det fungerer på bloggen din. Så slipper du å tenke på det.

Deretter kan du trykke på «Publish», da vil Word automatisk publisere bloggposten du nettopp har skrevet på bloggen din. Jeg råder deg til heller å trykke på pilen som er under «Publish» knappen, for da kan du publisere den som en kladd/draft isteden. Det gjør det mulig å logge inn i WordPress før du poster bloggposten og legge til søkeord, kategorier og se hvordan det hele blir seende ut på bloggen din før du publiserer.

Vil dette hjelpe deg til å kunne blogge mer effektivt?

 

 

 

 

 

 

4 STEG – Få flere lesere på Bloggen din

Hvordan ville det vært for deg om du fikk ubegrenset med gratis besøk til bloggen din?

Google har i dag nesten total dominans på søkemotor markedet. Det er både positivt og negativt for deg som driver på internett i dag. Du må følge deres retningslinjer og oppsett for å kunne konkurrere deg frem i søkemotorens resultatsider. Hovedsaklig så er det beste å lage godt innhold, noe alle hevder med god intensjon. ¨

For skriver du gode artikler som er informative, lager video som ser bra ut og formidler innhold bra og lager informasjonsgrafikk som folk kan dele og sende til sine arbeids kontakter og venner, så sprer budskapet seg på en naturlig måte.

Da får du flere liker på Facebook, flere plusser på Google+ og flere linker inn til dine nettsider fra andre som finner innholdet ditt verdt å dele.

Mange velger derimot å heller lage disse linkene selv, kjøpe dem eller betale for at andre skal sende trafikk/besøkende til dine nettsider.

Med alle oppdateringene til Google i de siste 2 årene, så er første tilnærming den beste, da oppdateringene fokuserer på å eliminere så mye som mulig av det siste. De vil ha kvalitetsinnhold å vise sine besøkende, klarer du å lage det så vil du få flere besøk av dem.

Er du god på å løse problemer?

Vær en problemløser. Folk som googler vil gjerne ha en løsning på et problem. De ville helst hatt løsningen i går, og forklart eller gjort så enkelt som mulig. Klarer du å finne et bedre svar enn andre, eller har enklere løsninger så blir du den folk går til når de skal ha løst noe. Driver du en blogg som meg, som handler om blogging, så vil folk komme tilbake hit dersom de har flere problemer som de vil ha løst, i stedet for å gå innom Google først.

Det resulterer i flere faste besøkende som vet hva du kan og kan hjelpe dem med. Har du flere bloggposter om samme tema, eller som utvider temaet så vil folk også lese mer om det. Noe som resulterer i at færre forlater siden din ved første øyekast.

Jeg kan stolt presentere at her på bloggen så er det under 0,1 % av alle besøkende som forlater bloggen ved første øyekast. Det betyr at bloggen gir mer verdi enn den besøkende først var ute etter.

Nå lurer du sikkert på hvordan du får dette til, her er guiden din:

Så hvordan finner du gode tema å skrive om som folk er interessert i?

Løsning for deg med en epostliste:

Sett opp en spørreundersøkelse med for eksempel http://no.surveymonkey.com/ helt gratis. Lag den kort, for eksempel 3 spørsmål. Spør så hva de som er på listen din lurer på i forhold til det du skriver om, lag den slik at de kan svare kort og enkelt, folk har dårlig tid, men vil fortsatt hjelpe deg for å hjelpe seg selv. Skriv så utdypende om det de lurer på i forskjellige innlegg, del gjerne temaene opp om de er store.

Bilde av Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord
Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord

De uten epostliste:

  1. Gå til https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/
  2. Her kan du skrive inn hovedemne som din blogg handler om, eksempel: mat. Fyll så ut captcha som du finner under, og sørg for at sted er Norge og språk er norsk.
  3. Under vil du få opp en hel haug med søkeord. Her får du opp hvor stor konkurranse det er på søkeordet, altså hvor mange som skriver om emnet og er indeksert i Google. Og kanskje det viktigste, antall søk. På antall søk bør du se på lokale søk, da de gir et mer riktig bilde i forhold til hvor mange i Norge som faktisk søker etter det du skriver om.
  4. Klikk så på “Lokale søk per måned”. Da sorterer du søkene slik at de med mest søk kommer på topp. Når jeg prøvde eksempelet med mat, så kommer det opp at “and oppskrifter” har mest søk, med hele 550.000 søk per måned i Norge. Konkurransen er lav.

Kan du da lage 10 oppskrifter som handler om hvordan du tilbereder den perfekte ande middagen? Hvor bør anden kjøpes? Hva slags tilbehør er best til and? Hvordan bør en and tilberedes? Kan and grilles? Listen kan bli lang… For en som meg som aldri har tilberedt and er alt dette interessante spørsmål. Har jeg litt erfaring så kan det være spennende å prøve å grille den om jeg ikke har gjort dette før.

Ved å lage slikt godt innhold, basert på godt besøkte søkeord, så vil bloggen din bli sett av flere når den kommer høyere opp i Google, og gir du svaret til den som googler så vil de huske deg.

Hvordan ville det vært om du fikk 100, 1000, eller 10000 flere besøk på bloggen din i måneden?

Beste program for bloggere som lett blir distrahert!

For mange bloggere så er det utrolig mange distraherende elementer på et skrivebord, ikke selve skrivebordet som du har PC-en din på, men det skrivebordet du har foran deg på skjermen. Facebook, Twitter, e-poster og andre distraherende elementer som frister mer enn det å sitte å skrive enn bloggpost, eller besvare e-post som krever et godt gjennomtenkt og grundig svar.

Da er ikke løsningene mange, bortsett fra å kanskje ta ut internett pluggen om du har en, for de fleste har jo trådløst nett i dag. Er det noe der ute som kan hjelpe deg på vei?

Selvfølgelig er det ikke bare du som føler det slik. Noen av mine beste artikler og bloggposter har kommet av null distraksjoner på kveld eller morgen, mindre distraherende forespørsler fra omverdenen, men også via et program slik som Q10.

Q10 er nemlig et lite program som du kan installere eller ha med deg på en minnepenn, såkalt portable program. Det programmet gjør er å gi deg et helt svart skjermbilde med en blinkende strek, klar til å ta imot dine tanker. Ordene skal frem, ingen distraherende elementer.

I tillegg til at du ikke blir distrahert av resten av skrivebordet ditt får du også med tellere for antall ord, bokstaver og sider som du har skrevet. Dermed kan du følge med dersom du har en viss limit på antall ord du skal skrive for en artikkel.

Følger du noen av prinsippene for kreativitet, slik som å sette en stoppeklokke til å ringe etter 10 minutter eller 30 minutter, så er det også innebygget, og du finner menyen for dette ved å trykke på F1, da får du en oversikt over alt du kan gjøre med programmet.

Har du ikke prøvd det før, så anbefaler jeg deg å prøve, det skader deg ikke og tar opp minimalt med diskplass. Bare besøk nettsiden til Q10 her: http://www.baara.com/q10/

Strategi for en uke med bloggposter på 2 timer

Om du skal klare å holde bloggen din i gang, med fulltidsjobb/skole så må du virkelig ha en god strategi for å kunne klare å holde deg produktiv så bloggen din ikke dør av manglende innhold, engasjement og eksponering på nettet.

Du er kanskje vandt til å ta dagene som de kommer og gjør litt nå og da. Det fungerer som regel ikke i lengden. Det blir som med trening på et treningssenter. Du starter ut bra, holder deg i noen uker, men så hopper du av en treningsøkt og plutselig rettferdiggjør du det å skulke unna flere ganger fordi du har startet på å finne på unnskyldninger.

Derfor er det viktig med et system, lignende det du har/hadde på din egen jobb. Der du måtte følge prosedyrer og systemer for å få jobben gjort til rett tid uten feil.

Et system kan være nesten hva som helst så lenge prosessen er dokumentert og lett å replisere for deg. Mitt første system i forhold til blogging gikk som følger:

1. 2 timer hver søndag gikk jeg løs på å skrive 7 bloggposter. Finn forskjellige tema og noter dem ned i løpet av uken som gikk. Så er det bare å finne en god vinkel og faktisk skrive bloggposten. Det kan gjøres raskt og enkelt med dette systemet for å skrive bloggposter raskt: Hvordan skrive en god bloggpost

2. Sett opp alle bloggpostene i bloggen din til å bli postet forskjellige tider på dagene den neste uken.

3. Sørg for å bokmerke, pinge og publisere linker til din bloggpost så mange steder som mulig hver enkelt dag. De fleste ping tjenester kan settes opp til å gå automatisk på bloggen din ved publisering av nye bloggposter. Så kan du manuelt legge opp linker på Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram og LinkedIN. For de siste er det lurt å tilpasse litt etter publikummet ditt og prøve ut forskjellige overskrifter og søkeord.

4. Så er neste søndag kommet. Tilbake til punkt 1.

Du må selvfølgelig føle deg fri til å sette opp ditt eget system, som er lett for deg å følge. Her er det ingen begrensninger, men lag et system. Slik kan du holde følge med hvor langt du er kommet i arbeidet og fortsatt ha et liv ved siden av.

Hvilket system bruker du for å holde tritt med blogging ved siden av et hektisk liv?

Fra nybegynner til ProBlogger – Fra starten…

WordPress.org – Gratis

One.com Webhotell til ca 300,- pr år

Hvordan skrive en god bloggpost

Hvordan komme i gang med å skrive

Det er viktig å vite hvorfor du skal komme i gang med å skrive

For å komme skikkelig i gang med skrivingen din er det viktig å vite hvorfor du skal i gang med å skrive.  Det kan ha mange formål. Det kan være mange motiver til  det å skrive, men husk alltid på den som skal lese det er den riktige personen(e) å skrive for.

Er motivasjonen din stor nok vil du ikke ha problemer med skrivingen. Det er som regel når det blir et mas, ork eller ufrivillig skriving at det blir utsatt.

Derfor må du skape gode nok grunner til at du skal ville sette deg ned å skrive. Er det ingen belønning ved skrivingen din, så lag dine egne belønninger basert på timer, sider eller antall ord du skal skrive. Det kan være en liten pause med en god kopp kaffe eller te, et mindre måltid eller avkobling med en aktivitet som tar kort tid.

Hva er egentlig det å skrive?

For meg er det å skrive kreativt. Det er tanker på papir eller skjerm. En idé, historie eller informasjon du vil formidle. Så det å skrive er en skapelsesprosess fra idéen bak artikkelen, historien, blogginnlegget, oppgaven eller boken.

Du skal klart ha for deg hva du skal skrive om, lengden, strukturen og på forhånd høste inn informasjon og sette deg inn i emnet. Videre skal dette formidles til de som er tiltenkt informasjonen skrives på en lettfattelig måte med deres ord.

Hvordan komme i gang med å skrive
Hvordan komme i gang med å skrive - av sqback at SXC.hu

Hvordan kommer du i gang med å skrive?

1. Slå av alt som kan lage støy: telefoner, IM programmer, varslinger på pc-en og steng alle internettsider.

2. Ikke argumenter for at du ikke kan stenge ned internettleseren din, du skal ha gjort undersøkelser og innhenting av informasjon før du setter deg til å skrive.

3. Om du bor med noen så gjør det klart at du denne neste timen eller to, alt ettersom hvor lenge du skal skrive, så vil du være uforstyrret.

4. Sørg for å ha dekket alle behovene til kroppen din. Slik som søvn, mat, toalettbesøk osv…

5. Bestem deg for en belønning når du er ferdig med skriveøkten og sett på en alarm som vil pipe når du har brukt opp tiden du satte deg til å skrive.

6. Begynn å skrive.

 

Kommer du ikke i gang med skrivingen etter alt dette er det bare å begynne å skrive om hvordan dagen din hittil har vært. Vær så beskrivende i små detaljer som du bare kan. Når du er i gang og har skrevet en del, så hopper du tilbake til det arbeidet du egentlig skal få skrevet. Da har du fått varmet opp skrivemusklene dine akkurat på samme måte som en idrettsutøver varmer opp før de skal prestere.

Lykke til med å komme i gang med skrivingen!