Hvordan blogge mer effektivt med Microsoft Word

WordPress har sitt eget skriveprogram for blogginnlegg. Her kan du gjøre det meste med tekst, bilder og selve HTML koden til hvert enkelt blogginnlegg og sørge for at det blir som ønsket før du faktisk publiserer blogginnlegget ditt. På den måten har du full kontroll. Full kontroll kan derimot ødelegge litt for hvor enkelt det blir. I mange tilfeller er det irriterende å skrive blogginnlegg direkte i WordPress sin egen editor, i hvert fall når du er hjemme og har tilgang på et bedre skriveverktøy, nemlig Microsoft Word.

Mange liker muligheten til å skrive direkte i nettleseren, og jeg bruker dem selv om hverandre. Så det er ikke enten eller, men begge to som er mottoet her.

I Word så har du nemlig muligheten til å skrive blogginnlegg med tittel og det meste av Word funksjonalitet og laste det opp direkte til din blogg, uten at du trenger å lagre og formatere bilder i bloggen etterpå. Det gjør det mye enklere for min del å være mer produktiv.

Hvordan kommer du i gang med å skrive blogginnlegg med Microsoft Word til din blogg?

 

Du har to metoder for å skrive blogg innlegg med MS Word:

Skriv innlegget ditt i et vanlig MS Word dokument og ordne med publisering etterpå

I del 1 så skriver du innlegget ditt som vanlig, legger inn de bilder du måtte ønske, for eksempel med Utklippsprogrammet til Windows(Snipping Tool). Du kan også legge til annen grafikk fra Word som du vil bruke, eksempel:

Her har jeg brukt Word sin Smart Art til å lage en illustrasjon, som enkelt kan forklare gangen i prosessen jeg bruker for å legge opp innlegg på min WordPress blogg.

 

Skriv blogginnlegget ditt direkte i MS Word sin Blog post modus

 

Gå inn i Word også finner du bildet som jeg viser over på Templates, istedenfor «Blank Document».

Klikk deg inn på den.

Du får da opp dette bildet og klikker på «Create».

Da får du opp dette vinduet i Word, kanskje litt større enn mitt, siden jeg forminsket det til å få plass her.

Da kan du fylle inn tittelen på posten din og skrive innlegget under tittelen. Her kan du bruke alle Word sine funksjoner for grafikk og lignende og du finner mye av det under «Insert» tabben.

Når du er ferdig med innlegget ditt, så kan du publisere det direkte på bloggen din. Da er det flere forskjellige bloggplattformer som er støttet. Blogger, Sharepoint blogger, Telligent Community, Typepad, WordPress og andre, er bloggplattformer som er støttet.

Vi fokuserer her på WordPress, i og med at jeg har tilgang på en WordPress blogg.

Gå på «Blog» øverst til venstre i menyen og trykk på pilen under. Velg så Manage Accounts.

Velg så «New».

Deretter velger du «Wordpress» som din blogg i listen. Og klikker «Next»

Så er det bare å legge inn din bloggadresse som vist over, fylle inn ditt brukernavn og passord, og trykke OK.

Da er du klar til å laste opp blogginnlegg skrevet i Word fremover, samtidig som Word tar seg av å laste opp alle bilder du limer inn i Word, slik at det fungerer på bloggen din. Så slipper du å tenke på det.

Deretter kan du trykke på «Publish», da vil Word automatisk publisere bloggposten du nettopp har skrevet på bloggen din. Jeg råder deg til heller å trykke på pilen som er under «Publish» knappen, for da kan du publisere den som en kladd/draft isteden. Det gjør det mulig å logge inn i WordPress før du poster bloggposten og legge til søkeord, kategorier og se hvordan det hele blir seende ut på bloggen din før du publiserer.

Vil dette hjelpe deg til å kunne blogge mer effektivt?

 

 

 

 

 

 

Skjermbilder av hele eller deler av skjermen uten å installere noe til dine bloggposter

For mange bloggere så er bilder viktig i bloggpostene på deres blogg. Det kan være deler av bilder som er tatt selv, men en ønsker ikke å vise hele bildet, eller for å illustrere noe til guider for å utføre noe på datamaskinen. Som jeg for eksempel brukte i forrige bloggpost: Døde linker på din blogg kan ødelegge mye – unngå dem!

Der kan du enkelt se at jeg har klippet og limt for å vise frem utvidelsen som finnes til WordPress og til online verktøyet for å finne ødelagte linker.

Før så var dette litt vanskeligere enn i dag, fant jeg ut selv. For jeg har nettopp foretatt en ny installasjon av Windows 7 etter å ha oppdatert til en nyere SSD disk.

Da må nye programmer inn, og etter å ha glemt hva mitt forrige verktøy het for å klippe og lime skjermbilder så fant jeg ut av Windows 7 og nyere faktisk har et slikt verktøy innebygget.

Snipping Tool – For å enkelt ta bildeklipp til din blogg

Verktøyet det er snakk om er noe som heter Snipping Tool. Et lite, men veldig kjekt program.

Som du kan se er det ikke stort. Og et lite problem jeg fant nå som ikke gikk med programmet var å starte flere av det slik at jeg fikk tatt et bilde av programmet selv, siden det gjemmer seg når du trykker på «New».

Her ser du valgene for programmet. Ikke så mange valg, men som sagt er programmet heller lite. Du kan velge at programmet alltid skal legge til klippet på Clipboard, slik at du lett kan bruke «Lim inn» (CTRL+V) i programmer som støtter det eller få beskjed om du skal lagre skjermbildet som en fil. De andre valgene har jeg ikke sett noe bruk for i sammenhengen med å bruke det til blogging.

Hvordan kommer du i gang og får brukt Snipping Tool til å lage utklipp til din blogg?

 

Det er ikke vanskeligere enn å gå på Startknappen, den runde med Windows logoen, nederst til venstre i Windows 7. Søk deretter etter «Snipping Tool» og klikk på det programmet som kommer opp med en rød runding og saks inni.

Da spretter programmet frem og er klart til bruk.

Som du kan se i bildet her, så er det også muligheter for å bruke markeringspenn, og andre penner for å få frem hva du sikter til i klippet ditt. Så slipper du å bruke MS Paint eller Photoshop til å redigere bildet i etterkant.

Håper du har god nytte av Snipping Tool i din blogg hverdag, på samme måte som jeg har. Har du spørsmål så kom med det i kommentarfeltet under.

Døde linker på din blogg kan ødelegge mye – unngå dem!

Når du har blogget en stund, så er det fort gjort at det blir mye å se over og passe på. Spesielt dette med døde linker. For noe du linket til for 1 måned siden, eller 1 år eller kanskje 5 år siden, finnes ikke lengre. Nettsiden du linket til er borte, eller filen som du linket mot er tatt ned.

Hva tror du det gjør med leserne dine? Det samme som deg selv når du finner en død link på en blogg, på noe du absolutt skulle sett videre på. Utrolig irriterende, men likevel så lett å få i orden på din egen blogg.

Ikke bare blir leserne dine irriterte, men du kan også ødelegge for deg selv og bloggen din på andre måter. Søkemotorene ønsker at brukerne skal ha den beste opplevelsen når de sender lesere til bloggen din, og de vil da nedprioritere deg dersom alle leserne kommer tilbake til søkemotoren for å søke på nytt siden linkene dine ikke fungerte. Lurt å være våken og ta en sjekk på din blogg innimellom.

Tiltak for å unngå døde linker på bloggen din – for dere uten WordPress blogg

For alle typer nettsider inkludert blogger, så finnes det et gratis verktøy som du kan ta i bruk med en gang. Det finner du her http://www.brokenlinkcheck.com

Her skriver du inn blogg adressen din og fyller ut CAPTCA koden og trykker på Submit.

Da får du en liste over alle linkene på din side som ikke fungerer lengre:

For hver link, så får du opp selve linken som ikke fungerer lengre, link til siden som den er funnet på (URL) og hvorfor den ikke fungerer på Server Response.

Det kan være flere grunner til at linken din ikke fungerer. Siden du linker til kan være tatt bort, flyttet til et annet sted eller serveren du linker til er nede akkurat nå. Det blir opp til deg å avgjøre om det er reelt eller ikke.

Nå får du i hvert fall en liste å jobbe med. Noe som gjør at du systematisk kan fjerne hver enkelt link fra innleggene og sidene på din blogg. Det beste kan i mange tilfeller være å fjerne hele innlegget om det er viktig at leseren kommer videre på linken som du har i blogg innlegget ditt, men i mange tilfeller så kan du erstatte linken med en mer oppdatert side som omtaler samme innhold. Noe som vil hjelpe leserne dine mer.

Tiltak for å unngå døde linker på bloggen din – for dere med WordPress blogg

 

Det finnes et verktøy for dere med WordPress blogger som kan gjøre denne prosessen mye enklere.

Nemlig Broken Link Checker som du finner her: http://wordpress.org/plugins/broken-link-checker/ hos WordPress sin Plugin Directory, eller på hjemmesiden til utvidelsen som du finner her: http://w-shadow.com/blog/2007/08/05/broken-link-checker-for-wordpress/

Du kan også installere utvidelsen direkte fra din WordPress Admin, ved å gå på Utvidelser -> Legg til ny -> og søk etter «Broken Link Checker». Installer utvidelsen og den vil være klar til bruk. Da finner du den under Innstillinger -> Link Checker.

I innstillingene for Broken Link Checker så kan du stille inn hvor ofte den skal sjekke etter ødelagte linker for deg, samt om den skal si ifra på epost til deg. På den måten er du hele tiden oppdatert, og slipper å gjøre dette manuelt.

Andre innstillinger du kan sette er blant annet at utvidelsen kan endre CSS formateringer for ødelagte linker, slik at en leser vil se at den ikke fungerer lengre, og at du kan si ifra til søkemotorene at de ikke skal følge den ødelagte linken på din blogg. På den måten slipper du egentlig å følge opp noe som helst. Men for at leserne dine skal få den beste opplevelsen så bør du finne tilsvarende linker å gi dem, slik at de får løst sine problemer effektivt, eller får vite hva du faktisk prater om i bloggposten din.

Er det noe som virker gresk eller uforståelig i gjennomgangen over her, så ikke nøl med å ta kontakt i kommentarfeltet under, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan!

IFTTT – Hvis dette, så det… Hva sier du?

Hvorfor skal du bry deg med hva IFTTT er?

Om du noen gang har hatt et ønske om å gjøre hverdagen på nettet litt enklere, så er dette rette siden for deg.

IFTTT kan nemlig automatisere trivielle oppgaver som:

  • bytte profilbilde på Twitter når du bytter profilbilde på Facebook.
  • Laste ned alle bilder som blir tagget av deg på Facebook og putte de i Dropbox
  • Automatisk sende en hilsen til nye følgere på Twitter
  • Sende alle stjernemarkerte eposter i Gmail til kalenderen din
  • Automatisk ringe deg opp om du sender dem en SMS (Kun i USA)
  • Poste noe på Facebook eller Twitter dersom klokken er et spesielt tidspunkt
  • Sende deg en epost om det er dårlig vær ute (I USA kan du få det på SMS)

Så hva er egentlig IFTTT?

IFTTT-logo-Problogger.no

Det er snakk om IFTTT.com, der IFTTT står for “if this then that”, altså hvis dette skjer, så skal dette skje. Du setter opp kriterier for at noe skal kunne skje automatisk, som du før måtte bruke masse tid på.

Fant dette konseptet i går selv, så er relativt nytt for min del, men det kan være at andre har testet det ut før, og da vil jeg gjerne at du skriver en kommentar under om hva du bruker det til

Hvordan kommer du i gang med IFTTT?

Gå til http://www.ifttt.com og registrer en brukerkonto der. Bekreft så denne via e-post linken som er sendt ut til deg, så du er sikker på at de automatiserte oppgavene dine vil fungere.

Deretter vil det være en guide til hvordan du setter opp din første automatiske oppgave. Om det ikke kommer opp så går du på Create helt øverst på siden.  Da kommer det opp IfThisThenThat med This markert i blått siden det er en link. Når du klikker på den kommer det opp masse Web2.0 sider som du kan koble deg opp mot.

For eksempel Facebook.  Da kan du velge at hver gang noen tagger deg i et bilde, så skal bilde lastes ned til din Dropbox mappe som backup. Alle de valgmulighetene du har kommer opp når du klikke på en av Web 2.0 sidene som finnes.

Når du har laget en slik oppgave så vil IFTTT sjekke hvert kvarter om kritieriet  som du har satt på This kvalifiserer. Da utfører den oppgaven som du ville at den skulle.

Når tankene spinner litt, så er det mange ting som kan automatiseres. Noen eksempler ga jeg innledningsvis.

SayHelloToFacebookWhenTheSunComesUpIFTTT-Problogger.no

Selv testet ut disse IFTTT oppgavene:

  • Når noen tagger meg i Facebook bilder blir de lastet ned til Google Driven min
  • Når en blogg innen en nisje skriver om et spesielt tema, så poster jeg det på Twitter siden min. Får det til ved å lage en RSS feed for et søk på siden eller ved RSS for en tag på siden.
  • Når bloggen min får et nytt innlegg blir det postet på Twitter, LinkedIn og Facebook.
  • Når solen kommer opp i Oslo, så postes det en god morgen hilsen på Facebook.

Del denne bloggposten på Facebook, gi den en “Liker” og kanskje en “+1” og skriv hva du kommer til å bruke IFTTT til i kommentar under!

10 WordPress utvidelser nye bloggere MÅ ha!

1. Akismet
Denne utvidelsen bør du ha. Her får du sortert ut alt som kan ligne på spam/uønskede kommentarer som bare er ute etter å skaffe linker og er produsert av dataprogrammer. Så slipper du å bruke unødvendig mye av din tid til å gå igjennom uønskede kommentarer. Gratis og enkel å sette opp.

http://wordpress.org/plugins/akismet/

2. BWP Google XML Sitemaps
Om du ikke har det fra før, bør du skaffe deg en konto på Google Webmaster Tools. Her får du nemlig muligheten til å melde opp alle dine blogginnlegg, sider og RSS til Google på en enkel måte. Samtidig som du får innsikt i hvordan siden din blir indeksert, og om det er noen indekseringsfeil. Utvidelsen her lager enkelt sitemaps i XML format som du kan legge inn på Google Webmaster Tools. På den måten er du sikker på at alle dine innlegg blir lagt til i indeksen, raskt og enkelt.

http://wordpress.org/plugins/bwp-google-xml-sitemaps/

3. FeedBurner FeedSmith
Har du lyst til å vite hvor mange som abonnerer på din blogg via RSS? Da kan du ikke være uten denne utvidelsen. Her blir RSS feeden din brent igjennom FeedBurner, slik at du kan følge med på hva som blir lest og hvor mange lesere du har på RSS feeden din. På FeedBurner får du til og med en egen teller som kan brukes til å vise dette frem på bloggen din.

http://wordpress.org/plugins/feedburner-setting/

4. Google Analytics for WordPress
Om du bruker Google Analytics til å holde styr på hvor mange besøk du har på bloggen din, så er dette en kjekk utvidelse. Du legger inn Google Analytics koden din, og den sørger for at den er inkludert på alle sidene dine i WordPress.

http://wordpress.org/plugins/google-analytics-for-wordpress/

5. Jetpack
Her får du en samlet pakke av masse gode utvidelser for bloggen din. Utvidelsen er gitt ut av WordPress.com og du får blant annet mulighet til å ha veldig oppdatert statistikk på hvor besøkende kommer fra, hvilke sider de besøker og hvilke søkeord som er brukt. Alt rett i WP Admin.

http://wordpress.org/plugins/jetpack/

6. Pretty Link
Dette er et lite program som gjør det mulig for deg å maskere linker, ved å bruke ditt domene. Bit.ly gjør det samme, men her får du muligheten til å gjøre det rett i bloggen din. Slik at linkene dine til andre sider/affiliate linker og lignende blir seende litt penere ut. Samtidig får du statistikk for alle linkene du lager her. Finnes i gratisversjonen Pretty Link Lite.

http://wordpress.org/plugins/pretty-link/

7. ShareThis
Om du er aktiv på mange sosiale medier, eller har brukere som er det, så er dette en god utvidelse å ha. Her kan du nemlig få knapper som dine lesere kan klikke på for enkelt å dele innleggene dine på Facebook, Google+, LinkedIn, StumbleUpon, Pinterest, Digg og mange flere. Du finner mine knapper til høyre på siden her, men du kan også inkludere dem under hvert innlegg, mange valg.

http://wordpress.org/plugins/share-this/

8. W3 Total Cache
Om du har mange besøk på sidene dine, kan den fort bli treg. Siden WordPress hele tiden må ha tilgang til databasen din for å hente informasjon. Har du denne utvidelsen så lagrer den en statisk kopi av siden din for en valgt tid, slik at om mange besøker den samme siden hos deg så vil det gå mye raskere å laste inn siden din. Verdt å bruke, spesielt om du kun har Webhotell.

http://wordpress.org/plugins/w3-total-cache/

9. WordPress Related Posts
Når besøkende på siden din er ferdig med å lese et blogginnlegg er det greit å guide dem videre til lignende innhold på siden din. Her får du en utvidelse som hjelper deg med dette, den tar utgangspunkt i kategoriene du legger innleggene i, og presenterer fem innlegg som kan være interessante for leseren å lese videre på. Sørger for at du får færre som forlater siden din etter kun et innlegg.

http://wordpress.org/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/

10. WPTouch
Mobilen er alles følgesvenn, derfor er det viktig at siden din enkelt kan leses også på mobil. WPTouch sørger for at bloggen din blir presentert på en god måte på mobile enheter, du trenger ikke gjøre annet enn å installere den for å få dette til. Prøv å lese ProBlogger.no på mobilen, så kan du se selv.

http://wordpress.org/plugins/wptouch/

Hvilke utvidelser klarer ikke du deg uten på WordPress?

4 STEG – Få flere lesere på Bloggen din

Hvordan ville det vært for deg om du fikk ubegrenset med gratis besøk til bloggen din?

Google har i dag nesten total dominans på søkemotor markedet. Det er både positivt og negativt for deg som driver på internett i dag. Du må følge deres retningslinjer og oppsett for å kunne konkurrere deg frem i søkemotorens resultatsider. Hovedsaklig så er det beste å lage godt innhold, noe alle hevder med god intensjon. ¨

For skriver du gode artikler som er informative, lager video som ser bra ut og formidler innhold bra og lager informasjonsgrafikk som folk kan dele og sende til sine arbeids kontakter og venner, så sprer budskapet seg på en naturlig måte.

Da får du flere liker på Facebook, flere plusser på Google+ og flere linker inn til dine nettsider fra andre som finner innholdet ditt verdt å dele.

Mange velger derimot å heller lage disse linkene selv, kjøpe dem eller betale for at andre skal sende trafikk/besøkende til dine nettsider.

Med alle oppdateringene til Google i de siste 2 årene, så er første tilnærming den beste, da oppdateringene fokuserer på å eliminere så mye som mulig av det siste. De vil ha kvalitetsinnhold å vise sine besøkende, klarer du å lage det så vil du få flere besøk av dem.

Er du god på å løse problemer?

Vær en problemløser. Folk som googler vil gjerne ha en løsning på et problem. De ville helst hatt løsningen i går, og forklart eller gjort så enkelt som mulig. Klarer du å finne et bedre svar enn andre, eller har enklere løsninger så blir du den folk går til når de skal ha løst noe. Driver du en blogg som meg, som handler om blogging, så vil folk komme tilbake hit dersom de har flere problemer som de vil ha løst, i stedet for å gå innom Google først.

Det resulterer i flere faste besøkende som vet hva du kan og kan hjelpe dem med. Har du flere bloggposter om samme tema, eller som utvider temaet så vil folk også lese mer om det. Noe som resulterer i at færre forlater siden din ved første øyekast.

Jeg kan stolt presentere at her på bloggen så er det under 0,1 % av alle besøkende som forlater bloggen ved første øyekast. Det betyr at bloggen gir mer verdi enn den besøkende først var ute etter.

Nå lurer du sikkert på hvordan du får dette til, her er guiden din:

Så hvordan finner du gode tema å skrive om som folk er interessert i?

Løsning for deg med en epostliste:

Sett opp en spørreundersøkelse med for eksempel http://no.surveymonkey.com/ helt gratis. Lag den kort, for eksempel 3 spørsmål. Spør så hva de som er på listen din lurer på i forhold til det du skriver om, lag den slik at de kan svare kort og enkelt, folk har dårlig tid, men vil fortsatt hjelpe deg for å hjelpe seg selv. Skriv så utdypende om det de lurer på i forskjellige innlegg, del gjerne temaene opp om de er store.

Bilde av Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord
Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord

De uten epostliste:

  1. Gå til https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/
  2. Her kan du skrive inn hovedemne som din blogg handler om, eksempel: mat. Fyll så ut captcha som du finner under, og sørg for at sted er Norge og språk er norsk.
  3. Under vil du få opp en hel haug med søkeord. Her får du opp hvor stor konkurranse det er på søkeordet, altså hvor mange som skriver om emnet og er indeksert i Google. Og kanskje det viktigste, antall søk. På antall søk bør du se på lokale søk, da de gir et mer riktig bilde i forhold til hvor mange i Norge som faktisk søker etter det du skriver om.
  4. Klikk så på “Lokale søk per måned”. Da sorterer du søkene slik at de med mest søk kommer på topp. Når jeg prøvde eksempelet med mat, så kommer det opp at “and oppskrifter” har mest søk, med hele 550.000 søk per måned i Norge. Konkurransen er lav.

Kan du da lage 10 oppskrifter som handler om hvordan du tilbereder den perfekte ande middagen? Hvor bør anden kjøpes? Hva slags tilbehør er best til and? Hvordan bør en and tilberedes? Kan and grilles? Listen kan bli lang… For en som meg som aldri har tilberedt and er alt dette interessante spørsmål. Har jeg litt erfaring så kan det være spennende å prøve å grille den om jeg ikke har gjort dette før.

Ved å lage slikt godt innhold, basert på godt besøkte søkeord, så vil bloggen din bli sett av flere når den kommer høyere opp i Google, og gir du svaret til den som googler så vil de huske deg.

Hvordan ville det vært om du fikk 100, 1000, eller 10000 flere besøk på bloggen din i måneden?

Beste program for bloggere som lett blir distrahert!

For mange bloggere så er det utrolig mange distraherende elementer på et skrivebord, ikke selve skrivebordet som du har PC-en din på, men det skrivebordet du har foran deg på skjermen. Facebook, Twitter, e-poster og andre distraherende elementer som frister mer enn det å sitte å skrive enn bloggpost, eller besvare e-post som krever et godt gjennomtenkt og grundig svar.

Da er ikke løsningene mange, bortsett fra å kanskje ta ut internett pluggen om du har en, for de fleste har jo trådløst nett i dag. Er det noe der ute som kan hjelpe deg på vei?

Selvfølgelig er det ikke bare du som føler det slik. Noen av mine beste artikler og bloggposter har kommet av null distraksjoner på kveld eller morgen, mindre distraherende forespørsler fra omverdenen, men også via et program slik som Q10.

Q10 er nemlig et lite program som du kan installere eller ha med deg på en minnepenn, såkalt portable program. Det programmet gjør er å gi deg et helt svart skjermbilde med en blinkende strek, klar til å ta imot dine tanker. Ordene skal frem, ingen distraherende elementer.

I tillegg til at du ikke blir distrahert av resten av skrivebordet ditt får du også med tellere for antall ord, bokstaver og sider som du har skrevet. Dermed kan du følge med dersom du har en viss limit på antall ord du skal skrive for en artikkel.

Følger du noen av prinsippene for kreativitet, slik som å sette en stoppeklokke til å ringe etter 10 minutter eller 30 minutter, så er det også innebygget, og du finner menyen for dette ved å trykke på F1, da får du en oversikt over alt du kan gjøre med programmet.

Har du ikke prøvd det før, så anbefaler jeg deg å prøve, det skader deg ikke og tar opp minimalt med diskplass. Bare besøk nettsiden til Q10 her: http://www.baara.com/q10/

Problogger.no – Market Samurai – Søkeord – Suksess med Blogging

https://problogger.no/marketsamurai Klikk på linken for å få en gratis versjon av Market Samurai – Søkeordsanalyse verktøyet som du bør bruke for å komme høyt på Google og andre søkemotorer! Ta bloggingen din til neste nivå!

Strategi for en uke med bloggposter på 2 timer

Om du skal klare å holde bloggen din i gang, med fulltidsjobb/skole så må du virkelig ha en god strategi for å kunne klare å holde deg produktiv så bloggen din ikke dør av manglende innhold, engasjement og eksponering på nettet.

Du er kanskje vandt til å ta dagene som de kommer og gjør litt nå og da. Det fungerer som regel ikke i lengden. Det blir som med trening på et treningssenter. Du starter ut bra, holder deg i noen uker, men så hopper du av en treningsøkt og plutselig rettferdiggjør du det å skulke unna flere ganger fordi du har startet på å finne på unnskyldninger.

Derfor er det viktig med et system, lignende det du har/hadde på din egen jobb. Der du måtte følge prosedyrer og systemer for å få jobben gjort til rett tid uten feil.

Et system kan være nesten hva som helst så lenge prosessen er dokumentert og lett å replisere for deg. Mitt første system i forhold til blogging gikk som følger:

1. 2 timer hver søndag gikk jeg løs på å skrive 7 bloggposter. Finn forskjellige tema og noter dem ned i løpet av uken som gikk. Så er det bare å finne en god vinkel og faktisk skrive bloggposten. Det kan gjøres raskt og enkelt med dette systemet for å skrive bloggposter raskt: Hvordan skrive en god bloggpost

2. Sett opp alle bloggpostene i bloggen din til å bli postet forskjellige tider på dagene den neste uken.

3. Sørg for å bokmerke, pinge og publisere linker til din bloggpost så mange steder som mulig hver enkelt dag. De fleste ping tjenester kan settes opp til å gå automatisk på bloggen din ved publisering av nye bloggposter. Så kan du manuelt legge opp linker på Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram og LinkedIN. For de siste er det lurt å tilpasse litt etter publikummet ditt og prøve ut forskjellige overskrifter og søkeord.

4. Så er neste søndag kommet. Tilbake til punkt 1.

Du må selvfølgelig føle deg fri til å sette opp ditt eget system, som er lett for deg å følge. Her er det ingen begrensninger, men lag et system. Slik kan du holde følge med hvor langt du er kommet i arbeidet og fortsatt ha et liv ved siden av.

Hvilket system bruker du for å holde tritt med blogging ved siden av et hektisk liv?

12 måneder med coaching med Brendon?

Dette må du se. Brendon Burchard har akkurat åpnet Experts Academy registreringen, og har lagt til hele $65.000 med bonus markedsførings trening.

Det er virkelig noe som overrasker kunder! Sjekk det ut:

http://www.expertsacademy.com/

Hvorfor skal du bry deg? Fordi din livshistorie, profesjonelle erfaring og unike historie til verden er mer verdifull enn du tror.

Du kan lage en forskjell (og en formue) ved å dele dine erfaringer med verden.

Hvem du er og hva du kan, kan bli levert i bokform, seminarer, foredrag, coaching eller via internett markedsføring.

Ingen kan lære deg dette bedre enn Brendon Burchard.

Brendons Experts Academy Elite Online kurs lærer deg steg for steg hvordan du starter, får betalt og bygger en merkevare som varer og inspirerer.

Brendon og hans studenter har New York Times best selgende bøker, populære blogger, dyre foredrag, utsolgte seminarer, venteliste på coaching og millioner av dollar i salg på internett. Lær deg det de vet her:

http://www.expertsacademy.com/

Sjekk det ut i dag! Ikke vent enda et år for å få ut informasjonen din i stor skala og bli betalt for det.