1. Plass på Google – Sanne linker om innholdet ditt sørger for det!

Veien til topp plasseringer i søkemotorene er ikke så vanskelig som du skulle tro. Det krever selvfølgelig litt manuelt arbeid av deg eller en person som jobber for deg. Det handler nemlig om innholdet ditt, at du sørger for godt innhold på sidene dine som folk faktisk får nytte av og som de vil komme tilbake til. Sørger du for slikt innhold vil du få dine besøkende til å være lengre på siden din og noen av dem vil anbefale innholdet ditt videre på sosiale medier og linke tilbake til deg om det virkelig er bra!

Så hva er egentlig innhold?

Sidene på bloggen din, bloggpostene og alt annet som vises i nettleseren din er innholdet ditt. Det er her du må legge hovedinnsatsen din. Men har du en enkel side med fantastisk innhold som kan hjelpe dine besøkende enormt, men du har kun teksten og bildene, så vil ikke de besøkende finne siden og heller ikke se innholdet ditt i et større perspektiv.

Det er her det neste kommer inn, nemlig linker, de sørger for at du setter innholdet ditt i en bås som kan leses av flere. Mer mening blir lagt i innholdet ditt.

Linker er veien til mer suksess med innholdet ditt

Om du sammenligner innholdet ditt med et leksikon. Så er det utrolig hvor mye god informasjon som faktisk ligger der. Mangler du derimot oversikten over hvilket leksikon du skal starte med, eller innholdsoversikten, så kommer du ikke veldig langt. Linker er på en måte innholdsoversikten din som sørger for at du kan lese mer om forskjellige emner, eller i det hele tatt finne emnet som du startet med. Slik at du havner på riktig side i forhold til hva du er ute etter.

Google må finne sidene dine på samme måte som de besøkende

Det er derfor viktig at du sørger for gode måter å navigere innholdet ditt, med linker som er beskrivende. Google er egentlig kun en kraftig datamaskin som går igjennom tusenvis om ikke millioner av sider hver dag. De baserer seg på at de kan nå alt innhold via linker på siden din, slik at de kan starte på førstesiden din og at linkene dine beskriver hva slags innhold som finnes bak. En hemmelighet her er at innholdet bak linken din må passe med beskrivelsen din i linken.

En link til Støyfjerning på lydopptak, bør inneholde informasjon om nettopp dette. Linker du derimot til samme side med Gratis webdesign, så vil Google forstå at du prøver å lure dem, for de leser sidene dine maskinelt for å finne ut hva slags innhold som ligger bak linken din. Dermed kan du miste rangeringene dine helt, for om du juger om en link, hvorfor skal de da tro at du ikke gjør det med flere sider?

Lag innhold som får folk til å bli

Når du lager en ny side på bloggen din, eller en bloggpost. Så vær tro mot det du skriver om. Sørg for at innholdet ditt passer til linkene du legger inn til siden, mot overskriften på innholdet ditt og introduksjonen til innholdet ditt. Gjør du det så blir folk lengre på siden din.

De besøkende er ute etter informasjon om et spesielt problem, eller noe som interesserer dem. Kommer de til siden din ved en feil, så vil de forlate den rimelig raskt. Passer innholdet til det de lurer på så blir de værende og leser det, til de har fått svar på det de lurte på, eller forflytter seg til andre deler av sidene dine for å lese mer i dybden på emnet. Det er gode besøkende å ha, for det betyr at de får svar og liker innholdet ditt. Sjansen for at de deler det videre blir enorm. Noe som skaper flere besøkende.

Derfor er det ekstremt viktig å linke med gode beskrivende linker, slik at de som er innom sidene dine faktisk forstår hva som skjuler seg bak en link før de går videre til den siden eller bloggposten.

Skrive innhold for søkemotorene

Google og Bing prøver på hver sin måte å rangere innholdet du har på bloggen din på en best mulig måte, nemlig på samme måte som et menneske ville gjort. Nettopp fordi de har ekte personer som bruker dem, og vil opptre på en måte som gjør at du finner det du skal ha, på samme måte som om du spør en venn om noe. Det er ingen lett oppgave siden de bare er datamaskiner, men det er derfor de undersøker innholdet ditt og linker på den beste måten de kan. Alt dette blir rangert med forskjellige tall, Google bruker blant annet noe som heter Pagerank. Det er en rangeringsskala som sørger for å plassere sidene dine i forhold til viktighet. Derfor dukker Wikipedia ofte opp på emner i Google søk, siden de har mye bra og verifisert innhold som er linket sammen på en slik måte at du kan dykke dypt i de aller fleste emner som finnes.

Oppsett for din blogg

Om vi har eksempelet over, så heter bloggen «Wordpress Master», samtidig som vi har 3 blogginnlegg som handler om forskjellige tema i forhold til wordpress. De blir som regel linket til fra førstesiden av bloggen, med den samme teksten som overskriften inneholder. Så leserne dine eller søkemotorene får ikke spesielt mye mer informasjon ut av det.

Tar vi den første bloggposten «Gratis WordPress Design» som et eksempel, så vet du ikke om dette er ferdiglaget design som inneholder reklame, eller om det faktisk er en snill blogger som elsker design og vil gi deg et eget spesialtilpasset design. Erfaringene dine fra andre nettsider vil nok tilsi at dette er noe som er ferdiglaget og inneholder linker eller reklame for de som laget designet. Men du kan ikke være helt sikker.

Sitter du derimot på bloggposten «Få Norsk WordPress» og leser om hvordan du kan få WordPress bloggen din til å bli oversatt til Norsk, så ser du plutselig at midt i innholdet så er det linket til en annen side, i linken står det «Last ned det beste WordPress designet på norsk – oppdatert juli 2013». Ville du da trykket på den?

Jeg regner med at svaret er ja, for du kan anta noe om den besøkende som leser om hvordan han får WordPress til å bli norsk. Det er vanligvis en person som er relativt fersk som blogger med WordPress, og har lastet ned den engelske versjonen. Det første han skjønner han må få til er å få bloggen norsk. Når han da leser om det, er han mest sannsynlig også ute etter et fint design til bloggen. Dermed passer linken veldig godt inn.

Når Google kommer over siden din så vil de også se at linken til «Gratis WordPress Design» også kan være interessant for de som er på utkikk etter et WordPress design på norsk, derfor kan de da legge deg høyt opp på søkeresultatet sitt på et søkeord som «norsk wordpress design». Siden de da har sett at linker som går inn til den siden stemmer overens med innholdet som ligger der, og andre vil også linke til den siden med kommentarer om at det er et norsk WordPress design. På den måten får du flere besøkende fra Google.

Link mellom sidene dine for å komme høyere i søkemotorene

Om du nå ser på bildet over, så vil du se at det er piler mellom bloggpostene dine. De handler om samme tema «Wordpress», så innholdet passer godt sammen. Sørg derfor for å linke mellom forskjellige innlegg på dine egne sider og bloggposter slik at de besøkende kan lese mer om samme emne som du skriver om.

Sørg også for å variere linkteksten i linkene. I eksempelet over viste jeg en variant, men du kan for eksempel skrive: «Populære norske WordPress design», «Alt om gratis WordPress design», «De beste norske WordPress design» eller «Vurdering av norske WordPress design».

Da har du mange forskjellige ord for det samme innholdet, som beskriver det for søkemotorene, men også for de som leser innholdet ditt. De vet hva som skjuler seg bak linken og kan klikke der om de virkelig er interessert.

WordPress er virkelig gode på linker ut av boksen

WordPress er en av de bloggplattformene som er mest kjent i verden. Det er ikke så rart, for søkemotorene elsker blogger med dem og det samme gjør de besøkende. Det er linker til forskjellige kategorier, søkeord og gjerne ofte linket frem og tilbake mellom forrige og neste bloggpost. Det gjør at du aldri havner på en side som er helt uten linker videre, du kan få tilfredstilt din trang til å se noe nytt med en gang.

WordPress kan dessverre ikke få til alt, så forskjellige synonymer og linker i tekstene dine må du stå for selv, slik som beskrevet over. Men gjør du det så vil du merke at det er flere som blir værende igjen på siden din og flere som finner det de skal ha tak i. Da blir de besøkende fornøyd, og du fornøyd med nok besøk på bloggen din. En fornøyd besøkende vil huske siden din og i noen tilfeller linke til deg fra sin blogg eller dele det med venner offline eller online.

Så tilbake til overskriften: Hvordan få 1. plassen på Google?

For å nå frem til 1. plassen på Google for ditt søkeord, så er det viktig at du har innhold som passer til å rangere på det søkeordet. Plasser også linker som jeg viste over i lignende innhold på sidene dine til den siden som du ønsker skal dukke opp.

9 punkts sjekkliste for å komme høyt på Google vil da bli slik:

  1. Sørg for innhold som beskriver alt om emnet du prøver å rangere for
  2. Link internt med det samme søkeordet i forskjellige setninger på linkene dine til denne siden
  3. Skriv gjerne gjesteposter på lignende blogger med linktekster som inneholder søkeordet ditt
  4. Legg ut artikler på artikkelsider hvor du beskriver litt om emnet du prøver å dukke opp på, sørg deretter for at linkene dine inneholder søkeordet ditt, som peker tilbake til siden din
  5. Sørg for at du har bilder som passer til innholdet ditt, som har søkeordet i navnet på bilde og i ALT taggen på bildene
  6. Legger du ut en video i bloggposten din, så sørg for at videoen har navn og beskrivelse som passer godt overens med søkeordet du vil rangere på
  7. Avslutt bloggposten din som du vil rangere på med en oppfordring til spørsmål og kommentarer, det ser bedre ut for søkemotorene at de som besøker siden din er engasjert.
  8. Be også leserne dine om å dele linken til bloggposten din på Facebook, Twitter, LinkedIN, StumbleUpon og lignende sider.
  9. Skriv flere artikler om samme emnet.

Hva har du lært om det å komme høyt i søkemotorene?

Nå har vi vært igjennom en del av det som skal til for å komme høyt opp i søkemotorene med innholdet ditt. Hva har du lært? Er det noe nytt? Ny måte å se det på?

Tankene kan fly fort nå og det kan krible i hendene etter å komme i gang. Det vil ta tid, men sørg for å planlegge innholdet ditt godt, så vil du se at det gir resultater.

Del og kommenter denne bloggposten

Skriv en kommentar under om du lurer på noe mer eller hva du lære av denne bloggposten og bruk de knappene under for å dele bloggposten i sosiale medier!

VIDEO: Hvordan lage en god bloggpost

Her går jeg igjennom noen av de viktigste punktene for å lage en god bloggpost. Alt fra bilder, tekst og det å skape interesse er viktige tema her.

Du har sikkert mange gode tips selv så les under videoen for hvordan du kan vise det frem og samtidig nyte godt av en link fra ProBlogger.no

Slå deg til ro i et par minutter og trykk play 🙂

Så hva syntes du? Var det interessant? Om du har flere gode tips til hvordan du lager gode bloggposter, så post med linken din og ditt tips i kommentarfeltet under, så skal jeg lage en oppfølger med de beste tipsene i en egen bloggpost, med linker til de bloggene som tipset om dem.

Vil du se flere slike videoer, så skriv gjerne det i kommentarfeltet under også, gjerne om hva du vil lære noe om.

Gratis eBok – Hvordan få flere lesere til din blogg!

Du som blogger kan ofte slutte fordi du ikke får nok oppmerksomhet for dine blogginnlegg. Det er fakta. Mange starter opp en blogg og forventer at hele verden skal komme og lese bloggen. Slik holder det på kanskje noen få dager, uker eller måneder før du sletter hele bloggen og gir opp prosjektet.

Slik bør de ikke være. For alle har sine UNIKE historier og opplevelser å dele! Du må ikke slutte. Har du først satt deg et mål, så gjør alt du kan for å nå det!

Det er derfor jeg stolt kan presentere ProBlogger.no sin første eBok:

problogger.noEbook

Her får du vite akuratt hva som skal til for å få flere lesere på bloggen din. Veldig konkret. Steg for steg for hva du bør gjøre. I tillegg så er den helt GRATIS. Slik at du kan starte allerede i kveld med å sørge for at du gjør alt for å få flere lesere.

Alt du trenger å gjøre er å skrive inn navnet ditt og eposten under, så får du en epost du må bekrefte. Deretter vil du få linken til eBoken og melder deg på ProBlogger.no sitt nyhetsbrev.

Utfordring: 10 Raske Fingre

I mange sammenhenger i dag er det viktig å være rask på de 10 fingrene du har. Spesielt på tastaturet. Du har en stor fordel om du klarer å skrive raskt uten mange feil.

Om valget for en sjef er mellom deg og en annen til en oppgave som trenger at du skriver mye på kort tid vil fort denne oppgaven gå til den andre fremfor deg om du skriver sakte. Derfor bør du hele tiden øve deg på hvordan du kan bli raskere til å skrive.

Det gjelder også for deg selv, siden du blogger, er det best å få ned flest mulig ord på kortest mulig tid. Slik at du har tid til å redigere, promotere/markedsføre det du skriver og holde kontakt med andre bloggere og leserne dine.

Touch metoden er vel den mest kjente metoden, det er den du gjerne blir lært opp til. Selv har jeg ikke touch i fingrene, så jeg får nok ikke utnyttet dette best selv. Men fornøyd med å klare å skrive fort nok til at jeg ikke synes det tar for lang tid. En variant av touch metoden er det nok nesten, men selvlært på tastaturet, så da er det mange feil som kunne vært luket bort.

Det finnes programmer som du kan bruke til å lære deg Touch så skaff deg et om du vil øke hastigheten på skrivingen din.

 

http://10FastFingers.com er en nettside der du kan teste ut hvor raskt du faktisk klarer å skrive. Nå er dette riktig nok avskriv av andre ord, så hastigheten er nok en smule raskere rett fra tankene, men det gir en god pekepinn på hvor du ligger an.

Selv havnet jeg her på 68 ord i minuttet, noe som jeg selv syntes var ok. Helt til jeg sjekket topplistene. 188 ord var det på dagens beste tidligere i dag, nå er den beste på 141 ord. Det er stort forbedringspotensial hos meg selv. Hvordan ligger det an med deg?

Utfordringen – dine 10 raske fingre, hvor raske er de?

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

Klar ferdig gå?

Premie

Oi, kanskje vi skal ha en liten premie?

Vinneren er den som er raskest innen mandag morgen kl 10:00.

Bloggen din får selvsagt en omtale her på ProBlogger.no i egen bloggpost, i tillegg til $10 på din Paypal konto.

Dette skal du altså gjøre:

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

 

(Slik ser 10FastFingers testen ut, du skriver i det hvite feltet og tar mellomrom for neste ord, da går stoppeklokken på 1 minutt ned til 0 og du er ferdig.)

Hvordan blogge mer effektivt med Microsoft Word

WordPress har sitt eget skriveprogram for blogginnlegg. Her kan du gjøre det meste med tekst, bilder og selve HTML koden til hvert enkelt blogginnlegg og sørge for at det blir som ønsket før du faktisk publiserer blogginnlegget ditt. På den måten har du full kontroll. Full kontroll kan derimot ødelegge litt for hvor enkelt det blir. I mange tilfeller er det irriterende å skrive blogginnlegg direkte i WordPress sin egen editor, i hvert fall når du er hjemme og har tilgang på et bedre skriveverktøy, nemlig Microsoft Word.

Mange liker muligheten til å skrive direkte i nettleseren, og jeg bruker dem selv om hverandre. Så det er ikke enten eller, men begge to som er mottoet her.

I Word så har du nemlig muligheten til å skrive blogginnlegg med tittel og det meste av Word funksjonalitet og laste det opp direkte til din blogg, uten at du trenger å lagre og formatere bilder i bloggen etterpå. Det gjør det mye enklere for min del å være mer produktiv.

Hvordan kommer du i gang med å skrive blogginnlegg med Microsoft Word til din blogg?

 

Du har to metoder for å skrive blogg innlegg med MS Word:

Skriv innlegget ditt i et vanlig MS Word dokument og ordne med publisering etterpå

I del 1 så skriver du innlegget ditt som vanlig, legger inn de bilder du måtte ønske, for eksempel med Utklippsprogrammet til Windows(Snipping Tool). Du kan også legge til annen grafikk fra Word som du vil bruke, eksempel:

Her har jeg brukt Word sin Smart Art til å lage en illustrasjon, som enkelt kan forklare gangen i prosessen jeg bruker for å legge opp innlegg på min WordPress blogg.

 

Skriv blogginnlegget ditt direkte i MS Word sin Blog post modus

 

Gå inn i Word også finner du bildet som jeg viser over på Templates, istedenfor «Blank Document».

Klikk deg inn på den.

Du får da opp dette bildet og klikker på «Create».

Da får du opp dette vinduet i Word, kanskje litt større enn mitt, siden jeg forminsket det til å få plass her.

Da kan du fylle inn tittelen på posten din og skrive innlegget under tittelen. Her kan du bruke alle Word sine funksjoner for grafikk og lignende og du finner mye av det under «Insert» tabben.

Når du er ferdig med innlegget ditt, så kan du publisere det direkte på bloggen din. Da er det flere forskjellige bloggplattformer som er støttet. Blogger, Sharepoint blogger, Telligent Community, Typepad, WordPress og andre, er bloggplattformer som er støttet.

Vi fokuserer her på WordPress, i og med at jeg har tilgang på en WordPress blogg.

Gå på «Blog» øverst til venstre i menyen og trykk på pilen under. Velg så Manage Accounts.

Velg så «New».

Deretter velger du «Wordpress» som din blogg i listen. Og klikker «Next»

Så er det bare å legge inn din bloggadresse som vist over, fylle inn ditt brukernavn og passord, og trykke OK.

Da er du klar til å laste opp blogginnlegg skrevet i Word fremover, samtidig som Word tar seg av å laste opp alle bilder du limer inn i Word, slik at det fungerer på bloggen din. Så slipper du å tenke på det.

Deretter kan du trykke på «Publish», da vil Word automatisk publisere bloggposten du nettopp har skrevet på bloggen din. Jeg råder deg til heller å trykke på pilen som er under «Publish» knappen, for da kan du publisere den som en kladd/draft isteden. Det gjør det mulig å logge inn i WordPress før du poster bloggposten og legge til søkeord, kategorier og se hvordan det hele blir seende ut på bloggen din før du publiserer.

Vil dette hjelpe deg til å kunne blogge mer effektivt?

 

 

 

 

 

 

4 STEG – Få flere lesere på Bloggen din

Hvordan ville det vært for deg om du fikk ubegrenset med gratis besøk til bloggen din?

Google har i dag nesten total dominans på søkemotor markedet. Det er både positivt og negativt for deg som driver på internett i dag. Du må følge deres retningslinjer og oppsett for å kunne konkurrere deg frem i søkemotorens resultatsider. Hovedsaklig så er det beste å lage godt innhold, noe alle hevder med god intensjon. ¨

For skriver du gode artikler som er informative, lager video som ser bra ut og formidler innhold bra og lager informasjonsgrafikk som folk kan dele og sende til sine arbeids kontakter og venner, så sprer budskapet seg på en naturlig måte.

Da får du flere liker på Facebook, flere plusser på Google+ og flere linker inn til dine nettsider fra andre som finner innholdet ditt verdt å dele.

Mange velger derimot å heller lage disse linkene selv, kjøpe dem eller betale for at andre skal sende trafikk/besøkende til dine nettsider.

Med alle oppdateringene til Google i de siste 2 årene, så er første tilnærming den beste, da oppdateringene fokuserer på å eliminere så mye som mulig av det siste. De vil ha kvalitetsinnhold å vise sine besøkende, klarer du å lage det så vil du få flere besøk av dem.

Er du god på å løse problemer?

Vær en problemløser. Folk som googler vil gjerne ha en løsning på et problem. De ville helst hatt løsningen i går, og forklart eller gjort så enkelt som mulig. Klarer du å finne et bedre svar enn andre, eller har enklere løsninger så blir du den folk går til når de skal ha løst noe. Driver du en blogg som meg, som handler om blogging, så vil folk komme tilbake hit dersom de har flere problemer som de vil ha løst, i stedet for å gå innom Google først.

Det resulterer i flere faste besøkende som vet hva du kan og kan hjelpe dem med. Har du flere bloggposter om samme tema, eller som utvider temaet så vil folk også lese mer om det. Noe som resulterer i at færre forlater siden din ved første øyekast.

Jeg kan stolt presentere at her på bloggen så er det under 0,1 % av alle besøkende som forlater bloggen ved første øyekast. Det betyr at bloggen gir mer verdi enn den besøkende først var ute etter.

Nå lurer du sikkert på hvordan du får dette til, her er guiden din:

Så hvordan finner du gode tema å skrive om som folk er interessert i?

Løsning for deg med en epostliste:

Sett opp en spørreundersøkelse med for eksempel http://no.surveymonkey.com/ helt gratis. Lag den kort, for eksempel 3 spørsmål. Spør så hva de som er på listen din lurer på i forhold til det du skriver om, lag den slik at de kan svare kort og enkelt, folk har dårlig tid, men vil fortsatt hjelpe deg for å hjelpe seg selv. Skriv så utdypende om det de lurer på i forskjellige innlegg, del gjerne temaene opp om de er store.

Bilde av Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord
Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord

De uten epostliste:

  1. Gå til https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/
  2. Her kan du skrive inn hovedemne som din blogg handler om, eksempel: mat. Fyll så ut captcha som du finner under, og sørg for at sted er Norge og språk er norsk.
  3. Under vil du få opp en hel haug med søkeord. Her får du opp hvor stor konkurranse det er på søkeordet, altså hvor mange som skriver om emnet og er indeksert i Google. Og kanskje det viktigste, antall søk. På antall søk bør du se på lokale søk, da de gir et mer riktig bilde i forhold til hvor mange i Norge som faktisk søker etter det du skriver om.
  4. Klikk så på “Lokale søk per måned”. Da sorterer du søkene slik at de med mest søk kommer på topp. Når jeg prøvde eksempelet med mat, så kommer det opp at “and oppskrifter” har mest søk, med hele 550.000 søk per måned i Norge. Konkurransen er lav.

Kan du da lage 10 oppskrifter som handler om hvordan du tilbereder den perfekte ande middagen? Hvor bør anden kjøpes? Hva slags tilbehør er best til and? Hvordan bør en and tilberedes? Kan and grilles? Listen kan bli lang… For en som meg som aldri har tilberedt and er alt dette interessante spørsmål. Har jeg litt erfaring så kan det være spennende å prøve å grille den om jeg ikke har gjort dette før.

Ved å lage slikt godt innhold, basert på godt besøkte søkeord, så vil bloggen din bli sett av flere når den kommer høyere opp i Google, og gir du svaret til den som googler så vil de huske deg.

Hvordan ville det vært om du fikk 100, 1000, eller 10000 flere besøk på bloggen din i måneden?

Topp 20 – Bloggposter på ProBlogger.no siste året 10. februar 2012 til 10. februar 2013

Innimellom er det litt artig å sjekke statistikker på sin(e) egne blogger litt nøyere enn normalt. For å kunne finne litt ut av hva som faktisk interesserer dere lesere. Noe du selv også burde følge med på om du vil finne frem til mer innhold å skrive om som leserne dine faktisk vil lese.

I forrige post hadde jeg en video om hvordan du kan undersøke søkeord med Market Samurai. Finner du frem til dine 20 mest besøkte blogginnlegg så kan du ta ordene fra titlene på dem og undersøke dem med programmet for å finne lignende tema som du kan skrive om. På den måten får du ikke skrivesperre, for nå vet du hva du kan fordype deg i, samtidig som leseren din får nytte ut av det.

Her er listen over mine 20 mest besøkte blogginnlegg det siste året:

  1. Design til blogg og hjemmeside
  2. Endelig fått iZettle Kortleser til iPhone og iPad – Mastercard og VISA
  3. Hvordan skrive en god artikkel eller bloggpost
  4. Daglig Gründer Inspirasjon
  5. Hvordan få tilgang på 50.000 om bloggen din tjener inn ca 1500 kr per måned
  6. Hvordan skrive en bok på 30 dager
  7. Hvordan komme i gang med å skrive
  8. Stilig grafikk til din blogg
  9. Hvordan tjene penger på bannere på bloggen din?
  10. Hvordan unngå skrivesperre når du blogger
  11. Blogging – En måte å arbeide hjemmefra
  12. Fra nybegynner til ProBlogger – Fra starten…
  13. Verdens yngste og kreative gründer til inspirasjon
  14. Hvordan tjene nok på blogging til å erstatte din lønn
  15. Hater du å betale regninger for hånd? Appen Fakturaskann for iPhone er løsningen!
  16. 30 Gratis epost-nyhetsbrev design
  17. Hva må til for å få en blogg med suksess?
  18. Hvorfor ha en gratis blogg?
  19. Strategi for en uke med bloggposter på 2 timer
  20. Hvordan finne ut hva en font heter…

Håper du finner noe som du liker i listen over, er det andre tema som du føler mangler her, så skriv en kommentar om hva du vil lære mer om i forbindelse med blogging.

Strategi for en uke med bloggposter på 2 timer

Om du skal klare å holde bloggen din i gang, med fulltidsjobb/skole så må du virkelig ha en god strategi for å kunne klare å holde deg produktiv så bloggen din ikke dør av manglende innhold, engasjement og eksponering på nettet.

Du er kanskje vandt til å ta dagene som de kommer og gjør litt nå og da. Det fungerer som regel ikke i lengden. Det blir som med trening på et treningssenter. Du starter ut bra, holder deg i noen uker, men så hopper du av en treningsøkt og plutselig rettferdiggjør du det å skulke unna flere ganger fordi du har startet på å finne på unnskyldninger.

Derfor er det viktig med et system, lignende det du har/hadde på din egen jobb. Der du måtte følge prosedyrer og systemer for å få jobben gjort til rett tid uten feil.

Et system kan være nesten hva som helst så lenge prosessen er dokumentert og lett å replisere for deg. Mitt første system i forhold til blogging gikk som følger:

1. 2 timer hver søndag gikk jeg løs på å skrive 7 bloggposter. Finn forskjellige tema og noter dem ned i løpet av uken som gikk. Så er det bare å finne en god vinkel og faktisk skrive bloggposten. Det kan gjøres raskt og enkelt med dette systemet for å skrive bloggposter raskt: Hvordan skrive en god bloggpost

2. Sett opp alle bloggpostene i bloggen din til å bli postet forskjellige tider på dagene den neste uken.

3. Sørg for å bokmerke, pinge og publisere linker til din bloggpost så mange steder som mulig hver enkelt dag. De fleste ping tjenester kan settes opp til å gå automatisk på bloggen din ved publisering av nye bloggposter. Så kan du manuelt legge opp linker på Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram og LinkedIN. For de siste er det lurt å tilpasse litt etter publikummet ditt og prøve ut forskjellige overskrifter og søkeord.

4. Så er neste søndag kommet. Tilbake til punkt 1.

Du må selvfølgelig føle deg fri til å sette opp ditt eget system, som er lett for deg å følge. Her er det ingen begrensninger, men lag et system. Slik kan du holde følge med hvor langt du er kommet i arbeidet og fortsatt ha et liv ved siden av.

Hvilket system bruker du for å holde tritt med blogging ved siden av et hektisk liv?

Fra nybegynner til ProBlogger – Fra starten…

WordPress.org – Gratis

One.com Webhotell til ca 300,- pr år

Hvordan skrive en god bloggpost

Hvordan komme i gang med å skrive

Det er viktig å vite hvorfor du skal komme i gang med å skrive

For å komme skikkelig i gang med skrivingen din er det viktig å vite hvorfor du skal i gang med å skrive.  Det kan ha mange formål. Det kan være mange motiver til  det å skrive, men husk alltid på den som skal lese det er den riktige personen(e) å skrive for.

Er motivasjonen din stor nok vil du ikke ha problemer med skrivingen. Det er som regel når det blir et mas, ork eller ufrivillig skriving at det blir utsatt.

Derfor må du skape gode nok grunner til at du skal ville sette deg ned å skrive. Er det ingen belønning ved skrivingen din, så lag dine egne belønninger basert på timer, sider eller antall ord du skal skrive. Det kan være en liten pause med en god kopp kaffe eller te, et mindre måltid eller avkobling med en aktivitet som tar kort tid.

Hva er egentlig det å skrive?

For meg er det å skrive kreativt. Det er tanker på papir eller skjerm. En idé, historie eller informasjon du vil formidle. Så det å skrive er en skapelsesprosess fra idéen bak artikkelen, historien, blogginnlegget, oppgaven eller boken.

Du skal klart ha for deg hva du skal skrive om, lengden, strukturen og på forhånd høste inn informasjon og sette deg inn i emnet. Videre skal dette formidles til de som er tiltenkt informasjonen skrives på en lettfattelig måte med deres ord.

Hvordan komme i gang med å skrive
Hvordan komme i gang med å skrive - av sqback at SXC.hu

Hvordan kommer du i gang med å skrive?

1. Slå av alt som kan lage støy: telefoner, IM programmer, varslinger på pc-en og steng alle internettsider.

2. Ikke argumenter for at du ikke kan stenge ned internettleseren din, du skal ha gjort undersøkelser og innhenting av informasjon før du setter deg til å skrive.

3. Om du bor med noen så gjør det klart at du denne neste timen eller to, alt ettersom hvor lenge du skal skrive, så vil du være uforstyrret.

4. Sørg for å ha dekket alle behovene til kroppen din. Slik som søvn, mat, toalettbesøk osv…

5. Bestem deg for en belønning når du er ferdig med skriveøkten og sett på en alarm som vil pipe når du har brukt opp tiden du satte deg til å skrive.

6. Begynn å skrive.

 

Kommer du ikke i gang med skrivingen etter alt dette er det bare å begynne å skrive om hvordan dagen din hittil har vært. Vær så beskrivende i små detaljer som du bare kan. Når du er i gang og har skrevet en del, så hopper du tilbake til det arbeidet du egentlig skal få skrevet. Da har du fått varmet opp skrivemusklene dine akkurat på samme måte som en idrettsutøver varmer opp før de skal prestere.

Lykke til med å komme i gang med skrivingen!