Hopp til innholdet

Blogging er en perfekt måte å komme høyt opp i søk for alle nettsider

Hvorfor bruke blogging til å komme høyt opp?

Søkemotoren Google er ledende på søk. Derfor er det fortsatt viktig å vite litt om hvordan de vurderer din nettside, eller blogg. Uansett bør du ha begge deler på siden din om du vil noe med den. Enten det er å fremme hobbyen din, selge produkter eller vise frem noe for å lære bort.

Blogging kan lett brukes som en nyhetsfane om du har egen nettside. Noe som gjør at du får den fordelen at Google elsker blogger. Dette er som regel oppdatert innhold, med lett struktur for sitemaps og feeds som viser når den er laget, oppdatert og hvem som skrev den. Samtidig er gjerne en bloggpost kategorisert og lagt opp med de viktigste søkeordene. Det gjør det enkelt for google sin algoritme å forstå innholdet. Når du har flere bloggposter ute på siden blir det enda enklere å kategorisere den ut ifra hva Google kan fra før om lignende temaer og sider.

Portrait of mature caucasian man sitting on a sofa and working on laptop. Man surfing internet on laptop computer.

Det trenger ikke være revolusjonerende innhold du kommer med, men det kan være bransjerelaterte nyheter. Noe nytt du har funnet ut om som andre kan ha nytte av eller bare hva du har drevet med innenfor nisjen din i den siste tiden. For vi alle har vel litt nytt å komme med når vi har kjedet oss under corona tiden.

Skal du komme virkelig høyt opp på Google så må du gå igjennom litt forskjellige steg for å nå frem:

  1. Sjekk hvilke sider som kommer opp på strofen du vil være høyt oppe på
  2. Se på hvor lange artiklene er, hva de dekker og om det er med bilder og video
  3. Gjør research og inkluder linker til ressursene som du finner, Google elsker at du gir merverdi til leserne dine, selv om det betyr å sende dem vekk.
  4. Skriv lengre enn konkurrentene dine i søket, men sørg for å også har mer matnyttig informasjon å komme med.
  5. Bruk strofen du vil komme opp med flere ganger i løpet av teksten, og enkelt ord kan du gjenta utover i teksten. Legg også til synonymer og lignende, slik at de kan bli brukt av de som søker etter innhold som du lager.
  6. Legg til Video for de som liker å se på det. Bilder til dem som liker det best, og skriv godt for den som heller liker å lese. Da treffer du alle mennesketypene som konsumerer innhold.

Eksempler på bruk av blogg/nyheter

Hvis du ser på for eksempel https://www.makecustomers.no/ så har de også lagt til en fane som heter Blogg. Her skriver de om de forskjellige temaene som finnes. De har brukt tid på å lage lange tekster, sammenligninger og kategorisert det hele. Slik blir det lett for de som finner siden å finne relevant innhold.

Ser du på Komplett, som er en av Norges største nettbutikker så vil du se at de har kalt det for Magasin. https://www.komplett.no/kampanje/artikler-og-guider her finner du mange gode artikler om produkter som de fører og hvordan de kan bli brukt. Hva de anbefaler osv. Kategorier, gode bilder og når de er publisert følger også her med. Samtidig som de egentlig vil ha deg inn på produktsidene. Derfor linker de fleste artikler videre til de forskjellige sidene som er relevante for innholdet de skriver om.

Hvordan bruke innleggene til å fremme andre interne sider

Har du affiliateprodukter som du selv skriver om, så kan du lage egne omtale sider for de forskjellige produktene som du har lett tilgjengelig i menyen din. Deretter kan du lage forskjellige vinklinger på hvordan produktene kan brukes osv. Da vil både Google og brukerne dine lettere finne den informasjonen som er viktigst for dem på en lett måte.

Følger du denne oppskriften på å lage innlegg, nyheter eller bloggposter vil du over tid se at det hele fungerer utmerket til å nå frem. For det er nemlig slik at du må legge litt innsats i det hele for å komme opp og frem. Konkurransen er spisset og derfor må mer innsats til, alle vil på topp. Lykke til og bare spør i kommentarfeltet om det skulle være noe du lurer på.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *