Hopp til innholdet

Del 2: Fem forbedringspotensialer på din nettbutikk som du sikkert er dårlig på

Det er mange måter å gjøre feil på en nettside. Veldig mange vet om at siden deres er dårlig, men få gjør noe med det, uten noen spesiell grunn.

I denne artikkelserien skal jeg ta for meg fem måter de fleste kan bedre sin nettside eller nettbutikk på. Dette vil være de områdene de fleste gjør feil. Når artikkelserien er ferdig vil det være kun en dag med arbeid for å rette alt dette.

Du får her vite hvordan du skal få mer ut av hvert  besøkende til din nettside.
Her vil det bli fokusert mer på hvordan du skal få denne trafikken til å utføre noe på din nettside, om det er å kjøpe noe av deg eller melde seg på en e-post liste.

Nr 2 Nettside / Produkt teksten din

Du skal selvfølgelig ikke få et kurs i hvordan du skal skrive om dine produkter eller tekster på din nettside her. Det vi skal fokusere på er en av de største karakteristiske feilene som gjøres på nettsider med tanke på tekster og det å skrive i nøkkelord/søkeord.

Vi vet at søkemotoroptimalisering er en god måte til å høste gratis trafikk, men det betyr ikke at du må skrive dårlige søppeltekster for dine besøkende. Det viktigste er å få teksten til å gjøre det du ønsker, selge ditt produkt, tjeneste eller å få noen til å melde seg opp til et nyhetsbrev.

Når du får teksten til å konvertere brukere til å bli kjøpere av ditt produkt kan du blande inn søkeord som passer inn i sammenhengen og ikke ødelegge den egentlige hensikten med teksten. I overskrifter, lister, linker og hvor brukeren er bedt om å utføre noe er steder du kan sette inn dine søkeord. Dette fordi det er plasser som de besøkende forventer å se søkeordene.

En av de største nybegynner feilene i søkemotoroptimalisering er å tenke at jo flere søkeord du får plass til i tekstene dine, så vil rangeringen i søkemotorene øke. Det er dessverre ikke slik det fungerer, du kan faktisk få dårligere rangering ved å gjøre det.

Glem alt om søkemotoroptimalisering når du skriver tekstene, få tekstene til å selge produktet ditt først. Test forskjellige overskrifter og tekster på knapper som ber brukerne utføre noe. Test forskjellige ord på alle steg en besøkende må igjennom for å utføre det du ønsker, på tilbudene dine, garantiene du gir, oppmelding til epostlister og andre steder en besøkende må foreta et valg.

Gode tekster vil gjøre at din kunde (besøkende) vil føle seg godt mottatt og nesten ekstatiske av å handle av deg. Det du gjør er å fortelle om hvordan den besøkende vil føle seg etter å ha gjort det du vil dem skal, så får de en god opplevelse av deg og nettsiden din!

Ta en titt på Del 1 av denne artikkelserien: Bilder og bildebruk på din nettside / nettbutikk

Ta en titt på Del 3 av denne artikkelserien: Analyse og testing

3 kommentarer til “Del 2: Fem forbedringspotensialer på din nettbutikk som du sikkert er dårlig på”

  1. Det er mye bra i denne artikkelen, og temaet som serien omhandler er noe jeg selv arbeider en del med hele tiden.

    Men du har glemt et lite punkt, og dette er at vi Norge ikke kan skrive hva som helst. Det finnes noen begrensinger fra blant annet kjøpsloven og markedsføringsloven. Det er vikig at man også gir en korrekt beskrivelse av produktet.

    Et av de beste eksemplene jeg selv har sett var følgende:

    Produkttittel: Originalt iPhone Headset 2G/3G

    Beksrivelsen:
    Dette er en tro kopi av det originale iPhone-headsettet som følger med i esken!

    Pakning, Utseende og Lyd-kvalitet er 99 % likt!

    Ikke bare et de to delen motsigende, men man snakker også om en vare hvor originalen er opphavsbeskyttet, og kopien bryter denne. Den er ikke lov å selge i Norge.

  2. Hei Eplebiten!

    Takk for ditt bidrag, dette er faktiskt noe jeg ikke har tenkt igjennom, men som de fleste nok smertelig får erfare.

    En kan ikke drive med villedende markedsføring eller selge kopier av opphavsbeskyttete varer. Har ikke vært meningen å oppfordre til dette.

    Eplebiten: Endret linken til nettsiden din, du skrev www,eplebiten.no 😉

  3. Tusen takk for endringen av lenken. Noen virker det som om hodet mitt befinner seg ett sted, mens kroppen forsøker å gjemme seg bort lengst mulig bort fra hodet. 😉

    Nå mente jeg ikke at du oppfordret til noe, og dette trer jo svært tydelig frem fra innlegget ditt. Det var bare et eksempel på hva man kanskje ikke bør gjøre. Tittelen er ganske så misvisende i forhold til produktbeskrivelsen. Den er nesten like god som en tekst som var skrevet på en «Rambo-kniv» som jeg kjøpte når jeg var 11-12 år gammel: «Ekte kopi! Se opp for etterligninger.» Det er da man begynner å lure … hva er egentlig en etterligning av en kopi? 😉

    Du har helt rett i hva du skriver. Teksten er viktig, og det kan være lett å overse denne viktigheten. Man bør absolutt skrive for personen som skal lese teksten fremfor søkemotoren. Akkurat som man bør gjøre i en blogg. Noe som er tydelig at du har gjort her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *