32 Fantastiske Apps for Bloggere – for din iPhone

Mange bloggere er mye på farten og har ikke alltid muligheten til å være tilkoblet på en PC eller Mac. Da er det godt vi har følgesvenner som smarttelefoner. Selv har jeg en iPhone 5. Her får jeg nesten tilgang til absolutt alt jeg trenger på farten når jeg ikke har tilgang til PC/Mac.

Appsene som jeg bruker er mange og du har sikkert testet ut flere av dem selv allerede, men jeg håper at noen er nye slik at du kan få litt nytte av dem selv.

Det første du uansett må gjøre med din iPhone er å få den oppdatert til nyeste iOS Nemlig iOS 7 som gjør hverdagen litt enklere. Du kan installere iOS 7 selv direkte fra Apple og du kan lese litt om mine første opplevelser med iOS 7 Beta her. (Ps. Fått mange spørsmål om hvordan du lukker apps på iOS 7, det gjør du ved å dobbeltklikke på Hjem knappen og dra bildet av appen oppover.)

Appsene jeg bruker er veldig relatert til webtjenester og sosiale medier. Så her kan du nesten administrere alt fra den lille skjermen på telefonen din. Noe er litt mer kronglete enn på PC men noe er også enklere å få oversikt over. Så la oss sette i gang.

Apps for bloggere:

Her ligger det litt forskjellige Apps. Det jeg bruker mest her er CamScanner, Fakturaskann og Instagram.

Fakturaskann er en fakturaleser som gjør det enkelt å betale regninger med iPhone.

Instagram kjenner nok de fleste, for her kan du legge inn link til din blogg i profilen, men også dele bilder og sørge for å holde følgere oppdatert på hva som skjer med deg og ditt liv eller din blogg. Last ned.

CamScanner er en av de gode appsene å ha liggende. Her får du nemlig skannet inn bilder og dokumenter til bildeformater eller PDF. Den lar deg ta bildet av et dokument og finner hjørnene på arket, deretter fjerner den alt rundt arket og retter det ut. Dermed har du et perfekt skannet ark. Last ned.

 

Mindmap(tankekart) og fjernstyring til Keynote apps

På den neste siden med Apps, så er det Remote og MindMeister som er det viktigste. Light som du ser er overflødig nå med iOS 7 siden du nå bare kan dra fingeren opp på hjem menyen og få tilgang til samme funksjoner som en lommelykt.

Remote lar deg fjernstyre presentasjoner på din Mac. Det gjør at du for eksempel kan lage video med en TV eller prosjektor i bakgrunnen, mens du blar igjennom de forskjellige sider av presentasjonen din med mobilen som kontroll. Veldig smart og enkelt. Du kan selvfølgelig bruke det i live presentasjoner på skole og i business sammenheng også.

MindMeister er et tankekart program. Her kan du enkelt lage flotte tankekart som du senere kan overføre til din PC/Mac. Det kan være oversikter over tema som du gjerne vil blogge om eller for å lage en hel oversikt til en ebok. Så kanskje du også kan lage en ebok og gi bort til dine lesere helt gratis.

 

Få oversikt over nyhetsbrevet ditt (stats)

Mange har fulgt mitt råd om å starte en epostliste eller sett min video om hvordan du setter opp din epostliste med Aweber. Du ser i videoen fra ca 1 time og 26 minutter ut i den hvordn du kan gå frem for å sette opp Aweber for din WordPress blogg.

Når det er gjort er det jo spennende å følge med på hvor mange som melder seg på nyhetsbrevet ditt hver dag og hvor mange som faktisk leser de epostene som du sender ut. Alle slike stats kan du få via appen AW Mobile, som du ser ikonet til i bildet under, mens du ser litt av hvordan appen ser ut over. Ikke den mest sexy appen i forhold til utseendet, men den gjør nytten med å presentere tallene for deg.

 

Google Analytics oversikt for bloggere på iPhone

Over kan du se Analytiks som appen så fint heter. Her kan du få full oversikt over dine Google Analytics stats. Vet du ikke hva Google Analytics er? Da har du mye å lære igjen. Det er nemlig et av programmene til Google. Der de kan spore alle besøkene på bloggen din, hvilke sider de bruker og egentlig alt du kan tenke deg og mer til. Hva med live statistikk:

Analytiks appen sørger for at du har oversikt uansett hvor du er på hvor mange besøkende du har hatt og de presenterer det slik for deg:

Ser ganske stilig ut på bildet over, du finner denne ved å gå på knappen oppe til høyre. Oversikt over det meste.

Hvis du legger telefonen ned til venstre får du se dette bildet med oversikt over måneder. (Ser ut som jeg har fått til det jeg ønsker med bloggen her de siste månedene i forhold til besøk:)

Mens dette er den vanlige oversikten. Her kan du gå inn og se raskt og enkelt hvor mange besøk og sidevisninger du har hatt i dag. Du oppdaterer bildet ved å trykke på appen og dra nedover, på samme måte som i epostprogrammet til apple.

Hold deg oppdatert og oppdater dine sosiale medier på iPhone

Du er sikkert kjent med Twitter, Pinterest, Facebook, Google+ og LinkedIn. Alle appsene lar deg oppdatere med bilder og statuser, legge til og fjerne følgere samt annet du trenger å gjøre på de forskjellige nettverkene. Mer forklaring trengs kanskje ikke? Spør i så fall i kommentarfeltet under.

Men det er ikke alle som vet om eller bruker Pages+. Det er en app fra Facebook som gjør at du kan administrere dine Facebook sider. Gir deg litt mer funksjonalitet og oppdaterer deg på hvem som liker sidene dine. Kjekt for en blogger på farten.

Diverse andre apps som er kjekt å ha for bloggere på farten:

Dropbox er utrolig kjekt til å ha tilgang på masse filer, dokumenter og bilder som ligger på din pc, direkte på din iPhone eller iPad. Her fungerer det veldig enkelt ved at du melder deg opp og installerer et program på din PC. Da lager den en egen mappe på pcen din, som er en helt vanlig mappe, alt du legger i denne mappen blir da synkronisert til en server hos dem og du får tilgang uansett hvor du har internett, eller som her rett på telefonen via denne appen.

Kindle har jo mange forskjellige lesere for sine bøker. På iPhone kan det kanskje bli litt tungt å lese en hel bok, men om du ikke klarer å legge fra deg en bok så er denne appen kjekk å kunne fortsette lesingen på farten. For du leser vel mye bøker for å få ny kunnskap og lære mer om hvordan du kan skrive? Kindle er koblet til Amazon.com sin butikk, så der finnes det utrolig mange bøker å velge mellom, engelske bøker vel og merke.

Audible er det samme som Kindle bare for lydbøker. Lær mer mens du for eksempel trener eller gjør andre ting som lar deg høre på en god lydbok.

Skype for å holde kontakt med nære og fjerne, men også andre bloggere og samarbeidspartnere. Videosamtaler og chat kan gjøre underverker i slike samarbeid.

Viber er det samme som Skype, men fungerer slik at så lenge du har nummeret til personen du skal ringe kan dere snakke sammen. Litt overflødig nå som mobilabonnement ikke koster noe. Men har du noen du skal kontakte som er på ferie eller reise så kan dette være et godt alternativ. Andre bruksområder for denne er når du er et sted med dårlig mobildekning, men har tilgang på trådløst nett (WiFi) så kan du få en mye bedre samtale ved å bruke Viber.

Chrome for å ha et alternativ til Safari. En god nettleser som kan fungere bedre i mange tilfeller kontra safari. Blant annet kan du være innlogget hos Google og ha bokmerker og lignende tilgjengelig.

iBooks kan du bruke til å lese bøker kjøpt i iTunes, men også til å lese PDFer som du har overført til din iPhone via Dropbox over eller epost.

BankID er kanskje ikke så relatert til bloggere, men du kan i hvert fall betale for regninger til webhotell og lignende mye enklere enn å ha med en egen BankID brikke. Hvordan du setter opp BankID for mobil kan du finne her.

Hurtigleser for deg som leser EKSTREMT fort. Neida, dette er en app som lar deg lime inn en hvilken som helst tekst du kan kopiere på din iPhone, eller søke opp artikler på Wikipedia for deg. Det den gjør er å vise deg kun ET ord på displayet ditt om gangen og du bestemmer hastigheten for dette. Utrolig hvor mye du kan få lest på kort tid. Fordelen med dette for deg som blogger er at du da lett kan skumme igjennom 5-10 artikler om emnet du skal blogge om og du sitter igjen med mye ny informasjon som du ikke viste om. Lærerikt og veldig effektivt. Du bruker heller ikke lang tid før du dobler lesehastigheten din, noe som sparer deg for mye tid. Kan også brukes i forbindelse med lesing til studier og prøver.

remoteMouse fungerer litt som Remote til Keynote. Bare at her får du muligheten til å bruke din iPhone som en komplett mus til din PC. Du har begge knappene på displayet og hele flaten til å bevege musen på. Flott til presentasjoner denne også.

Air Playit om du ønsker å ha tilgang til hele musikkbiblioteket ditt på din iPhone. Den fungerer over ditt lokale nettverk og gir deg enkelt og greit tilgang til alt av video og musikkfiler som du har lagret på din pc. Må kombineres med et program fra samme leverandør som du installerer på din pc.

MoviePro er veldig flott å bruk til å filme med din iPhone. Du har kanskje irritert deg over dårlige bilder når du skal filme en presentasjon med din iPhone, men her kan du faktisk låse innstillinger som hvitbalanse, automatisk eller fast zoom og mye annet. Det gjør at bildet blir mer stabilt. iPhone kameraet fra iPhone 4 og oppover faktisk veldig gode kamera. Slår du på stortromma og går til innkjøp av denne saken fra blant annet Amazon:

Så kan du feste mobilen din i holderen, som da fungerer som et lite kamerastativ for telefonen som kan festet nærmest overalt:


Copy er likt som Dropbox, men her får du latterlig mye mer plass. Dropbox gir deg kun 2 gigabyte gratis, mens Copy gir deg hele 15 Gigabyte! Har da akkurat samme funksjoner og ekstremt enkelt å bruke. Velger du å melde deg på med denne linken så får du hele 5 gigabyte ekstra plass, totalt 20 gigabyte, helt gratis. Godt for backup og deling av filer med andre. Det som også er kjekt, er at om du deler en mappe på 4 GB med en venn, så er de så generøse at det bare teller 2GB for deg og 2GB for din venn. Med andre ord er det smart å dele like filer med hverandre.

QuickVoice er et forbedret opptaksprogram for lyd på din iPhone. Her får du muligheter til å ta opp lange samtaler, eller lyd til video. Bruker du for eksempel stativet til iPhone som jeg nevnte over og har en iPod touch liggende, kan du da bruke dette programmet til å ta opp lyd og feste iPhone headsettet til skjorten eller tskjorten din. Dermed blir lyden tatt opp der du er, mens iPhone filmer litt på avstand. Vil du lære mer om dette så ta kontakt i kommentarfeltet så ser jeg om det fortjener en bloggpost i nær fremtid. Når lydopptakene er tatt kan disse enkelt sendes over til din PC for redigering eller lagring, er det for mye støy på lydopptaket så anbefaler jeg deg å følge denne guiden for å bli kvitt støy på lydopptak.

Keynote er powerpoint for Mac. Det finnes også i versjoner som kan brukes på din iPhone og iPad for å lage presentasjoner på farten. Funksjonene er begrenset, men du får likevel laget et godt utkast eller en enkel presentasjon mens du er på farten.

Pages er Apple sin variant av Word. Så her kan du lage flotte dokumenter mens du er utenfor kontoret eller hjemmet. Fungerer flott til å redigere dokumenter som du har laget på forhånd eller til å se over dem.

WordPress
er den offisielle appen for å administrere dine WordPress blogger. Her får du tilgang til å redigere, legge ut bloggposter. Godkjenne og svare på kommentarer og statistikk om du er koblet opp til WordPress.com sin statistikk via Jetpack plugin. Egentlig alt du kan ønske deg for å administrere WordPress.com blogger, men også de som hoster dette selv med WordPress.org.

Autenticator er Google sin variant av To-veis autentisering for programmer som er sammenkoblet med dette. Her får du opp en kode, litt på samme måte som BankID, som varer en kort tid. Har du aktivert dette hos Google er det ingen som får tilgang til din Google konto uten brukernavn, passord og denne appen som må aktiveres på din iPhone. Utrolig bra for sikkerheten med andre ord. Det er også noen 3. parts programmer som bruker denne som ekstra sikkerhet, så vel verdt å sjekke ut om du er redd for å bli hacket eller lignende.

TED er for deg som er nysgjerrig eller best lærer via presentasjoner. Her finnes det alt av presentasjoner, gitt av verdenskjente personer som Tony Robbins og Bill Gates til forskere og mannen i gata. Du finner masse forskjellige tema, så noe som passer for deg og din blogg å skrive om skulle det være. Om du da ikke bare vil slå i hjel litt tid, mens du finner ut noe helt sprøtt, spennende og nytt.

Dette er min liste med apps som jeg finner godt nytte av i min blogghverdag, men har du noen?

Det lurer jeg litt på, hvilke smarte apps bruker du? Har du funnet noen som er gull verdt i blogghverdagen?

Jeg vil gjerne høre fra deg i kommentarfeltet under, gjerne med litt om hvorfor du liker dem og hva du bruker appsene mest til.

Få flere Likes og Følgere på Instagram NÅ!

Det er mange som er interessert i å få så mange likes som overhodet mulig på de forskjellige sosiale mediene som finnes i dag, blant annet Instagram, Facebook, Google+ og Twitter. Finnes det raskere metoder for å få dem?

Ja, det gjør det. I videoen under så viser jeg deg hvordan du kan bruke et program på din Mac til å få flere likes og følgere på Instagram. Så følg nøye med.





Programmet finner du her: http://www.instadesk-app.com/

Håper du likte videoen, ja trykk liker på den, og følg meg gjerne på RSS eller nyhetsbrev til høyre i bloggen så får du vite om slike ting når jeg legger det ut her på bloggen.

Er du interessert i å lære mer slike triks? Legg igjen en kommentar under.

Hva syntes du selv om å få likes og følgere på Instagram med denne måten? Er det riktig? Ville du gjort det?

Del 2 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg

NB: Dette er en todelt bloggpost, har du ikke lest første del så gå hit: Del 1 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg

Analyse av søkeordene som Market Samurai har funnet til oss

Her ser du en rask analyse av søkeordene som vi fant i Market Samurai. Hvis du trykker på der det står «SEOT» i den grønne linjen så sorteres resultatene ut i fra hvilke søkeord som har mest søk på Google.

Nå skal vi sette i gang en dypere analyse av søkeordene. Så vi starter med å sette «Match Type» til «Exact» for å finne søk som er gjort eksakt på «kjoler», deretter på «Period» til «Monthly» og «Filter» til «No Filter». Du kan sette «Period» til andre verdier, men jeg liker best å jobbe med månedlige tall.

Trykk så på «Analyze Keywords» for å starte den dypere analysen.

090313_1055_Del2av2Hv1.png

Dypere analyse av søkeordene fra Market Samurai og hva alt betyr

Nå har vi fått resultatene fra analysen, som du kan se har det kommet inn flere tall og noen grønne søyler. Vi skal nå gå igjennom hvert enkelt felt og hva de betyr.

SEOT – Antall søk som er gjort på søkeordet som du finner til venstre på samme linje, jo høyere tall jo bedre

TAComp – Konkurrerende nettsider som prøver å dukke opp på samme søkeord, jo færre jo bedre

Trends – Trenden for søkeordet i løpet av året, hvor mange som søker de forskjellige månedene i løpet av et år. Her starter det på januar og går helt til desember, så hver søyle har sin egen måned. Det er lurt å finne søkeord som har så høye søyler som mulig. På den måten mister du ikke trafikk i måneder hvor søkeordet ikke blir brukt så mye. Har du en blogg om 17. mai, så vil selvfølgelig det være mer søk rundt april og mai måned enn ellers. Dessverre ingenting å gjøre med det.

SEOV – Dette er hva verdien av å få alle de besøkende som søker etter søkeordet ditt er verdt. Som du ser er beløpene i dollar, så her er det mye penger for de som klarer å ligge høyt på disse søkeordene. Det er fordi søkeordene lett kan føre til kjøp i nettbutikker og slikt. Så kjolebutikkene bør gjøre alt de kan for å ligge på topp her. Kommer din blogg på toppen av disse søkeordene så kan du forvente deg store inntekter i bannere og sponsede innlegg fra nettopp kjolebutikker, siden det da lønner seg for dem å ligge på din blogg.

090313_1055_Del2av2Hv2.png

Velg ut et godt søkeord – så undersøker vi konkurrentene

Ut ifra listen over så velger jeg meg et søkeord som jeg syntes var utmerket. Nemlig «kjoler på nett». Her er det hele 2268 søkere hver måned, og bare 2 nettsider som konkurrerer om akkurat det søkeordet. Samtidig ser du at det er verdt rundt 60.000 kroner å få de besøkende på siden. Vil da regne med at en blogg som bruker et affiliateprogram til en nettbutikk som selger kjoler kan oppnå bortimot 20.000 i inntekter på det og noen sponsede innlegg per måned.

Derfor klikker jeg på nøkkel ikonet som du finner ved siden av søkeordene. Da kommer nemlig søkeordet opp i en ny fane som du kan se under. Deretter går jeg videre på den delen som har «SEO Competition» i seg.

090313_1055_Del2av2Hv3.png

Analyse av konkurrentene på søkeordet i Market Samurai og betydning av informasjonen

Nå får jeg opp en oversikt over konkurrentene på akkurat dette søkeordet ved hjelp av Market Samurai. I listen kan du se nettadressene nedover og masse andre tall og bokstaver. Kort forklaring til dem her:

# – Posisjon konkurrenten har i Google

URL – Nettadressen til konkurrenten

DA – Domenets alder

PR – PageRank rangeringen til Google og hvilken verdi de har

CF – Litt det samme som PageRank bare en annen skala for å vurdere verdien til adressen

TF – En vurdering av hvor troverdig nettsiden er

IC – Indeksert innhold på det nettstedet

RDD – Hvor mange forskjellige domener som linker til denne siden

RDP – Hvor mange linker siden har fra forskjellige nettsider

BLP – Hvor mange linker den nettsiden har tilbake til seg

BLEG – Hvor mange gode linker fra .edu og .gov domener siden har

DMZ – Om siden er registert i Google sin katalog DMOZ

YAH – Om siden er registrert i Yahoo sin betalte katalog

Title – Om søkeordet er nevnt i tittelen

URL – Om søkeordet er nevnt i adressen

DESC – Om søkeordet er nevnt i beskrivelsen av siden i META tags

HEAD – Om søkeordet er nevnt i overskriftene på siden  090313_1055_Del2av2Hv4.png

Kan du få flere lesere på bloggen ved å bruke dette søkeordet?

Jo mer grønt du ser på «SEO Competiton», jo bedre er det. Her er det relativt grønt og det skulle ikke forundre meg om det var lett å dukke opp på søkeordet «kjoler på nett». Sørger du for at søkeordet er nevnt i Title, URL, Desc og Head hos deg, samtidig som du har mange gode blogginnlegg om «kjoler på nett» og har en god del linker til bloggen din så vil du dukke opp på dette i Google.

Pass bare på at du ikke bare skriver om dette, for Google skjønner også når du prøver å lage innhold som bare skal komme opp i Google. Lag innhold til bloggen din som de besøkende er på utkikk etter. Slik at du kan få så mange tilbake linker, likes og kommentarer som overhode mulig. Det viser nemlig Google at de besøkende liker innholdet ditt, noe som også er viktig for å komme høyt i søkemotorene.

NB: Dette er en todelt bloggpost, har du ikke lest første del så gå hit: Del 1 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg

 

 

Del 1 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg

Her skal vi se på en av metodene for å få flere blogglesere til din blogg. Det finnes mange metoder, men denne er kanskje den mest målbare i forhold til at du nesten vet hva du kommer til å oppnå dersom du gjennomfører det.

Få flere lesere på din blogg med Market Samurai

Programmet som du ser under heter Market Samurai. Det er et program for å sjekke søkeord som du skriver om, eller emner om du vil. Google og andre søkemotorer bruker disse søkeordene til å rangere innholdet på bloggen din, slik at de som søker på Google eller Bing finner frem til innholdet ditt.

Har du ikke helt oppnådd suksess innenfor det du blogger om, så kan årsaken være at det rett og slett er for mange som skriver om det samme som deg. Derfor dukker du ikke opp i søkemotorene. Med Market Samurai får vi sjekket dette.

Når du har installert og startet opp Market Samurai, så får du opp bildet under. Her kan du starte forskjellige prosjekter eller åpne eksisterende prosjekter ved å klikke på dem. Velger å holde mine hemmelige her.

090313_1033_Del1av2Hv1.png

Jeg velger derfor et «New Project» siden vi starter fra bunnen av, siden jeg regner med at du gjør det samme. Her er det noen felter som må fylles inn før prosjektet er klart.

Oppsett av prosjekt i Market Samurai

Det første er «Keyword» som er søkeordet du vil starte med, tok utgangspunktet i en blogg som skriver om kjoler her. «Title» er tittelen på prosjektet ditt og det kan du egentlig velge selv, for å gjøre det enkelt pleier jeg å bruke samme ord her som i søkeord. Deretter er det viktig at du ser på de to nederste blå ringene mine, her kan du nemlig velge hvor i verden du vil sjekke søkeordene. Driver du en engelsk blogg og ønsker å treffes av alle i hele verden, så velger du som jeg har gjort under her.

090313_1033_Del1av2Hv2.png

Oppsett for norske blogger i Market Samurai

Er det en norsk blogg du driver så får du mer korrekte resultater ved å velge «Norwegian» og «Norway» i boksene under. Da får du bare resultater som er relevant til søk i Norge etter norske internettsider. Trykk deretter på «Create» for å lage ditt prosjekt.

090313_1033_Del1av2Hv3.png

Innsiden av Market Samurai – Gjennomgang av alle muligheter i programmet

Nå er du kommet inn i prosjektet ditt. Her vil du kunne velge mellom mange forskjellige ting. Så jeg beskriver dem kort her, siden vi ikke skal bruke alle.

Rank Tracker – Følg med på rangeringen din i søkemotorene

Keyword Research – Søkeordsanalyse og undersøkelse

SEO Competition – Søkemotor konkurranse

Domains – Finn domener med søkeordet ditt som du kan registrere

Monetization – Finn metoder for å tjene penger på innholdet ditt

Find Content – Finn lignende innhold som du kan hente ideer og inspirasjon fra

Publish Content – Publiser innhold til din blogg

Promotion – Promoter bloggen din

Vi setter i gang med «Keyword Research», for å finne gode søkeord vi eventuelt kan bruke når vi skriver om kjoler. Trykk på den.

090313_1033_Del1av2Hv4.png

Få flere lesere på din blogg ved å lage søkeord i Market Samurai

Da kommer vi til et nytt bilde. Her må du logge inn med Google kontoen din for å få tilgang til «Google Keyword Planner» som tidligere var «Google Keyword Tools». Når det er gjort kan du i den midterste blå ringen velge hvor lange søkeordene skal være. På engelsk fungerer det godt ved å sette minimum antall ord til 3 for eksempel, såkalte «long tail keywords», som er lengre søkeord som ofte er lettere å rangere på.

Vi skal finne søkeord på norsk og setter derfor 1 som minimum, og 10 som maksimum. Deretter er det bare å trykke på «Generate Keywords» som betyr at den starter med å lage en liste over søkeord basert på Google sine data.

090313_1033_Del1av2Hv5.png

La programmet gjøre sin magi.

090313_1033_Del1av2Hv6.png

Få flere lesere på din blogg med denne listen av søkeord

Nå har programmet laget en liste over populære søkeord som blir brukt til søk på Google basert på vårt søkeord/emne kjoler. Trykk så videre på «Keyword Analysis» for å få en analyse av søkeordene.

090313_1033_Del1av2Hv7.png

Les del 2 av denne bloggposten her: Del 2 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg

80% Raskere Blogg på Norsk WordPress – Er din blogg treg i dag?

Noen nettsider er ekstremt trege til å laste inn i nettleseren din, vært innom en av dem før? Hvor raskt klikket du deg ut igjen da?

Det er ekstremt viktig med en rask internettside, uansett om du driver en blogg eller en vanlig nettside. For du har selv opplevd det jeg skrev over, du Googler etter noe, er siden du klikker inn på for treg, så tar det deg kortere tid å klikke på neste link og gå inn der i stedet. På den måten kan du miste mange verdifulle lesere på bloggen din.

Blogger du på tjenester som Blogg.no eller WordPress.com, så slipper du å tenke på dette. De har gjort det meste klart i sine systemer for at bloggen din skal være raskest mulig på deres servere. Drifter du derimot din egen blogg, med WordPress.org sin programvare, er det viktig at du gjør alt du kan for å få siden din raskere.

Vi skal her se på hvor siden din står i dag og hva du kan gjøre med det. Du vil kunne ha en 80% raskere blogg uten å bytte server eller webhotell.

Status på din WordPress blogg i dag:

Først må vi finne ut om siden din er god fra før, om du har ordnet dette tidligere eller om du har fått noen til å sette opp bloggen din. Det er ikke sikkert de tenkte på dette når de satte den opp.

Hvor raskt laster WordPress bloggen din i dag?

Hvis du går inn på http://Pingdom.com så får du opp bildet under midt på nettsiden til Pingdom.com.

Her har jeg lagt inn min egen blogg, også er det bare å klikke på «Test Now». Det vil kjøre i gang en test på hvor raskt bloggen din vil laste inn i nettleseren.

Da vil du få opp bildet over når testen er over. Her legger vi fokuset på «Load Time». Det er hvor lang tid bloggen din brukte på å laste inn i en nettleser. Min kommer rett under 2 sekunder nå, men vi startet på hele 10 sekunder før jeg gjennomførte det som kommer under. Er din side 2 sekunder eller raskere, er det stor sannsynlighet for at du har gjort det som kommer, eller at du har en veldig rask server. Får du opp over 2 sekunder så les videre.

Finn ut hva som er feil med din WordPress blogg med Google PageSpeed Insights

Hvis du besøker denne siden: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights så vil du komme til Google PageSpeed Insights. Her kan du teste bloggen din for kjente feil, som gjør den treg. Google vil at du skal ha en raskest mulig blogg. Nettopp fordi de får flere fornøyde brukere om de sender sine brukere til bloggen din og de opplever den som rask. Om bloggen din laster raskere vil det også være større sannsynlighet for at din blogg kommer bedre ut i forhold til søkemotoroptimalisering, siden det gir brukerne bedre opplevelser.

Fyll inn bloggen din på PageSpeed og kjør I gang analysen.

Du får så en oversikt som I bildet over. Her ser du at ProBlogger.no har 96 av 100 faktorer riktig i forhold til hvordan bloggen er satt opp og laster i nettleseren. Det er rundt 90 – 100 riktige faktorer du vil få om du implementerer utvidelsene/plugins som du finner under her. Før jeg la dem til så var bloggen på ca halvparten riktige, så ikke bli skremt av at det er mange ting å rette opp på din WordPress blogg.

Hvis du vil lære litt mer så kan du se igjennom resten av det som står på PageSpeed Insights. Her finner du en liste over alle feilene bloggen har, men også beskrivelser av hva du kan gjøre for å forbedre dem. For at du skal slippe å lære deg alt dette har jeg funnet løsninger i utvidelser / plugins til WordPress som du finner under.

7 Plugins / utvidelser til å få en lynrask WordPress blogg:

Jeg vil her liste opp de forskjellige utvidelsene /plugins for å gjøre bloggen din raskere. Jeg beskriver dem kort, for at du skal vite hva de gjør.

VIKTIG: Pass på at når du gjør endringer på din WordPress blogg, så kan det gå galt. Pass derfor på å ha en backup av databasen og filene dine før du fortsetter, ProBlogger.no ta ikke ansvar for eventuelle datatap / ødelagte blogger! Men skulle du trenge hjelp kan du spørre på kommentarfeltet under, så skal jeg prøve å hjelpe deg! 🙂

Backup plugin: http://wordpress.org/plugins/backupwordpress/

 

Better WordPress Minify – Press CSS og Javascript filene sammen

Denne plugin samler sammen alt du har av CSS/Javascript filer og lager dem om til en stor fil for CSS og en til Javascript. Det gjør at nettleseren slipper å laste inn mange filer når den kun trenger å laste inn 2. Den fjerner også unødvendige kommentarer og mellomrom i kodene dine, noe som vil spare litt plass som kanskje ikke har noe å si tenker du, men 10% spart her på 100.000 brukere er ganske mye. BWP Minify løser mange av problemene som dukker opp i PageSpeed.

http://wordpress.org/plugins/bwp-minify/

 

DB Cache Reloaded – Sørg for at databasen I WordPress får slappe av!

Utvidelsen her sørger for å cache resultatene som database din gir. Det vil si at den mellomlagrer resultatet, slik at om en person er innom et blogginnlegg hos deg, så slipper neste person å vente på at databasen din skal gi ut informasjonen. Da henter den i stedet en fil som dette er lagret i. Noe som gir en raskere nettside. Denne kan trenge noe konfigurasjon, så ville ventet med denne til du har prøvd ut alt annet her.

http://wordpress.org/plugins/db-cache-reloaded/

 

JavaScript to Footer – Dytt Javascriptene til bunn av siden der de hører hjemme, pga de er trege!

PageSpeed forteller deg at du bør legge javascript til bunnen av nettsiden din. Om du ikke vet hva verken javascript er, eller hvordan du får flyttet det, så løser denne plugin dette for deg. Svært lite mer å si om den, bortsett fra at du ser den vil løse problemer i PageSpeed.


http://wordpress.org/plugins/footer-javascript/

W3 Total Cache versus Hyper Cache – Sørger for raskt å vise sidene dine til nye besøkende!


Her kan du velge mellom 2 plugins. Dette er plugins som lagrer sidene dine i filer. Slik at om det ikke skjer noen endring på et blogginnlegg, så er det heller ikke nødvendig å hente alt fra databaser og de andre filene dine for å vise det frem til leseren din. De kommer bra konfigurert fra starten av, og jeg opplever Hyper Cache som den raskeste, mens W3 Total Cache har litt flere valg og gir færre feil i Google PageSpeed Insights. Så hva du velger må du nesten bli enig om med deg selv, eller hva med å prøve ut begge? Bare pass på å ikke ha de aktivert samtidig, det vil bare lage krøll.

W3 Total Cache http://wordpress.org/plugins/w3-total-cache/

Hyper Cache http://wordpress.org/plugins/hyper-cache/

 

WP-HTML-Compression – Komprimerer HTML på din WordPress blogg

PageSpeed Insigt foreslår også at du komprimerer HTML kodene dine. Det er nettopp det denne utvidelsen til WordPress gjør. Den tar all koden du har i HTML på bloggen og presser den sammen, fjerner kommentarer og tar bort blanke tegn. Nettleseren skjønner fortsatt hva som står på siden din, bare at det tar kortere tid å laste den inn, samtidig som siden blir mindre i størrelsen og sparer deg for båndbredde. Det siste er viktig om du har begrensninger på båndbredde.

http://wordpress.org/plugins/wp-html-compression/

 

WP-Optimize – Optimaliserer WordPress sin database

Om du har blogget en stund, så vil det være mye unødvendig i din database. Det kan være gamle spam kommentarer og revisjoner av postene dine som er mellomlagret. Trenger du ikke dette lengre så kan du bruke denne plugin til å fjerne alt dette fra databasen din. Databasen din blir da mindre i størrelse og du vil oppleve at den blir raskere.

http://wordpress.org/plugins/wp-optimize/

 

WP Smush.it – Knuser bildene på WordPress Bloggen din


Smush it, gjør nettopp det. Den sørger for å komprimere og tilpasse alle dine bilder som du har lastet opp i WordPress admin, eller som du kommer til å laste opp. Du får valget under mediebiblioteket ditt i WordPress admin og kan ta alle bildene i samme slengen. Bildene dine blir mindre i størrelsen, men taper ikke kvalitet. Noe som får bildene til å lastes ned raskere.

http://wordpress.org/plugins/wp-smushit/

 

Har du spørsmål, tips eller vil skryte av hvor mye raskere bloggen din ble, så skriv en kommentar!

Hvorfor bloggere elsker …… (& det vil du og)

Spent? Litt triggende tittel, håper du liker denne posten 🙂

Nemlig snakk om det å holde kontakt med dine lesere, bloggleserne dine, fordi det er viktig. Har du ingen metode for å holde kontakt med bloggleserne dine så vil de heller ikke få vite om nytt og viktig innhold som du legger ut.

Det er mange metoder for å gjøre det, og det anbefales å bruke så mange som du klarer å holde styr på. Få leserne dine til å følge deg på Twitter, bli med i Facebook siden/gruppen din, følge deg på Instagram, Pinterest og til slutt melde seg på nyhetsbrevet ditt. Ja, for du har vel nyhetsbrev i dag?

Det som er en stor fordel med nyhetsbrev, er at du får sagt ifra direkte til leserne dine dersom det skjer noe. For de fleste har eposten sin lett tilgjengelig uansett om de er på skole, jobb, hjemme eller på ferie. Samtidig kan du følge med på hvor populær eposten din er, ved å se hvor mange som faktisk leser den og hva de klikker på av linker som du kan legge inn.

Det kan være linker til en konkurranse du holder, til en Youtube video eller til din siste bloggpost. Kanskje til og med noe du ikke vil legge direkte på internett, men vil sende leserne dine direkte? På den måten holder du leserne godt oppdatert og de kan følge deg lenge, hvor ofte bytter man epost adresse?

Her er noen som bruker AWeber som sin epost leverandør:

Lucas Rockwell – Yogabodynaturals.com

Lucas er en Yoga instruktør som driver nettsiden Yogabodynaturals.com, han er ikke veldig teknisk av seg, men vet at med AWeber så kommer epostene frem, det er det viktigste for han om han skal holde Yogatimer for eksempel.

Kenton Hoppas – Careercourierthemovie.com

Kenton driver nettsiden Careercourierthemovie.com, som er til for å promotere filmen hans. Han liker at alt med AWeber er automatisert, slik at han slipper å tenke så mye på det. For du kan faktisk sette opp eposter som automatisk sender ditt siste blogginnlegg til nyhetsbrevleserne dine.

Lalitha liker veldig godt å bruke AWeber, ikke rart, for hun har bygget en lojal kundebase og doblet trafikken til nettsiden sin med bruk av sitt nyhetsbrev. Har du lyst til å få til det samme?

Angela Wills – Marketersmojo.com

Angela bruker epost veldig mye i sitt arbeid. Hun bruker det primært som et kommunikasjonsverktøy, i tillegg til markedsføring for sitt firma. Da får hun ut nyheter, produkter og i tillegg hjelp til de som trenger hennes råd rett til epostboksen til de som har meldt seg på nyhetsbrevet hennes.

Så hva er fordelen med å bruke epostverktøyet AWeber for oss bloggere?

  • De kan prøves helt gratis!
  • De har et enkelt system for å sette opp nyhetsbrev
  • De kan sende ut epost med et eller flere blogginnlegg fra din RSS automatisk
  • De kan sende ut en velkomst epost til de som melder seg på nyhetsbrevet ditt
  • Du kan bruke det til å markedsføre en Youtube video eller blogginnlegg
  • Du har kontroll på og kan kontakte de som vil følge deg direkte, i stedet for å betale for Facebook sin promotering av poster eller Bloggshouts på Blogg.no

Jeg vil anbefale deg å prøve det i dag, for alle som driver en blogg bør bygge sin epostliste så tidlig som mulig og helst med en gang du begynner å blogge. Det er ikke alle som husker å besøke bloggen din over tid, så minn leserne dine på å gjøre det!
Kom i gang i dag for kun $1! – AWeber Communications

Utfordring: 10 Raske Fingre

I mange sammenhenger i dag er det viktig å være rask på de 10 fingrene du har. Spesielt på tastaturet. Du har en stor fordel om du klarer å skrive raskt uten mange feil.

Om valget for en sjef er mellom deg og en annen til en oppgave som trenger at du skriver mye på kort tid vil fort denne oppgaven gå til den andre fremfor deg om du skriver sakte. Derfor bør du hele tiden øve deg på hvordan du kan bli raskere til å skrive.

Det gjelder også for deg selv, siden du blogger, er det best å få ned flest mulig ord på kortest mulig tid. Slik at du har tid til å redigere, promotere/markedsføre det du skriver og holde kontakt med andre bloggere og leserne dine.

Touch metoden er vel den mest kjente metoden, det er den du gjerne blir lært opp til. Selv har jeg ikke touch i fingrene, så jeg får nok ikke utnyttet dette best selv. Men fornøyd med å klare å skrive fort nok til at jeg ikke synes det tar for lang tid. En variant av touch metoden er det nok nesten, men selvlært på tastaturet, så da er det mange feil som kunne vært luket bort.

Det finnes programmer som du kan bruke til å lære deg Touch så skaff deg et om du vil øke hastigheten på skrivingen din.

 

http://10FastFingers.com er en nettside der du kan teste ut hvor raskt du faktisk klarer å skrive. Nå er dette riktig nok avskriv av andre ord, så hastigheten er nok en smule raskere rett fra tankene, men det gir en god pekepinn på hvor du ligger an.

Selv havnet jeg her på 68 ord i minuttet, noe som jeg selv syntes var ok. Helt til jeg sjekket topplistene. 188 ord var det på dagens beste tidligere i dag, nå er den beste på 141 ord. Det er stort forbedringspotensial hos meg selv. Hvordan ligger det an med deg?

Utfordringen – dine 10 raske fingre, hvor raske er de?

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

Klar ferdig gå?

Premie

Oi, kanskje vi skal ha en liten premie?

Vinneren er den som er raskest innen mandag morgen kl 10:00.

Bloggen din får selvsagt en omtale her på ProBlogger.no i egen bloggpost, i tillegg til $10 på din Paypal konto.

Dette skal du altså gjøre:

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

 

(Slik ser 10FastFingers testen ut, du skriver i det hvite feltet og tar mellomrom for neste ord, da går stoppeklokken på 1 minutt ned til 0 og du er ferdig.)

Hvordan blogge mer effektivt med Microsoft Word

WordPress har sitt eget skriveprogram for blogginnlegg. Her kan du gjøre det meste med tekst, bilder og selve HTML koden til hvert enkelt blogginnlegg og sørge for at det blir som ønsket før du faktisk publiserer blogginnlegget ditt. På den måten har du full kontroll. Full kontroll kan derimot ødelegge litt for hvor enkelt det blir. I mange tilfeller er det irriterende å skrive blogginnlegg direkte i WordPress sin egen editor, i hvert fall når du er hjemme og har tilgang på et bedre skriveverktøy, nemlig Microsoft Word.

Mange liker muligheten til å skrive direkte i nettleseren, og jeg bruker dem selv om hverandre. Så det er ikke enten eller, men begge to som er mottoet her.

I Word så har du nemlig muligheten til å skrive blogginnlegg med tittel og det meste av Word funksjonalitet og laste det opp direkte til din blogg, uten at du trenger å lagre og formatere bilder i bloggen etterpå. Det gjør det mye enklere for min del å være mer produktiv.

Hvordan kommer du i gang med å skrive blogginnlegg med Microsoft Word til din blogg?

 

Du har to metoder for å skrive blogg innlegg med MS Word:

Skriv innlegget ditt i et vanlig MS Word dokument og ordne med publisering etterpå

I del 1 så skriver du innlegget ditt som vanlig, legger inn de bilder du måtte ønske, for eksempel med Utklippsprogrammet til Windows(Snipping Tool). Du kan også legge til annen grafikk fra Word som du vil bruke, eksempel:

Her har jeg brukt Word sin Smart Art til å lage en illustrasjon, som enkelt kan forklare gangen i prosessen jeg bruker for å legge opp innlegg på min WordPress blogg.

 

Skriv blogginnlegget ditt direkte i MS Word sin Blog post modus

 

Gå inn i Word også finner du bildet som jeg viser over på Templates, istedenfor «Blank Document».

Klikk deg inn på den.

Du får da opp dette bildet og klikker på «Create».

Da får du opp dette vinduet i Word, kanskje litt større enn mitt, siden jeg forminsket det til å få plass her.

Da kan du fylle inn tittelen på posten din og skrive innlegget under tittelen. Her kan du bruke alle Word sine funksjoner for grafikk og lignende og du finner mye av det under «Insert» tabben.

Når du er ferdig med innlegget ditt, så kan du publisere det direkte på bloggen din. Da er det flere forskjellige bloggplattformer som er støttet. Blogger, Sharepoint blogger, Telligent Community, Typepad, WordPress og andre, er bloggplattformer som er støttet.

Vi fokuserer her på WordPress, i og med at jeg har tilgang på en WordPress blogg.

Gå på «Blog» øverst til venstre i menyen og trykk på pilen under. Velg så Manage Accounts.

Velg så «New».

Deretter velger du «Wordpress» som din blogg i listen. Og klikker «Next»

Så er det bare å legge inn din bloggadresse som vist over, fylle inn ditt brukernavn og passord, og trykke OK.

Da er du klar til å laste opp blogginnlegg skrevet i Word fremover, samtidig som Word tar seg av å laste opp alle bilder du limer inn i Word, slik at det fungerer på bloggen din. Så slipper du å tenke på det.

Deretter kan du trykke på «Publish», da vil Word automatisk publisere bloggposten du nettopp har skrevet på bloggen din. Jeg råder deg til heller å trykke på pilen som er under «Publish» knappen, for da kan du publisere den som en kladd/draft isteden. Det gjør det mulig å logge inn i WordPress før du poster bloggposten og legge til søkeord, kategorier og se hvordan det hele blir seende ut på bloggen din før du publiserer.

Vil dette hjelpe deg til å kunne blogge mer effektivt?

 

 

 

 

 

 

Skjermbilder av hele eller deler av skjermen uten å installere noe til dine bloggposter

For mange bloggere så er bilder viktig i bloggpostene på deres blogg. Det kan være deler av bilder som er tatt selv, men en ønsker ikke å vise hele bildet, eller for å illustrere noe til guider for å utføre noe på datamaskinen. Som jeg for eksempel brukte i forrige bloggpost: Døde linker på din blogg kan ødelegge mye – unngå dem!

Der kan du enkelt se at jeg har klippet og limt for å vise frem utvidelsen som finnes til WordPress og til online verktøyet for å finne ødelagte linker.

Før så var dette litt vanskeligere enn i dag, fant jeg ut selv. For jeg har nettopp foretatt en ny installasjon av Windows 7 etter å ha oppdatert til en nyere SSD disk.

Da må nye programmer inn, og etter å ha glemt hva mitt forrige verktøy het for å klippe og lime skjermbilder så fant jeg ut av Windows 7 og nyere faktisk har et slikt verktøy innebygget.

Snipping Tool – For å enkelt ta bildeklipp til din blogg

Verktøyet det er snakk om er noe som heter Snipping Tool. Et lite, men veldig kjekt program.

Som du kan se er det ikke stort. Og et lite problem jeg fant nå som ikke gikk med programmet var å starte flere av det slik at jeg fikk tatt et bilde av programmet selv, siden det gjemmer seg når du trykker på «New».

Her ser du valgene for programmet. Ikke så mange valg, men som sagt er programmet heller lite. Du kan velge at programmet alltid skal legge til klippet på Clipboard, slik at du lett kan bruke «Lim inn» (CTRL+V) i programmer som støtter det eller få beskjed om du skal lagre skjermbildet som en fil. De andre valgene har jeg ikke sett noe bruk for i sammenhengen med å bruke det til blogging.

Hvordan kommer du i gang og får brukt Snipping Tool til å lage utklipp til din blogg?

 

Det er ikke vanskeligere enn å gå på Startknappen, den runde med Windows logoen, nederst til venstre i Windows 7. Søk deretter etter «Snipping Tool» og klikk på det programmet som kommer opp med en rød runding og saks inni.

Da spretter programmet frem og er klart til bruk.

Som du kan se i bildet her, så er det også muligheter for å bruke markeringspenn, og andre penner for å få frem hva du sikter til i klippet ditt. Så slipper du å bruke MS Paint eller Photoshop til å redigere bildet i etterkant.

Håper du har god nytte av Snipping Tool i din blogg hverdag, på samme måte som jeg har. Har du spørsmål så kom med det i kommentarfeltet under.

Døde linker på din blogg kan ødelegge mye – unngå dem!

Når du har blogget en stund, så er det fort gjort at det blir mye å se over og passe på. Spesielt dette med døde linker. For noe du linket til for 1 måned siden, eller 1 år eller kanskje 5 år siden, finnes ikke lengre. Nettsiden du linket til er borte, eller filen som du linket mot er tatt ned.

Hva tror du det gjør med leserne dine? Det samme som deg selv når du finner en død link på en blogg, på noe du absolutt skulle sett videre på. Utrolig irriterende, men likevel så lett å få i orden på din egen blogg.

Ikke bare blir leserne dine irriterte, men du kan også ødelegge for deg selv og bloggen din på andre måter. Søkemotorene ønsker at brukerne skal ha den beste opplevelsen når de sender lesere til bloggen din, og de vil da nedprioritere deg dersom alle leserne kommer tilbake til søkemotoren for å søke på nytt siden linkene dine ikke fungerte. Lurt å være våken og ta en sjekk på din blogg innimellom.

Tiltak for å unngå døde linker på bloggen din – for dere uten WordPress blogg

For alle typer nettsider inkludert blogger, så finnes det et gratis verktøy som du kan ta i bruk med en gang. Det finner du her http://www.brokenlinkcheck.com

Her skriver du inn blogg adressen din og fyller ut CAPTCA koden og trykker på Submit.

Da får du en liste over alle linkene på din side som ikke fungerer lengre:

For hver link, så får du opp selve linken som ikke fungerer lengre, link til siden som den er funnet på (URL) og hvorfor den ikke fungerer på Server Response.

Det kan være flere grunner til at linken din ikke fungerer. Siden du linker til kan være tatt bort, flyttet til et annet sted eller serveren du linker til er nede akkurat nå. Det blir opp til deg å avgjøre om det er reelt eller ikke.

Nå får du i hvert fall en liste å jobbe med. Noe som gjør at du systematisk kan fjerne hver enkelt link fra innleggene og sidene på din blogg. Det beste kan i mange tilfeller være å fjerne hele innlegget om det er viktig at leseren kommer videre på linken som du har i blogg innlegget ditt, men i mange tilfeller så kan du erstatte linken med en mer oppdatert side som omtaler samme innhold. Noe som vil hjelpe leserne dine mer.

Tiltak for å unngå døde linker på bloggen din – for dere med WordPress blogg

 

Det finnes et verktøy for dere med WordPress blogger som kan gjøre denne prosessen mye enklere.

Nemlig Broken Link Checker som du finner her: http://wordpress.org/plugins/broken-link-checker/ hos WordPress sin Plugin Directory, eller på hjemmesiden til utvidelsen som du finner her: http://w-shadow.com/blog/2007/08/05/broken-link-checker-for-wordpress/

Du kan også installere utvidelsen direkte fra din WordPress Admin, ved å gå på Utvidelser -> Legg til ny -> og søk etter «Broken Link Checker». Installer utvidelsen og den vil være klar til bruk. Da finner du den under Innstillinger -> Link Checker.

I innstillingene for Broken Link Checker så kan du stille inn hvor ofte den skal sjekke etter ødelagte linker for deg, samt om den skal si ifra på epost til deg. På den måten er du hele tiden oppdatert, og slipper å gjøre dette manuelt.

Andre innstillinger du kan sette er blant annet at utvidelsen kan endre CSS formateringer for ødelagte linker, slik at en leser vil se at den ikke fungerer lengre, og at du kan si ifra til søkemotorene at de ikke skal følge den ødelagte linken på din blogg. På den måten slipper du egentlig å følge opp noe som helst. Men for at leserne dine skal få den beste opplevelsen så bør du finne tilsvarende linker å gi dem, slik at de får løst sine problemer effektivt, eller får vite hva du faktisk prater om i bloggposten din.

Er det noe som virker gresk eller uforståelig i gjennomgangen over her, så ikke nøl med å ta kontakt i kommentarfeltet under, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan!