Slik får du en skikkelig god artikkelidé som du kan selge

Her har jeg fått en skikkelig god gjestepost fra Vivian Songe(frilansjournalist, forfatter og gründer) som driver nettsiden http://www.blimagasinjournalist.no/.

På nettsiden hennes finnes det et epost kurs i hvordan du kan bli en magasinjournalist, samtidig som det er ekstremt mange gode råd og tips til det å skrive artikler, noe som også kan brukes i blogg sammenheng.

For du vil vel gjerne skrive bra og interessant for dine lesere?

Jeg har fått denne gjesteposten som jeg håper du får stor nytte av, og skulle du ville lære mer er det bare å gå inn og melde deg på Vivian sitt gratis skrivekurs: http://www.blimagasinjournalist.no/

Litt om Vivian Songe:

Vivian heter jeg. Jeg er frilansjournalist, forfatter og gründer av kurskonseptet Bli magasinjournalist. Jeg har jobbet som journalist, redaksjonssjef og redaktør i norske magasiner og aviser i 12 år, samt som informasjonssjef og mediekonsulent for forlag som Kagge og Gyldendal. Jeg har publisert et hundretalls artikler i nærmere 30 magasiner (se noen av dem her) og medforfattet to bøker som du kan lese mer om her.

Slik får du en skikkelig god artikkelidé (som du kan selge for mange penger om du vil)

Hva skal til for at en artikkelidé er god? Så god at den blir kjøpt for flere tusen kroner? Som du kan tenke deg: Mange må ha lyst til å lese den.

Men før noen får mulighet til det, må den pirre interessen til redaksjonen. (Det er litt som at du må sjarmere butleren før du får innpass på slottet) 😉

Gjør deg klar for en litt lang mail denne gangen! Det er nemlig litt av hvert som skal på plass før redaksjonen får øynene opp for nettopp DIN idé. Klar for å lære noen lure triks?

Her er det du bare MÅ vite før du selger inn en idé til en redaksjon: 

1. Idéen må være solid og salgbar 

En artikkelidé må være av godt og seigt materiale. Den må ikke falle fra hverandre som et stykke kinesisk rispapir med det samme man napper litt i den. Den skal nemlig selges inn i tre omganger. Ja, du leste riktig: Tre!

  • Først fra deg til redaksjonssjefen i magasinet eller avisen.
  • Når hun har falt for den, skal idéen presenteres på et redaksjonsmøte der de andre får si hva de synes. Da gjelder det at hun ikke må kjempe som David mot Goliat for at den skal bli godkjent. Idéen bør være så god og to the point at den taler for seg selv.
  • Når artikkelen er godkjent, skal den «selge» når den er på trykk. Det vil si at den skal friste til lesning når noen holder magasinet mellom hendene . En trofast leser er mye verdt!

2. Den skal snakke til én person (og det må være rett person) 

En god artikkelidé skal snakke direkte til det aktuelle magasinets målgruppe, også kalt kjerneleser. Kort fortalt betyr det at hvert magasin på markedet retter seg mot en utvalgt gruppe mennesker – mer og mindre åpenlyst.

For eksempel henvender ikke Dagbladet og VG seg til samme person (selv om mange selvsagt kjøper dem begge). Kamille og Elle har heller ikke samme kjerneleser. Heller ikke Bonytt og Rom123 snakker til samme person. Dette lønner det seg å være bevisst på.

For å gjøre det enklere å forestille seg gruppen mennesker som er aktuell for ditt magasin, kan det hjelpe å tenke på han eller henne som én person.

Hvor gammel er hun? Hva slags type er hun? Hva er hun opptatt av? Hva slags klær går hun med? Hva slags filmer, bøker og musikk liker hun? Hvem er hun sammen med? Hvor bor hun? Hvor liker hun å reise? Har hun barn? Er hun singel? Ligner hun på noen du kjenner? Hva kunne hun for eksempel hete?

For å finne ut hvem kjerneleseren i ditt magasin er: Bla gjennom og se på artiklene og tonen i dem. Dann deg et inntrykk av hvem journalistene egentlig snakker til. Snakk til samme person.

3. Idéen må overraske/interessere/vekke leseren på en eller annen måte 

Er du i magasinets målgruppe? Kan du identifisere deg med kjerneleseren deres?

I så fall kan du spørre deg selv: Hva lurer du på? Hva skaper følelser hos deg? Hva engasjerer deg? Hva irriterer deg? Hva gjør deg glad? Hva gjør deg sint? Hva skulle du ønske du kunne lese om? Og hvilke artikler har du lest hundre ganger før?

Hvis du ikke er kjerneleseren, må du rett og slett bruke litt fantasi og tenke deg at du er det. Skal du skrive en artikkel for Foreldre & Barn, nytter det neppe å foreslå en artikkel om motorsykkeltur på route 66 i USA.

Skal du skrive en artikkel for Kamille, bør den ikke handle om high fashion-modeller i New York, men heller om en vanlig norsk kvinnes utfordringer og måter å løse dem på.

Skal du skrive for Costume, regn med at leseren vet hvilket tilbehør som var IN og UT både i fjor, i forfjor og året før det. Og skal du skrive for Levende Historie, forbered deg på lesere som vet hva Ludvig den 14. spiste til frokost.

Spør deg selv: Hvis du var magasinets kjerneleser, hva ville få deg til å stoppe opp på magasinsiden og tenke «Hmm! Dette lurer jeg på/har jeg ikke tenkt på/synes jeg er spennende. Denne må jeg lese.»

4. Idéen må ha en VINKLING

Artiklene du har lest hundre ganger før gjør du best i å unngå. Installer helst et klisjéfilter i journalisthjernen din først som sist: «Biiip! Skrevet om altfor mange ganger før.»

Men du kan med fordel omtale samme TEMA som artiklene du har lest hundre ganger før. I og med at emnet er så godt dekket, regnes det sannsynligvis som «godt stoff» av redaksjonen. Trikset er da å fortelle om temaet på en ny måte, eller sett fra en ny vinkel.

Da er vi inne på en VIKTIG hemmelighet som jeg skal avsløre i min neste mail: Vinklingen – din magiske inngangsbillett. For det er den virkelig. Kom med en god vinkling, og både dører og vinduer åpner seg. Bare vent og se!

Vivian

You can do it too!

Meld deg på epost kurset her: http://www.blimagasinjournalist.no/

Ps. Ja, jeg holder på å lage kurs! Jeg er i Mexico og jobber med å sette sammen et skikkelig inspirerende og matnyttig kurs som svarer på alt du lurer på (og ikke vet at du lurer på) om en skrivekarriere og å komme seg inn i magasinbransjen.

Har du spørsmål? Legg det inn på Facebook-siden min, Vivian Songe – Bli magasinjournalist. Intet spørsmål er for dumt, jeg vil gjerne vite hva du strever mest med, om det så er å åpne laptopen for å begynne å skrive. Trust me, vi har alle vært der! ;D 

 

Hvordan doble trafikken til bloggen din

Jeg har fått mange spørsmål rundt den økte trafikken på bloggen min i det siste. Bloggen ble opprinnelig startet i 2008 under navnet ItStyle.net/Blog, som senere ble til ProBlogger.no. I starten var fokuset enkelt, dele tips med leserne som de kan ha god nytte av. Småprogrammer som gjorde hverdagen enklere osv. … Fokuset ble derimot skiftet mer når jeg fikk godt grep om dette med blogging.

Nå er det nesten en ren blogg blogg, men jeg tillater meg selv å skrive om andre ting som kan være urelatert til blogging dersom det på en eller annen måte kan hjelpe mesteparten av publikummet på bloggen.

101013_0903_Hvordandobl1.jpg

Få i gang motivasjon og energi i bloggen

I juni så startet jeg litt på nytt med bloggen. Ettersom den var blitt neglisjert de 2 siste årene, da med kun sporadiske bloggposter. Jeg ville ha et mer aktivt publikum som du gjerne får ved å være mer aktiv selv.

Jeg måtte finne en metode for å skape litt energi i bloggen og motivasjon for meg selv, så jeg fant til slutt ut at jeg måtte studere mer skriveteknikk og trafikk tips. Dermed kom jeg frem til løsningen som ga disse gode resultatene i september:

Som du kan se så varierer besøkstallet i Google Analytics som regel på i underkant av 600 besøk per dag. Bortsett fra perioden 18. til 20. september. Her er det noe som skjer. Er det en dobling i trafikken du kan se? Ja, det stemmer. Rett i underkant av 1200 besøk per dag. Dette ble selvfølgelig lagt merke til på forskjellige steder der du kan måle trafikken din. Slik som http://topp.bareblogg.no/ som har en kode du kan legge inn på siden din for å spore besøkende og bli rangert på samme måte som Blogglisten.no.

Blogglisten sviktet meg for å få enda flere besøk

Jeg inkluderer ingen link til sistnevnte siden de på et eller annet vis ikke klarte å spore mine besøk og heller ikke inkludere ProBlogger.no i sine topplister (Inne på siden for selve bloggen på Blogglisten.no ble besøkende sporet til over 800 norske besøk.). Jeg skulle vært der med et så høyt besøkstall, så jeg kontaktet dem og fikk bare dette svaret «Beklager, jeg kan ikke finne feilen.», etter det har jeg ikke hørt mer.

En inkludering i topplisten der tror jeg kunne kommet til å gitt enda flere besøk, men dette var kortvarig, noe jeg visste på forhånd.

Strategien min for å øke besøkende betraktelig til ProBlogger.no bloggen

Jeg undersøkte mange forskjellige søkeord med Market Samurai, og så på trender i http://www.google.no/trends/ og endte opp med det du ser i bildet under:

101013_0903_Hvordandobl3.png

Steve Jobs har gått bort, dessverre, så hva har Tim Cook og kompani klart å lage ut av iOS for den kommende oppdateringen iOS 7? Det var det ikke bare jeg som vente på å se, men tydeligvis en hel rekke andre personer, som jeg takker for at besøkte bloggen min i lanseringsperioden J

Ut av det kom disse bloggpostene for å holde følge med trenden og nyhetene rundt deres nye iOS:

Hvordan installere iOS 7 uten utviklerkonto – iPhone – Apple – 11. juni 2013

Mange ville vite hvordan de fikk iOS 7 Beta på sin telefon, altså før det ble lansert. Ventetiden til september ble rett og slett for lang, også for meg. Så jeg lærte meg det og delte dette med leserne. Mange bloggere har iPhone var min tanke og da er det jo relevant? Det fungerte i hvert fall, og mange fikk testet ut iOS før tiden.

Hvordan har 24 timer med iOS 7 på iPhone 5 vært? – 12. juni 2013

Selvfølgelig var det mange som var skeptiske til en beta versjon av iOS. Derfor fulgte jeg opp etter en 24 timers testperiode med mine egne tanker og opplevelser rundt hva som er nytt i iOS 7.

Rapportering av problemer i iOS 7 Beta – 13. juni 2013

Ikke alt fungerte som det skulle, så jeg tok opp noen av problemene som fantes rundt bruken av iOS 7. Blant annet så sluttet alle programmer som hadde med betalinger å fungere, slik som PayPal, RuterReise og NSB. Ikke så rart de ikke støtter noe som nettopp er lansert på konferansen til Apple.

Hvordan installere iOS 7 Beta 2 uten utviklerkonto – iPhone – Apple -28. juni 2013

Jeg fulgte så videre opp med Beta 2 av iOS 7. Den fikset noen av barndomssykdommene til iOS, så det var en stor forbedring. Du måtte også her følge guiden som i Beta 1, bare med nye filer å bruke.

Endelig siste versjon av iOS 7 – Installer uten utviklerkonto – iPhone – Apple 12. september 2013

Nå var endelig siste versjon av iOS 7 klar. Klart for utviklere til å teste sine Apps, feil søke og rette eventuelle feil og problemer som deres Apps forårsaker i nye iOS.

NOTIS: OPPDATERING kl 19:30: iOS 7 er her offisielt ute – 18. september 2013

Etter å ha bestilt GTA V 2 dager før hos en av de få som hadde flere kopier igjen på lager, så satt jeg nå dypt inne i spillet. Jeg hadde helt glemt å følge med på lanseringen av iOS, jeg var oppslukt av spillet. Jeg heiv meg rundt og fikk lagt ut en notis til hvordan dette kunne bli installert. Faktisk første gang jeg så nytten av en NOTIS post i WordPress. Første gang jeg brukte den også.

iOS 7 er her offisielt ute – Hvordan får du det? – 18. september 2013

Jeg satt meg derfor ned og fikk skrevet en skikkelig guide til installasjon av iOS 7, samt at det kunne være store problemer med ned lasting, siden hele verden skulle laste dette ned på samme tid. For mange tok det derfor flere timer før de faktisk fikk lastet ned nye iOS 7. Samtidig så var det mange problemer rundt, ikke bare med ned lastingen, men også de som hadde for liten plass på telefon eller fikk problemer med noen av funksjonene etter oppdateringen.

I flere fora som Forum, Facebook, Twitter og andre sosiale medier så svarte jeg på spørsmål i tillegg til kommentarfeltet på bloggen. Det gjordet at flere så nytten i bloggpostene om iOS 7. Noe som fikk ProBlogger.no høyt opp i søkeresultatene, flere på 1. plass, hos Google. Det ga den enorme stigningen i trafikk.

32 Fantastiske Apps for Bloggere – for din iPhone – 19. september 2013

101013_0903_Hvordandobl4.png

Jeg så også muligheten til å holde litt lengre på denne trafikken med å gi ut en god guide til Apps for bloggere.

Senere fulgte jeg opp med hvordan du kan komme deg forbi sikkerhetskoden til iOS 7 og en bloggpost om hvordan det kunne bli fikset etterpå med en ny oppdatering fra Apple.

Hold deg oppdatert på nisjen din

Lærdommen her er å holde seg oppdatert på nyheter som er interessante innenfor din nisje. Noe som du vet kommer til å bli pratet mye om. Vær midt i det hele, oppdater leserne dine hyppig og test, feil og prøv selv også. Det er greit når noen andre har opplevd problemene før deg og vet hvordan de kan fikses.

For å holde følge med nisjen din kan du blant annet bruke http://www.google.no/alerts?hl=no som gir deg epost oppdateringer når Google finner noe nytt innenfor søkeordet som du legger inn. Du kan velge hvor ofte oppdateringene skal komme til deg. Da slipper du å tenke på det.

Kom med ny informasjon og egne tester

Som nevnt over, lag egne tester. Hvis hvordan det hele fungerer, steg for steg, med video eller som en bloggpost med litt bilder og forklaringer. Guider er gjerne det folk ser etter når de søker etter spesifikke problemer som de har. Kommer det noen oppdateringer som er relevante for leserne dine, så gjerne oppdater bloggposten din, selv om en ny bloggpost er bedre siden ikke alle sjekker bloggposter de allerede har lest.

Løs problemer som oppstår

101013_0903_Hvordandobl5.png

Som du kan se ut ifra de forskjellige bloggpostene jeg postet rundt iOS 7, så var det problemer med forskjellige apps, selve ned lastingen og metoder for å få installert Beta versjonen. I tillegg til dette så var jeg oppdatert på hva som skjedde i sosiale medier og besvarte spørsmål med link tilbake til min guide for installasjon. Mange mistet for eksempel muligheter til å bruke tastaturet på telefonen og fikk ikke sendt meldinger. Noe som kan oppstå når du oppdaterer. Løsningen var da å installere det på nytt, så ingen revolusjon i løsningen, men det fungerte.

Vær aktiv også utenfor bloggen din, det kan gi mange tilfeldige besøk som kan bli faste lesere, fordi de ikke aktivt har søkt opp det andre innholdet som du publiserer på bloggen din.

Følg opp med en relatert bloggpost i etterkant

Som med min guide til Apps for bloggere, så bør du også følge opp med lignende / relevant innhold til det du nettopp har høstet god trafikk på. Det kan forlenge plassen din på topp i Google, samtidig som det gir leserne dine større grunn til å besøke siden din igjen om de kun var innom for nyheten din i første om gang.

Bruk bilder for å beskrive bedre

I guidene mine så brukte jeg steg for steg med bilder. Her viste jeg alle skjermbildene som leserne kunne få opp ved installasjon, men også feilene som dukket opp. Mye tryggere å se det selv enn å kun få det beskrevet.

Sørg for å markedsføre bloggpostene dine

Hver gang du oppdaterer bloggen din med en ny bloggpost, så er det viktig at du sprer denne til flest mulig, på kortest mulig tid. Jeg har lagt ut en kort video om hvordan jeg selv gjør det her: Hvordan dele dine bloggposter på bloggnettverk og sosiale medier

Ha et nyhetsbrev for å øke trafikken enda mer

På nyhetsbrevet mitt som du kan melde deg på i sidekolonnen/sidebar, hvor du også får en gratis ebok om hvordan du får flere lesere på bloggen din, får du oppdateringer på hva som blir lagt ut bloggen her, men også eksklusivt innhold. Er det noen av de påmeldte som ikke har tenkt på at iOS, i mitt eksempel, kommer ut så får de en påminnelse om dette og kan lese mer på bloggen din.

Vær aktiv i kommentarfeltet ditt

Sørg for å være aktiv i kommentarfeltet ditt. Vet du ikke svarene så finner du dem for kommentatoren din. Sørg for å gi god informasjon eller pek dem videre til andre gode ressurser for å finne svaret enklere. Det gir takknemlighet. Spør kommentatoren også om en tilbakemelding på om løsningen fungerte for dem, da får de en grunn til å komme tilbake og hjelpe deg med svaret som også andre lesere kan ha nytte av.

Oppsummering – Hvordan doble trafikken til bloggen din

  • Hold utkikk etter nyheter og ny informasjon i nisjen din, vær raskt ute med en bloggpost om det
  • Del bloggpostene om nyheten så mange steder som mulig
  • Delta aktivt i kommentarer og andre sosiale medier der du kan hjelpe til med å løse problemer
  • Følg opp med bloggposter om det du lærer underveis ved å hjelpe andre
  • Bruk linker i innleggene dine til å henvise brukerne til oppdaterte guider som du legger ut underveis
  • Bilder og video skaper en rikere opplevelse for leserne dine

Hva syntes du var mest nyttig i denne bloggposten? Del det gjerne i kommentarfeltet under.

1. Plass på Google – Sanne linker om innholdet ditt sørger for det!

Veien til topp plasseringer i søkemotorene er ikke så vanskelig som du skulle tro. Det krever selvfølgelig litt manuelt arbeid av deg eller en person som jobber for deg. Det handler nemlig om innholdet ditt, at du sørger for godt innhold på sidene dine som folk faktisk får nytte av og som de vil komme tilbake til. Sørger du for slikt innhold vil du få dine besøkende til å være lengre på siden din og noen av dem vil anbefale innholdet ditt videre på sosiale medier og linke tilbake til deg om det virkelig er bra!

Så hva er egentlig innhold?

Sidene på bloggen din, bloggpostene og alt annet som vises i nettleseren din er innholdet ditt. Det er her du må legge hovedinnsatsen din. Men har du en enkel side med fantastisk innhold som kan hjelpe dine besøkende enormt, men du har kun teksten og bildene, så vil ikke de besøkende finne siden og heller ikke se innholdet ditt i et større perspektiv.

Det er her det neste kommer inn, nemlig linker, de sørger for at du setter innholdet ditt i en bås som kan leses av flere. Mer mening blir lagt i innholdet ditt.

Linker er veien til mer suksess med innholdet ditt

Om du sammenligner innholdet ditt med et leksikon. Så er det utrolig hvor mye god informasjon som faktisk ligger der. Mangler du derimot oversikten over hvilket leksikon du skal starte med, eller innholdsoversikten, så kommer du ikke veldig langt. Linker er på en måte innholdsoversikten din som sørger for at du kan lese mer om forskjellige emner, eller i det hele tatt finne emnet som du startet med. Slik at du havner på riktig side i forhold til hva du er ute etter.

Google må finne sidene dine på samme måte som de besøkende

Det er derfor viktig at du sørger for gode måter å navigere innholdet ditt, med linker som er beskrivende. Google er egentlig kun en kraftig datamaskin som går igjennom tusenvis om ikke millioner av sider hver dag. De baserer seg på at de kan nå alt innhold via linker på siden din, slik at de kan starte på førstesiden din og at linkene dine beskriver hva slags innhold som finnes bak. En hemmelighet her er at innholdet bak linken din må passe med beskrivelsen din i linken.

En link til Støyfjerning på lydopptak, bør inneholde informasjon om nettopp dette. Linker du derimot til samme side med Gratis webdesign, så vil Google forstå at du prøver å lure dem, for de leser sidene dine maskinelt for å finne ut hva slags innhold som ligger bak linken din. Dermed kan du miste rangeringene dine helt, for om du juger om en link, hvorfor skal de da tro at du ikke gjør det med flere sider?

Lag innhold som får folk til å bli

Når du lager en ny side på bloggen din, eller en bloggpost. Så vær tro mot det du skriver om. Sørg for at innholdet ditt passer til linkene du legger inn til siden, mot overskriften på innholdet ditt og introduksjonen til innholdet ditt. Gjør du det så blir folk lengre på siden din.

De besøkende er ute etter informasjon om et spesielt problem, eller noe som interesserer dem. Kommer de til siden din ved en feil, så vil de forlate den rimelig raskt. Passer innholdet til det de lurer på så blir de værende og leser det, til de har fått svar på det de lurte på, eller forflytter seg til andre deler av sidene dine for å lese mer i dybden på emnet. Det er gode besøkende å ha, for det betyr at de får svar og liker innholdet ditt. Sjansen for at de deler det videre blir enorm. Noe som skaper flere besøkende.

Derfor er det ekstremt viktig å linke med gode beskrivende linker, slik at de som er innom sidene dine faktisk forstår hva som skjuler seg bak en link før de går videre til den siden eller bloggposten.

Skrive innhold for søkemotorene

Google og Bing prøver på hver sin måte å rangere innholdet du har på bloggen din på en best mulig måte, nemlig på samme måte som et menneske ville gjort. Nettopp fordi de har ekte personer som bruker dem, og vil opptre på en måte som gjør at du finner det du skal ha, på samme måte som om du spør en venn om noe. Det er ingen lett oppgave siden de bare er datamaskiner, men det er derfor de undersøker innholdet ditt og linker på den beste måten de kan. Alt dette blir rangert med forskjellige tall, Google bruker blant annet noe som heter Pagerank. Det er en rangeringsskala som sørger for å plassere sidene dine i forhold til viktighet. Derfor dukker Wikipedia ofte opp på emner i Google søk, siden de har mye bra og verifisert innhold som er linket sammen på en slik måte at du kan dykke dypt i de aller fleste emner som finnes.

Oppsett for din blogg

Om vi har eksempelet over, så heter bloggen «Wordpress Master», samtidig som vi har 3 blogginnlegg som handler om forskjellige tema i forhold til wordpress. De blir som regel linket til fra førstesiden av bloggen, med den samme teksten som overskriften inneholder. Så leserne dine eller søkemotorene får ikke spesielt mye mer informasjon ut av det.

Tar vi den første bloggposten «Gratis WordPress Design» som et eksempel, så vet du ikke om dette er ferdiglaget design som inneholder reklame, eller om det faktisk er en snill blogger som elsker design og vil gi deg et eget spesialtilpasset design. Erfaringene dine fra andre nettsider vil nok tilsi at dette er noe som er ferdiglaget og inneholder linker eller reklame for de som laget designet. Men du kan ikke være helt sikker.

Sitter du derimot på bloggposten «Få Norsk WordPress» og leser om hvordan du kan få WordPress bloggen din til å bli oversatt til Norsk, så ser du plutselig at midt i innholdet så er det linket til en annen side, i linken står det «Last ned det beste WordPress designet på norsk – oppdatert juli 2013». Ville du da trykket på den?

Jeg regner med at svaret er ja, for du kan anta noe om den besøkende som leser om hvordan han får WordPress til å bli norsk. Det er vanligvis en person som er relativt fersk som blogger med WordPress, og har lastet ned den engelske versjonen. Det første han skjønner han må få til er å få bloggen norsk. Når han da leser om det, er han mest sannsynlig også ute etter et fint design til bloggen. Dermed passer linken veldig godt inn.

Når Google kommer over siden din så vil de også se at linken til «Gratis WordPress Design» også kan være interessant for de som er på utkikk etter et WordPress design på norsk, derfor kan de da legge deg høyt opp på søkeresultatet sitt på et søkeord som «norsk wordpress design». Siden de da har sett at linker som går inn til den siden stemmer overens med innholdet som ligger der, og andre vil også linke til den siden med kommentarer om at det er et norsk WordPress design. På den måten får du flere besøkende fra Google.

Link mellom sidene dine for å komme høyere i søkemotorene

Om du nå ser på bildet over, så vil du se at det er piler mellom bloggpostene dine. De handler om samme tema «Wordpress», så innholdet passer godt sammen. Sørg derfor for å linke mellom forskjellige innlegg på dine egne sider og bloggposter slik at de besøkende kan lese mer om samme emne som du skriver om.

Sørg også for å variere linkteksten i linkene. I eksempelet over viste jeg en variant, men du kan for eksempel skrive: «Populære norske WordPress design», «Alt om gratis WordPress design», «De beste norske WordPress design» eller «Vurdering av norske WordPress design».

Da har du mange forskjellige ord for det samme innholdet, som beskriver det for søkemotorene, men også for de som leser innholdet ditt. De vet hva som skjuler seg bak linken og kan klikke der om de virkelig er interessert.

WordPress er virkelig gode på linker ut av boksen

WordPress er en av de bloggplattformene som er mest kjent i verden. Det er ikke så rart, for søkemotorene elsker blogger med dem og det samme gjør de besøkende. Det er linker til forskjellige kategorier, søkeord og gjerne ofte linket frem og tilbake mellom forrige og neste bloggpost. Det gjør at du aldri havner på en side som er helt uten linker videre, du kan få tilfredstilt din trang til å se noe nytt med en gang.

WordPress kan dessverre ikke få til alt, så forskjellige synonymer og linker i tekstene dine må du stå for selv, slik som beskrevet over. Men gjør du det så vil du merke at det er flere som blir værende igjen på siden din og flere som finner det de skal ha tak i. Da blir de besøkende fornøyd, og du fornøyd med nok besøk på bloggen din. En fornøyd besøkende vil huske siden din og i noen tilfeller linke til deg fra sin blogg eller dele det med venner offline eller online.

Så tilbake til overskriften: Hvordan få 1. plassen på Google?

For å nå frem til 1. plassen på Google for ditt søkeord, så er det viktig at du har innhold som passer til å rangere på det søkeordet. Plasser også linker som jeg viste over i lignende innhold på sidene dine til den siden som du ønsker skal dukke opp.

9 punkts sjekkliste for å komme høyt på Google vil da bli slik:

  1. Sørg for innhold som beskriver alt om emnet du prøver å rangere for
  2. Link internt med det samme søkeordet i forskjellige setninger på linkene dine til denne siden
  3. Skriv gjerne gjesteposter på lignende blogger med linktekster som inneholder søkeordet ditt
  4. Legg ut artikler på artikkelsider hvor du beskriver litt om emnet du prøver å dukke opp på, sørg deretter for at linkene dine inneholder søkeordet ditt, som peker tilbake til siden din
  5. Sørg for at du har bilder som passer til innholdet ditt, som har søkeordet i navnet på bilde og i ALT taggen på bildene
  6. Legger du ut en video i bloggposten din, så sørg for at videoen har navn og beskrivelse som passer godt overens med søkeordet du vil rangere på
  7. Avslutt bloggposten din som du vil rangere på med en oppfordring til spørsmål og kommentarer, det ser bedre ut for søkemotorene at de som besøker siden din er engasjert.
  8. Be også leserne dine om å dele linken til bloggposten din på Facebook, Twitter, LinkedIN, StumbleUpon og lignende sider.
  9. Skriv flere artikler om samme emnet.

Hva har du lært om det å komme høyt i søkemotorene?

Nå har vi vært igjennom en del av det som skal til for å komme høyt opp i søkemotorene med innholdet ditt. Hva har du lært? Er det noe nytt? Ny måte å se det på?

Tankene kan fly fort nå og det kan krible i hendene etter å komme i gang. Det vil ta tid, men sørg for å planlegge innholdet ditt godt, så vil du se at det gir resultater.

Del og kommenter denne bloggposten

Skriv en kommentar under om du lurer på noe mer eller hva du lære av denne bloggposten og bruk de knappene under for å dele bloggposten i sosiale medier!

Utfordring: 10 Raske Fingre

I mange sammenhenger i dag er det viktig å være rask på de 10 fingrene du har. Spesielt på tastaturet. Du har en stor fordel om du klarer å skrive raskt uten mange feil.

Om valget for en sjef er mellom deg og en annen til en oppgave som trenger at du skriver mye på kort tid vil fort denne oppgaven gå til den andre fremfor deg om du skriver sakte. Derfor bør du hele tiden øve deg på hvordan du kan bli raskere til å skrive.

Det gjelder også for deg selv, siden du blogger, er det best å få ned flest mulig ord på kortest mulig tid. Slik at du har tid til å redigere, promotere/markedsføre det du skriver og holde kontakt med andre bloggere og leserne dine.

Touch metoden er vel den mest kjente metoden, det er den du gjerne blir lært opp til. Selv har jeg ikke touch i fingrene, så jeg får nok ikke utnyttet dette best selv. Men fornøyd med å klare å skrive fort nok til at jeg ikke synes det tar for lang tid. En variant av touch metoden er det nok nesten, men selvlært på tastaturet, så da er det mange feil som kunne vært luket bort.

Det finnes programmer som du kan bruke til å lære deg Touch så skaff deg et om du vil øke hastigheten på skrivingen din.

 

http://10FastFingers.com er en nettside der du kan teste ut hvor raskt du faktisk klarer å skrive. Nå er dette riktig nok avskriv av andre ord, så hastigheten er nok en smule raskere rett fra tankene, men det gir en god pekepinn på hvor du ligger an.

Selv havnet jeg her på 68 ord i minuttet, noe som jeg selv syntes var ok. Helt til jeg sjekket topplistene. 188 ord var det på dagens beste tidligere i dag, nå er den beste på 141 ord. Det er stort forbedringspotensial hos meg selv. Hvordan ligger det an med deg?

Utfordringen – dine 10 raske fingre, hvor raske er de?

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

Klar ferdig gå?

Premie

Oi, kanskje vi skal ha en liten premie?

Vinneren er den som er raskest innen mandag morgen kl 10:00.

Bloggen din får selvsagt en omtale her på ProBlogger.no i egen bloggpost, i tillegg til $10 på din Paypal konto.

Dette skal du altså gjøre:

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

 

(Slik ser 10FastFingers testen ut, du skriver i det hvite feltet og tar mellomrom for neste ord, da går stoppeklokken på 1 minutt ned til 0 og du er ferdig.)

Hvordan blogge mer effektivt med Microsoft Word

WordPress har sitt eget skriveprogram for blogginnlegg. Her kan du gjøre det meste med tekst, bilder og selve HTML koden til hvert enkelt blogginnlegg og sørge for at det blir som ønsket før du faktisk publiserer blogginnlegget ditt. På den måten har du full kontroll. Full kontroll kan derimot ødelegge litt for hvor enkelt det blir. I mange tilfeller er det irriterende å skrive blogginnlegg direkte i WordPress sin egen editor, i hvert fall når du er hjemme og har tilgang på et bedre skriveverktøy, nemlig Microsoft Word.

Mange liker muligheten til å skrive direkte i nettleseren, og jeg bruker dem selv om hverandre. Så det er ikke enten eller, men begge to som er mottoet her.

I Word så har du nemlig muligheten til å skrive blogginnlegg med tittel og det meste av Word funksjonalitet og laste det opp direkte til din blogg, uten at du trenger å lagre og formatere bilder i bloggen etterpå. Det gjør det mye enklere for min del å være mer produktiv.

Hvordan kommer du i gang med å skrive blogginnlegg med Microsoft Word til din blogg?

 

Du har to metoder for å skrive blogg innlegg med MS Word:

Skriv innlegget ditt i et vanlig MS Word dokument og ordne med publisering etterpå

I del 1 så skriver du innlegget ditt som vanlig, legger inn de bilder du måtte ønske, for eksempel med Utklippsprogrammet til Windows(Snipping Tool). Du kan også legge til annen grafikk fra Word som du vil bruke, eksempel:

Her har jeg brukt Word sin Smart Art til å lage en illustrasjon, som enkelt kan forklare gangen i prosessen jeg bruker for å legge opp innlegg på min WordPress blogg.

 

Skriv blogginnlegget ditt direkte i MS Word sin Blog post modus

 

Gå inn i Word også finner du bildet som jeg viser over på Templates, istedenfor «Blank Document».

Klikk deg inn på den.

Du får da opp dette bildet og klikker på «Create».

Da får du opp dette vinduet i Word, kanskje litt større enn mitt, siden jeg forminsket det til å få plass her.

Da kan du fylle inn tittelen på posten din og skrive innlegget under tittelen. Her kan du bruke alle Word sine funksjoner for grafikk og lignende og du finner mye av det under «Insert» tabben.

Når du er ferdig med innlegget ditt, så kan du publisere det direkte på bloggen din. Da er det flere forskjellige bloggplattformer som er støttet. Blogger, Sharepoint blogger, Telligent Community, Typepad, WordPress og andre, er bloggplattformer som er støttet.

Vi fokuserer her på WordPress, i og med at jeg har tilgang på en WordPress blogg.

Gå på «Blog» øverst til venstre i menyen og trykk på pilen under. Velg så Manage Accounts.

Velg så «New».

Deretter velger du «Wordpress» som din blogg i listen. Og klikker «Next»

Så er det bare å legge inn din bloggadresse som vist over, fylle inn ditt brukernavn og passord, og trykke OK.

Da er du klar til å laste opp blogginnlegg skrevet i Word fremover, samtidig som Word tar seg av å laste opp alle bilder du limer inn i Word, slik at det fungerer på bloggen din. Så slipper du å tenke på det.

Deretter kan du trykke på «Publish», da vil Word automatisk publisere bloggposten du nettopp har skrevet på bloggen din. Jeg råder deg til heller å trykke på pilen som er under «Publish» knappen, for da kan du publisere den som en kladd/draft isteden. Det gjør det mulig å logge inn i WordPress før du poster bloggposten og legge til søkeord, kategorier og se hvordan det hele blir seende ut på bloggen din før du publiserer.

Vil dette hjelpe deg til å kunne blogge mer effektivt?

 

 

 

 

 

 

Skjermbilder av hele eller deler av skjermen uten å installere noe til dine bloggposter

For mange bloggere så er bilder viktig i bloggpostene på deres blogg. Det kan være deler av bilder som er tatt selv, men en ønsker ikke å vise hele bildet, eller for å illustrere noe til guider for å utføre noe på datamaskinen. Som jeg for eksempel brukte i forrige bloggpost: Døde linker på din blogg kan ødelegge mye – unngå dem!

Der kan du enkelt se at jeg har klippet og limt for å vise frem utvidelsen som finnes til WordPress og til online verktøyet for å finne ødelagte linker.

Før så var dette litt vanskeligere enn i dag, fant jeg ut selv. For jeg har nettopp foretatt en ny installasjon av Windows 7 etter å ha oppdatert til en nyere SSD disk.

Da må nye programmer inn, og etter å ha glemt hva mitt forrige verktøy het for å klippe og lime skjermbilder så fant jeg ut av Windows 7 og nyere faktisk har et slikt verktøy innebygget.

Snipping Tool – For å enkelt ta bildeklipp til din blogg

Verktøyet det er snakk om er noe som heter Snipping Tool. Et lite, men veldig kjekt program.

Som du kan se er det ikke stort. Og et lite problem jeg fant nå som ikke gikk med programmet var å starte flere av det slik at jeg fikk tatt et bilde av programmet selv, siden det gjemmer seg når du trykker på «New».

Her ser du valgene for programmet. Ikke så mange valg, men som sagt er programmet heller lite. Du kan velge at programmet alltid skal legge til klippet på Clipboard, slik at du lett kan bruke «Lim inn» (CTRL+V) i programmer som støtter det eller få beskjed om du skal lagre skjermbildet som en fil. De andre valgene har jeg ikke sett noe bruk for i sammenhengen med å bruke det til blogging.

Hvordan kommer du i gang og får brukt Snipping Tool til å lage utklipp til din blogg?

 

Det er ikke vanskeligere enn å gå på Startknappen, den runde med Windows logoen, nederst til venstre i Windows 7. Søk deretter etter «Snipping Tool» og klikk på det programmet som kommer opp med en rød runding og saks inni.

Da spretter programmet frem og er klart til bruk.

Som du kan se i bildet her, så er det også muligheter for å bruke markeringspenn, og andre penner for å få frem hva du sikter til i klippet ditt. Så slipper du å bruke MS Paint eller Photoshop til å redigere bildet i etterkant.

Håper du har god nytte av Snipping Tool i din blogg hverdag, på samme måte som jeg har. Har du spørsmål så kom med det i kommentarfeltet under.

4 STEG – Få flere lesere på Bloggen din

Hvordan ville det vært for deg om du fikk ubegrenset med gratis besøk til bloggen din?

Google har i dag nesten total dominans på søkemotor markedet. Det er både positivt og negativt for deg som driver på internett i dag. Du må følge deres retningslinjer og oppsett for å kunne konkurrere deg frem i søkemotorens resultatsider. Hovedsaklig så er det beste å lage godt innhold, noe alle hevder med god intensjon. ¨

For skriver du gode artikler som er informative, lager video som ser bra ut og formidler innhold bra og lager informasjonsgrafikk som folk kan dele og sende til sine arbeids kontakter og venner, så sprer budskapet seg på en naturlig måte.

Da får du flere liker på Facebook, flere plusser på Google+ og flere linker inn til dine nettsider fra andre som finner innholdet ditt verdt å dele.

Mange velger derimot å heller lage disse linkene selv, kjøpe dem eller betale for at andre skal sende trafikk/besøkende til dine nettsider.

Med alle oppdateringene til Google i de siste 2 årene, så er første tilnærming den beste, da oppdateringene fokuserer på å eliminere så mye som mulig av det siste. De vil ha kvalitetsinnhold å vise sine besøkende, klarer du å lage det så vil du få flere besøk av dem.

Er du god på å løse problemer?

Vær en problemløser. Folk som googler vil gjerne ha en løsning på et problem. De ville helst hatt løsningen i går, og forklart eller gjort så enkelt som mulig. Klarer du å finne et bedre svar enn andre, eller har enklere løsninger så blir du den folk går til når de skal ha løst noe. Driver du en blogg som meg, som handler om blogging, så vil folk komme tilbake hit dersom de har flere problemer som de vil ha løst, i stedet for å gå innom Google først.

Det resulterer i flere faste besøkende som vet hva du kan og kan hjelpe dem med. Har du flere bloggposter om samme tema, eller som utvider temaet så vil folk også lese mer om det. Noe som resulterer i at færre forlater siden din ved første øyekast.

Jeg kan stolt presentere at her på bloggen så er det under 0,1 % av alle besøkende som forlater bloggen ved første øyekast. Det betyr at bloggen gir mer verdi enn den besøkende først var ute etter.

Nå lurer du sikkert på hvordan du får dette til, her er guiden din:

Så hvordan finner du gode tema å skrive om som folk er interessert i?

Løsning for deg med en epostliste:

Sett opp en spørreundersøkelse med for eksempel http://no.surveymonkey.com/ helt gratis. Lag den kort, for eksempel 3 spørsmål. Spør så hva de som er på listen din lurer på i forhold til det du skriver om, lag den slik at de kan svare kort og enkelt, folk har dårlig tid, men vil fortsatt hjelpe deg for å hjelpe seg selv. Skriv så utdypende om det de lurer på i forskjellige innlegg, del gjerne temaene opp om de er store.

Bilde av Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord

Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord

De uten epostliste:

  1. Gå til https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/
  2. Her kan du skrive inn hovedemne som din blogg handler om, eksempel: mat. Fyll så ut captcha som du finner under, og sørg for at sted er Norge og språk er norsk.
  3. Under vil du få opp en hel haug med søkeord. Her får du opp hvor stor konkurranse det er på søkeordet, altså hvor mange som skriver om emnet og er indeksert i Google. Og kanskje det viktigste, antall søk. På antall søk bør du se på lokale søk, da de gir et mer riktig bilde i forhold til hvor mange i Norge som faktisk søker etter det du skriver om.
  4. Klikk så på «Lokale søk per måned». Da sorterer du søkene slik at de med mest søk kommer på topp. Når jeg prøvde eksempelet med mat, så kommer det opp at «and oppskrifter» har mest søk, med hele 550.000 søk per måned i Norge. Konkurransen er lav.

Kan du da lage 10 oppskrifter som handler om hvordan du tilbereder den perfekte ande middagen? Hvor bør anden kjøpes? Hva slags tilbehør er best til and? Hvordan bør en and tilberedes? Kan and grilles? Listen kan bli lang… For en som meg som aldri har tilberedt and er alt dette interessante spørsmål. Har jeg litt erfaring så kan det være spennende å prøve å grille den om jeg ikke har gjort dette før.

Ved å lage slikt godt innhold, basert på godt besøkte søkeord, så vil bloggen din bli sett av flere når den kommer høyere opp i Google, og gir du svaret til den som googler så vil de huske deg.

Hvordan ville det vært om du fikk 100, 1000, eller 10000 flere besøk på bloggen din i måneden?
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!

Beste program for bloggere som lett blir distrahert!

For mange bloggere så er det utrolig mange distraherende elementer på et skrivebord, ikke selve skrivebordet som du har PC-en din på, men det skrivebordet du har foran deg på skjermen. Facebook, Twitter, e-poster og andre distraherende elementer som frister mer enn det å sitte å skrive enn bloggpost, eller besvare e-post som krever et godt gjennomtenkt og grundig svar.

Da er ikke løsningene mange, bortsett fra å kanskje ta ut internett pluggen om du har en, for de fleste har jo trådløst nett i dag. Er det noe der ute som kan hjelpe deg på vei?

Selvfølgelig er det ikke bare du som føler det slik. Noen av mine beste artikler og bloggposter har kommet av null distraksjoner på kveld eller morgen, mindre distraherende forespørsler fra omverdenen, men også via et program slik som Q10.

Q10 er nemlig et lite program som du kan installere eller ha med deg på en minnepenn, såkalt portable program. Det programmet gjør er å gi deg et helt svart skjermbilde med en blinkende strek, klar til å ta imot dine tanker. Ordene skal frem, ingen distraherende elementer.

I tillegg til at du ikke blir distrahert av resten av skrivebordet ditt får du også med tellere for antall ord, bokstaver og sider som du har skrevet. Dermed kan du følge med dersom du har en viss limit på antall ord du skal skrive for en artikkel.

Følger du noen av prinsippene for kreativitet, slik som å sette en stoppeklokke til å ringe etter 10 minutter eller 30 minutter, så er det også innebygget, og du finner menyen for dette ved å trykke på F1, da får du en oversikt over alt du kan gjøre med programmet.

Har du ikke prøvd det før, så anbefaler jeg deg å prøve, det skader deg ikke og tar opp minimalt med diskplass. Bare besøk nettsiden til Q10 her: http://www.baara.com/q10/

Strategi for en uke med bloggposter på 2 timer

Om du skal klare å holde bloggen din i gang, med fulltidsjobb/skole så må du virkelig ha en god strategi for å kunne klare å holde deg produktiv så bloggen din ikke dør av manglende innhold, engasjement og eksponering på nettet.

Du er kanskje vandt til å ta dagene som de kommer og gjør litt nå og da. Det fungerer som regel ikke i lengden. Det blir som med trening på et treningssenter. Du starter ut bra, holder deg i noen uker, men så hopper du av en treningsøkt og plutselig rettferdiggjør du det å skulke unna flere ganger fordi du har startet på å finne på unnskyldninger.

Derfor er det viktig med et system, lignende det du har/hadde på din egen jobb. Der du måtte følge prosedyrer og systemer for å få jobben gjort til rett tid uten feil.

Et system kan være nesten hva som helst så lenge prosessen er dokumentert og lett å replisere for deg. Mitt første system i forhold til blogging gikk som følger:

1. 2 timer hver søndag gikk jeg løs på å skrive 7 bloggposter. Finn forskjellige tema og noter dem ned i løpet av uken som gikk. Så er det bare å finne en god vinkel og faktisk skrive bloggposten. Det kan gjøres raskt og enkelt med dette systemet for å skrive bloggposter raskt: Hvordan skrive en god bloggpost

2. Sett opp alle bloggpostene i bloggen din til å bli postet forskjellige tider på dagene den neste uken.

3. Sørg for å bokmerke, pinge og publisere linker til din bloggpost så mange steder som mulig hver enkelt dag. De fleste ping tjenester kan settes opp til å gå automatisk på bloggen din ved publisering av nye bloggposter. Så kan du manuelt legge opp linker på Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram og LinkedIN. For de siste er det lurt å tilpasse litt etter publikummet ditt og prøve ut forskjellige overskrifter og søkeord.

4. Så er neste søndag kommet. Tilbake til punkt 1.

Du må selvfølgelig føle deg fri til å sette opp ditt eget system, som er lett for deg å følge. Her er det ingen begrensninger, men lag et system. Slik kan du holde følge med hvor langt du er kommet i arbeidet og fortsatt ha et liv ved siden av.

Hvilket system bruker du for å holde tritt med blogging ved siden av et hektisk liv?

Tjen penger på din unike historie!

Hvis du har hatt lyst til å dele din livshistorie og kunnskap som du har opparbeidet deg med verden(og få betalt for det), hvordan skal du starte?

Hvordan tjener forfattere, foredragsholdere, coacher, markedsførere penger på sine råd og innhold?

Denne videoen fra Brendon Burchard har svarene på det:
http://problogger.no/eaeo2013

Her viser han deg hvordan du kan regne deg frem til en inntekt på 7 siffer i dollar og akkuratt hvordan du kan gå frem for å komme dit.

Uansett, har du ikke hørt om Brendon Burchard, så tror jeg du finner historien hans ganske så inspirerende:

-Han gikk fra å være blak til $4,6 millioner dollar på bare 18 måneder, bare ved å hjelpe andre med hva han har lært om livet hittil.

Du kan se hvordan han og hans klienter har blitt New York Times bestselgende forfattere og som et resulat blitt annerkjente eksperter i sine felt.

Hvis du skal dele din historie eller bygge deg opp et personlig varemerke så må du se denne videoen:
http://problogger.no/eaeo2013

Nyt videoen! 🙂

Pass på å ta notater også, det er virkelig verdt det.

Brendon tar også å svarer på spørsmål på sin blogg, så gjerne kommenter om du lurer på noe.

Andre har skrever:

— AndersonCooper.com calls him «one of the top business
and marketing trainers in the world»

— Brian Tracy says Brendon is the «smartest, nicest,
most creative marketers I’ve ever met»

— NY-Times best-seller Dr. Daniel Amen «wishes I would
have met him 20 years ago; it would have put my business
and myself as an expert in hyperspeed»