Utfordring: 10 Raske Fingre

I mange sammenhenger i dag er det viktig å være rask på de 10 fingrene du har. Spesielt på tastaturet. Du har en stor fordel om du klarer å skrive raskt uten mange feil.

Om valget for en sjef er mellom deg og en annen til en oppgave som trenger at du skriver mye på kort tid vil fort denne oppgaven gå til den andre fremfor deg om du skriver sakte. Derfor bør du hele tiden øve deg på hvordan du kan bli raskere til å skrive.

Det gjelder også for deg selv, siden du blogger, er det best å få ned flest mulig ord på kortest mulig tid. Slik at du har tid til å redigere, promotere/markedsføre det du skriver og holde kontakt med andre bloggere og leserne dine.

Touch metoden er vel den mest kjente metoden, det er den du gjerne blir lært opp til. Selv har jeg ikke touch i fingrene, så jeg får nok ikke utnyttet dette best selv. Men fornøyd med å klare å skrive fort nok til at jeg ikke synes det tar for lang tid. En variant av touch metoden er det nok nesten, men selvlært på tastaturet, så da er det mange feil som kunne vært luket bort.

Det finnes programmer som du kan bruke til å lære deg Touch så skaff deg et om du vil øke hastigheten på skrivingen din.

 

http://10FastFingers.com er en nettside der du kan teste ut hvor raskt du faktisk klarer å skrive. Nå er dette riktig nok avskriv av andre ord, så hastigheten er nok en smule raskere rett fra tankene, men det gir en god pekepinn på hvor du ligger an.

Selv havnet jeg her på 68 ord i minuttet, noe som jeg selv syntes var ok. Helt til jeg sjekket topplistene. 188 ord var det på dagens beste tidligere i dag, nå er den beste på 141 ord. Det er stort forbedringspotensial hos meg selv. Hvordan ligger det an med deg?

Utfordringen – dine 10 raske fingre, hvor raske er de?

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

Klar ferdig gå?

Premie

Oi, kanskje vi skal ha en liten premie?

Vinneren er den som er raskest innen mandag morgen kl 10:00.

Bloggen din får selvsagt en omtale her på ProBlogger.no i egen bloggpost, i tillegg til $10 på din Paypal konto.

Dette skal du altså gjøre:

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

 

(Slik ser 10FastFingers testen ut, du skriver i det hvite feltet og tar mellomrom for neste ord, da går stoppeklokken på 1 minutt ned til 0 og du er ferdig.)

Beste program for bloggere som lett blir distrahert!

For mange bloggere så er det utrolig mange distraherende elementer på et skrivebord, ikke selve skrivebordet som du har PC-en din på, men det skrivebordet du har foran deg på skjermen. Facebook, Twitter, e-poster og andre distraherende elementer som frister mer enn det å sitte å skrive enn bloggpost, eller besvare e-post som krever et godt gjennomtenkt og grundig svar.

Da er ikke løsningene mange, bortsett fra å kanskje ta ut internett pluggen om du har en, for de fleste har jo trådløst nett i dag. Er det noe der ute som kan hjelpe deg på vei?

Selvfølgelig er det ikke bare du som føler det slik. Noen av mine beste artikler og bloggposter har kommet av null distraksjoner på kveld eller morgen, mindre distraherende forespørsler fra omverdenen, men også via et program slik som Q10.

Q10 er nemlig et lite program som du kan installere eller ha med deg på en minnepenn, såkalt portable program. Det programmet gjør er å gi deg et helt svart skjermbilde med en blinkende strek, klar til å ta imot dine tanker. Ordene skal frem, ingen distraherende elementer.

I tillegg til at du ikke blir distrahert av resten av skrivebordet ditt får du også med tellere for antall ord, bokstaver og sider som du har skrevet. Dermed kan du følge med dersom du har en viss limit på antall ord du skal skrive for en artikkel.

Følger du noen av prinsippene for kreativitet, slik som å sette en stoppeklokke til å ringe etter 10 minutter eller 30 minutter, så er det også innebygget, og du finner menyen for dette ved å trykke på F1, da får du en oversikt over alt du kan gjøre med programmet.

Har du ikke prøvd det før, så anbefaler jeg deg å prøve, det skader deg ikke og tar opp minimalt med diskplass. Bare besøk nettsiden til Q10 her: http://www.baara.com/q10/

Tjen penger på din unike historie!

Hvis du har hatt lyst til å dele din livshistorie og kunnskap som du har opparbeidet deg med verden(og få betalt for det), hvordan skal du starte?

Hvordan tjener forfattere, foredragsholdere, coacher, markedsførere penger på sine råd og innhold?

Denne videoen fra Brendon Burchard har svarene på det:
http://problogger.no/eaeo2013

Her viser han deg hvordan du kan regne deg frem til en inntekt på 7 siffer i dollar og akkuratt hvordan du kan gå frem for å komme dit.

Uansett, har du ikke hørt om Brendon Burchard, så tror jeg du finner historien hans ganske så inspirerende:

-Han gikk fra å være blak til $4,6 millioner dollar på bare 18 måneder, bare ved å hjelpe andre med hva han har lært om livet hittil.

Du kan se hvordan han og hans klienter har blitt New York Times bestselgende forfattere og som et resulat blitt annerkjente eksperter i sine felt.

Hvis du skal dele din historie eller bygge deg opp et personlig varemerke så må du se denne videoen:
http://problogger.no/eaeo2013

Nyt videoen! 🙂

Pass på å ta notater også, det er virkelig verdt det.

Brendon tar også å svarer på spørsmål på sin blogg, så gjerne kommenter om du lurer på noe.

Andre har skrever:

— AndersonCooper.com calls him «one of the top business
and marketing trainers in the world»

— Brian Tracy says Brendon is the «smartest, nicest,
most creative marketers I’ve ever met»

— NY-Times best-seller Dr. Daniel Amen «wishes I would
have met him 20 years ago; it would have put my business
and myself as an expert in hyperspeed»

Ny Bok – THE CHARGE fra Brendon Burchard

Brendon Burchard er i gang igjen. Han GIR BORT sin nye bok akkuratt nå!

Hans nye bok er kalt «The Charge: Activating the 10 Human Drives that make you feel alive»

Få din kopi før alle er tatt:

http://problogger.no/the-charge

Alle sier at boken er fantastisk allerede:

“The Charge is an inspiring guide to the one thing we all want: more life in our lives. Brendon Burchard proves that we can harness our emotional drives to feel more alive, and that it’s our internal charge that helps us meet life’s challenges with joy and courage. I love this book.”

—Paulo Coelho, New York Times best-selling author of The Alchemist

“There hasn’t been a game-changing book on personal development in a long time. The wait is over. The Charge confronts our very notions of what drives us as humans, and it brilliantly illuminates the path for how you can feel more alive, productive, and fulfilled. After reading this book you’ll find a new internal charge that’s stronger and more energized than you ever imagined possible.”

—Jack Canfield, co-author of the Chicken Soup for the Soul series
and author of The Success Principles

“Every once in a while you read a book that completely changes how you think about your life, igniting within you a new internal drive to be more, do more, and give more. This is that kind of book.”

—David Bach, #1 New York Times bestselling author of
The Automatic Millionaire and Start Late, Finish Rich

“I look for authenticity and proof when I learn from someone, and I can share that Brendon Burchard is one of the most engaged, energetic, and enthusiastic people I’ve ever met. I’ve always wanted to know how he developed such a remarkably strong internal charge. This book reveals his secrets. If you too want to perform at higher levels of joy, engagement, and productivity—buy this book. It’s a must-read for any serious student of success and high performance.”

—Darren Hardy, Publisher of SUCCESS magazine and
New York Times best-selling author of The Compound Effect

“The Charge will change your life. Our brains are hard wired to meet specific human drives, and learning to harness and activate those drives is the secret to success and happiness. This is a smart and beautifully written book, and it will electrify your life. Get this book!”

—Daniel G. Amen, MD, New York Times best-selling author of
Change Your Brain, Change Your Life

Jeg anbefaøer at du får tak i boken nå mens de gis bort, før den offisielle lanseringen. Du kan se i videoen at Brendon er giret foran denne lanseringen.

Se mer her:

http://problogger.no/the-charge

Brendons siste bok ble en nummer 1 bestselger på New York Times sin liste. Denne boken er vistnok bedre!

Få din bok i dag!

Hvordan komme i gang med å skrive

Det er viktig å vite hvorfor du skal komme i gang med å skrive

For å komme skikkelig i gang med skrivingen din er det viktig å vite hvorfor du skal i gang med å skrive.  Det kan ha mange formål. Det kan være mange motiver til  det å skrive, men husk alltid på den som skal lese det er den riktige personen(e) å skrive for.

Er motivasjonen din stor nok vil du ikke ha problemer med skrivingen. Det er som regel når det blir et mas, ork eller ufrivillig skriving at det blir utsatt.

Derfor må du skape gode nok grunner til at du skal ville sette deg ned å skrive. Er det ingen belønning ved skrivingen din, så lag dine egne belønninger basert på timer, sider eller antall ord du skal skrive. Det kan være en liten pause med en god kopp kaffe eller te, et mindre måltid eller avkobling med en aktivitet som tar kort tid.

Hva er egentlig det å skrive?

For meg er det å skrive kreativt. Det er tanker på papir eller skjerm. En idé, historie eller informasjon du vil formidle. Så det å skrive er en skapelsesprosess fra idéen bak artikkelen, historien, blogginnlegget, oppgaven eller boken.

Du skal klart ha for deg hva du skal skrive om, lengden, strukturen og på forhånd høste inn informasjon og sette deg inn i emnet. Videre skal dette formidles til de som er tiltenkt informasjonen skrives på en lettfattelig måte med deres ord.

Hvordan komme i gang med å skrive

Hvordan komme i gang med å skrive - av sqback at SXC.hu

Hvordan kommer du i gang med å skrive?

1. Slå av alt som kan lage støy: telefoner, IM programmer, varslinger på pc-en og steng alle internettsider.

2. Ikke argumenter for at du ikke kan stenge ned internettleseren din, du skal ha gjort undersøkelser og innhenting av informasjon før du setter deg til å skrive.

3. Om du bor med noen så gjør det klart at du denne neste timen eller to, alt ettersom hvor lenge du skal skrive, så vil du være uforstyrret.

4. Sørg for å ha dekket alle behovene til kroppen din. Slik som søvn, mat, toalettbesøk osv…

5. Bestem deg for en belønning når du er ferdig med skriveøkten og sett på en alarm som vil pipe når du har brukt opp tiden du satte deg til å skrive.

6. Begynn å skrive.

 

Kommer du ikke i gang med skrivingen etter alt dette er det bare å begynne å skrive om hvordan dagen din hittil har vært. Vær så beskrivende i små detaljer som du bare kan. Når du er i gang og har skrevet en del, så hopper du tilbake til det arbeidet du egentlig skal få skrevet. Da har du fått varmet opp skrivemusklene dine akkurat på samme måte som en idrettsutøver varmer opp før de skal prestere.

Lykke til med å komme i gang med skrivingen!

Trenger du noen til å skrive artikler til din blogg eller hjemmeside?

Artikler eller blogginnlegg er den største oppgaven du som blogger eller webredaktør har å skrive. Det kan til tider gå veldig lett, eller være vanskelig. Om du kun vil fokusere på å markedsføre siden din, eller få mere innhold på siden din så kan jeg hjelpe deg.

Jeg skriver artikler ut i fra emner eller søkeord. Har tilgang på programmer som gjør det enkelt for meg å finne søkeord innen ditt emne som det er mange søk på, slik at du vil få besøkende fra søkemotorene.

Jeg har tilbakemeldinger fra tidligere kunder jeg har skrevet artikler for samlet på siden som det er linket til under:

http://matsholmvik.com/products/artikler/

For å bestille artikler så går du inn på linken over og velger antall artikler du ønsker, legg også med kontaktinformasjon slik at jeg kan kontakte deg vedrørende hva artiklene skal handle om.

Om du ikke trenger artikler selv, så send gjerne et tips til andre som driver en blogg eller nettside dersom de ønsker tjenesten.

På forhånd takk for hjelp og eventuelle ordre!

Ps. Arbeidet mitt kan du se på denne bloggen, liker du det jeg skriver her så er jeg kvalifisert for å skrive for deg, men se bort i fra de sponsede innleggene, da jeg ikke har skrevet alle. Emner jeg tidligere har skrevet om er: Kredittkort, Lån, Forbrukslån, Sparing, Linser, Bingo, Casino, Blogging, det å skrive, kattehold og internett markedsføring.

 

Hvordan unngå skrivesperre når du blogger

Du skriver kanskje din egen blogg, gjesteblogger hos andre og skriver kanskje på en e-bok som du skal gi ut senere. Det er mye å skrive, og det er lett å få skrivesperre. Skrivesperre er når du ikke klarer å få frem et eneste ord på skjermen, eller ordene og setningene får ingen sammenheng. Det er det verste som kan skje forfattere, bloggere og andre som lever av å skrive.

Hvordan få gleden ved å skrive tilbake

Det er måter å få kreativiteten tilbake. Og som regel så handler det om helt andre ting enn akkurat det å skrive. Det er mange faktorer som spiller inn når du skal være på topp mentalt, for å få frem dine ideer.

Det er frykt for at andre har rett, at du ikke er en som skriver for å leve, mat, søvn, standarden din, høre på andres ideer, lese, trene og at du skriver hver dag for å trenge på skrivingen.

En gjennomgang av de viktigste faktorene for å få bort skrivesperren

Unngå for høy standard på skrivingen din: Når du setter for høy standard for deg selv vil du automatisk tenke at alt du skriver er for dårlig. Setter du standarden din litt lavere og bare skriver, så vil du få tilbake mer av gleden. Skriv om hva som helst bare for å starte. Skriv en slags dagbok om hva du gjordet i går, eller tidligere i dag. Det skal ikke publiseres noe sted, så standarden din kan være lav. Ingen restriksjoner.

Les for å få inspirasjon til å skrive: Når du leser så fyller du opp hodet ditt med nye måter å beskrive ting på, du får se andre måter på hvordan du kan få frem ideene dine og du vil legge merke til hva som trigger deg til å lese. Sannsynligheten er stor for at det du skriver vil ha flere lesere dersom du også klarer å skrive på en måte som engasjerer. Det er ingenting som er bedre enn en god bok som du ikke klarer å legge fra deg!

Det er viktig med søvn før du skal skrive: Når du sover så sorterer hjernen din all informasjonen som du kommer over i løpet av dagen. Sover du nok i dag? Det er anbefalt med opptil åtte timers søvn for å få en god natts søvn. Sover du mindre er det sannsynlig at du ikke vil være like kreativ og sette sammen informasjon på en god måte. Så har du sovet for lite, ta deg en lur, men ikke føl at du mister tid på grunn av det, se det som en investering i skrivingen din.

Trening og søvn er viktig for å skrive godt: Har du ikke energi, så kommer det nesten alltid av for dårlig mat og for lite trening. Trening gjør at kroppen din fungerer optimalt når den er i ro. Du får masse endorfiner av trening og det vil gi deg et lettere sinn med godt humør. Viktig å holde vekten på plass også så du unngår  «dinosaur syndromet». I Experts Industry Association hvor Brendon Burchard er en av frontfigurene så har de lagt ut en video som beskriver Dinosaur syndromet. Du finner videoen herhttp://www.expertsindustryassociation.com/monthly2-amen

Mat på den andre siden er viktig for en sunn og god kropp. Kroppen din trenger næring, og riktig næring. Du trenger alle vitaminene og nok vann til å få hjernen til å fungere optimalt. Når du står opp om morgenen er det alltid viktig å fylle på en halvliter til en liter med vann. For når du sover blir det mye vann som forsvinner ut av kroppen. Husk også å spise variert og helst ferske varer.

Lær noe nytt for inspirasjon til å skrive mer: Gå på seminarer, det finnes mange gode som både er gratis og koster penger, og lær noe helt nytt. Gå på kunst gallerier, museum, kino, se en dokumentar eller finn frem i den store jungelen av videoer på Youtube. Når du igjen ser at det er mye å lære er ikke verden så liten lengre og du vil finne mye nytt stoff å fylle skrivingen din med.

Unngå å la andre sette en sperre for skrivingen din: Det er alltid noen der ute som ikke tror på det du gjør. Og kanskje spesielt om du skriver og jobber for deg selv. Motbevis dem! Ikke la dem trykke deg ned og la skrivingen din bli ødelagt fordi du  bryr deg om hva de som tviler på deg tenker rundt det.

Hør på andre som  har noe å lære bort, det vil gi mer motivasjon til å skrive: Dine inspirasjonskilder er viktige. Hør på andre som du respekterer og bryr deg om. Bli god til å stille spørsmål og du vil få gode svar tilbake. Dette er folk som du senere vil høste gode ideer av til nye emner innenfor skrivingen din.

Det aller siste er å SKRIVE! Skriv HVER DAG

Om du så skriver kun tjue minutter hver dag, så er det ufattelig mye mer enn ingenting. Du vil hele tiden trene «skrivemuskelen» din og skrivingen vil bli like lett som å puste etterhvert. Fordi du gjentar det samme dag etter dag. Skriver du kun mye en dag, vil du ikke få den samme treningen som daglig skriving gjør. Som jeg nevnte lengre opp, skriv om hva som helst, men velger du å skrive om et spesielt emne så kan du droppe faktaene i teksten og heller fylle inn det etterpå. Bare legg noen tegn som en påminnelse om at du skal fylle inn mer informasjon senere.

Ønsker deg lykke til med skrivingen!

Idag er din SISTE SJANGS til å bli med på Brendon Burchards Experts Academy Elite program

Experts Academy er Brendon Burchard sitt program for å lære deg å bli bedre på å markedsføre deg som forfatter, taler, som coach eller holde workshops.

Hvis du noen gang har tenkt på å tjene penger på det jeg nevnte over eller andre ting som innebærer «hvordan informasjon» så kan du lære mye av han. Han startet kun for 2-3 år siden og har siden lansert en bok til å bli New York best selger, holder store foredrag for folk som har lyst til å lære det samme som han har i dette programmet sitt osv…

Jeg kjøpte selv programmet i fjor, og det var muligheter for å få det på DVD hjem, eller se det rett på nettet. I tillegg til å lære masse taktikker på internett så var det mye nyttig i hvordan skape innhold, skrive og lage et produkt.

Han overleverer masse og gir deg bonuser etter bonuser selv i programmet. I den nettbaserte versjonen jeg fikk så var det ukentlige videoer med oppgaver du kan gjøre for å lære mer i tillegg til seminaropptak fra tidligere foredrag han har holdt.

Det er verdt å ta en titt på, det går et webinar med ham nå, eller nå snart.

Ta en titt inn på denne linken for å få det med deg: http://problogger.no/ei1q

Mye god informasjon uansett om du velger å gå inn i programmet eller bare se webinaret 🙂

Hvordan skrive en god artikkel eller bloggpost

GUL

Det første som er viktig når du skal skrive en god artikkel eller bloggpost er å vite nøyaktig hva du skal skrive om og at det du skriver om er av interesse for de som skal lese det du skriver. Leserne som kommer over artikkelen du skriver må syntes at innholdet er så bra at de får lyst til å dele det videre, kan du huske sist du delte en artikkel videre? Det var noe ved den som fenget deg der og da. Kanskje det passet til noe andre også gjerne skal vite noe om eller syntes er morsomt. For eksempel en god guide til å lage nyttårsforsetter som en klarer å holde eller topp 10 nyttårsforsetter folk ikke klarte i 2011. Når leserne er engasjerte og syntes det du skriver gir mening og verdi har du en god artikkel eller bloggpost. Du vil da få flere lesere og tilhengere som følger bloggen, twitter og facebooken din.

RØD

En god bloggpost inneholder som regel en veldig kort beskrivelse av noe som utelater mye fluff, for folk flest bruker ikke lang tid på å lese lange artikler om de ikke er dypt interessert i emnet. Denne bloggposten er litt i lengste laget, men jeg har også en veldig spiss nisje for bloggen som er for de som ønsker å bli profesjonelle bloggere. Videre så er det viktig med friske bilder som pynter opp og lager litt luft i artikkelen, men det må være relevant til det du skriver, slik at inntrykket av det du skal få frem blir sterkere. Et bilde sier som kjent mer enn 1000 ord. Vi har også 4 forskjellige lærestiler og du havner nok i en av de fire, men du har kanskje ikke hørt om dem enda. Klarer du å dekke alle 4 så vil du treffe leserne uansett hvilken lærestil som de befinner seg i. Noen kan til og med være en blanding av de forskjellige lærestilene og da vil du gi en grundigere innføring for dem. Du lurer kanskje på hva fargene i denne posten gjør her? Det er nysgjerrigheten din jeg prøver å pirre med dem, men det er også en grunn bak som du får vite i neste paragraf.

BLÅ

For å skrive for alle de forskjellige lærestilene så er det viktig å kunne dem. Det er HVORFOR, HVA, HVORDAN og HVA HVIS. Ser du litt lengre opp i posten så er det en tekst hvor det står GUL, bytt ut GUL med HVORFOR. Når du nå leser den første paragrafen vil du se at der forklarer jeg HVORFOR du må skrive en god artikkel eller bloggpost. Den neste er RØD  som er HVA. Hva er en god bloggpost/artikkel? Det får du vite gjennom å lese den paragrafen. Og blå som vi er i nå forklarer hvordan du skriver en god bloggpost. I den neste paragrafen får du vite hva som skjer om du skriver en god bloggpost. De forskjellige lærestilene gjør at du når ut til alle, og noen ønsker kun å vite hva som står i denne paragrafen om hvordan du skriver en god bloggpost.

Så her er listen min for å skrive en god artikkel/bloggpost:

  1. Skriv inn emnet du skal skrive om i GOOGLE KEYWORD TOOL for å få opp relevante søkeord, kanskje det gir inspirasjon, men det gir deg i hvertfall søkeord som du kan bruke i bloggposten din som gjør søkemotoroptimaliseringen bedre.
  2. Åpne skriveprogrammet du bruker, og hvis emnet ditt er å lage en logo så skriver du følgende som hver sin egen overskrift: Hvorfor ha en logo, Hva er en logo, Hvordan lager du en logo og Hva hvis du hadde en logo. Nå er det bare å skrive inn svaret til hvert enkelt punkt i noen linjer til du har besvart spørsmålene. Ta så bort overskriftene og du har en komplett bloggpost eller artikkel som er lett å lese og flyter bra nedover, prøv selv og les igjennom. Du leser jo nå så hva syntes du om denne artikkelen som er skrevet på samme måte?
  3. Legg inn relevante linker til andre sider og forklaringer til uvanlige ord og uttrykk på wikipedia for å hjelpe lesere som er nye innen emnet til å forstå alt. Google setter også pris på at du linker til store nettsteder som wikipedia og gir i de fleste tilfeller igjen for det med å gi deg høyere plass i søkeresultatene sine.
  4. Gå inn på SXC.hu eller andre lignende bildesider og finn noen fine bilder som passer i forhold til innholdet som du skriver om. Pass på å se på hvilke rettigheter du har til å bruke bildene, eventuelt kjøp bildene som du skal bruke for å unngå trøbbel med opphavsretten til bildeeierne.
  5. Voila! Publiser og spre ordet om din nye bloggpost eller artikkel!

GRØNN

Nå som du har en oppskrift til å lage gode bloggposter og artikler hva skjer dersom du gjør det? Jo, da vil du få lesere som klarer å ta inn det du vil lære dem, du engasjerer alle lesernes lærestiler, og vil få lojale lesere som kommer tilbake til bloggen din eller leser din neste artikkel fordi de vet hvordan den er bygget opp og kan hoppe inn i den delen de liker best. Fornøyde lesere betyr flere lesere. Lykke til med skrivingen!

Fakta om skrivingen av denne bloggposten:

Tid brukt på en slik artikkel 15 minutter med alle stegene. 888 ord før jeg skriver denne faktaparagrafen.

Hvordan skrive en bok på 30 dager

I dette innlegget skal jeg vise deg en metode for å skrive en bok / ebok / ebook på kortest mulig tid. Forutsatt at du har en ide om hva du ønsker å skrive om, kan bruke Word eller lignende skriveprogram og har tid tilgjengelig.

Metoden jeg skal vise deg nå, starter kanskje litt unormalt men korter ned prosessen drastisk, jeg ble selv overasket over hvor kort tid det tok å utarbeide flere maler til forskjellige typer bøker innen for varierte emner.

 

Kort versjon av prosessen:

1. Finn emnet du skal skrive om og lag en tittel til boken

2. Lag oversikt over alle kapittlene i boken

3. Skriv hvert kapittel

4. Du har nå en ferdig bok klar til redigering og trykking!

 

Lengre versjon av prosessen:

Det du ser over er en kort versjon, beregnet på å gi de som er en tur innom bloggen til å fort se om dette er noe de selv kunne ha bruk for, og du som leser dette har nok en større interesse i å lære hele prosessen, den skal vi gå igjennom nå.

1. Dette er fortsatt å finne emnet på boken og hva du skal skrive om, jeg velger i dag tittelen «Hvordan skrive en bok på 7 dager»

2. Nå har jeg tittelen klar og nå skal jeg finne ut hvilke kapittler boken trenger og må ha. Til dette er det helt ok å bruke et A4 ark og en penn eller et mindmapping program som Mindjet eller Bubble.us

For ark versjonen:

Lag en runding midt på arket, skriv inn tittelen til boken.

Lag så en litt mindre runding over og under den du laget i midten. Du skal  i den øverste skrive inn trenger og i den nederste ønske. Ut i fra hver av disse skal du lage 3 nye rundinger slik at det blir totalt 6 tomme bobler.

I hver av de boblene skal du skrive inn forskjellige tema som boken skal inne holde. I mitt eksempel blir det som følger:

TRENGER:

Oppsett

Skrivemåter

Kapittler

 

ØNSKE:

Rask metode

Tid

Forfatter

I den første delen som er trenger så har jeg listet opp noen emner som en forfatter av en bok må få med seg for å i det hele tatt kunne skrive en bok på 7 dager. Det personen som skal lese boken ønsker er en rask metode, bruke kort tid og bli en forfatter av en bok. Det er de tingene på ønske som kommer til å overbevise personen om å kjøpe boken din eller lese den, mens det er det de får servert på trenger som er den viktige delen til å få personen til å kunne skrive en bok på 7 dager.

Vi skal videre dele de 3 under emnene i 3 forskjellige parter slik at du ender opp med 18 underemner. Se illustrasjonen lenger ned for hvordan jeg har satt det opp for her tar jeg kun for meg emnet «Rask Metode».

På min Rask Metode så har jeg videre delt den opp i System, Programmer og Outsource. Jeg har valgt system som en av dem fordi jeg mener at du må ha et system å følge dersom du skal kunne skrive en bok på så kort tid, så du slipper å tenke, men følger en prosess. Programmer har jeg listet opp fordi jeg vet det er mange dataprogrammer som kan hjelpe deg til å skrive en bok på kort tid. Outsource har jeg som et eget emne fordi jeg vet at de som ønsker en rask metode for å skrive en bok kanskje har penger til å få andre til å skrive hele eller deler av boken for dem.

Under SYSTEM

I kategorien Ønsker har jeg nå Rask Metode, Tid og Forfatter. I underkategorien Rask Metode har jeg videre System, Programmer og Outsource. Så nå går vi løs på hva vi skal ha under System.

Her skal vi liste opp 6 spørsmål. Tre positive og tre negative. Du kan bruke alle spørsmål med hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan osv.

 

Jeg har valgt disse:

Hvorfor ha et system?

Hvem bruker systemer?

Hvordan fungerer et system?

Hvordan ødelegge systemet?

Hvor passer systemet dårlig?

Hvilke snarveier må du ikke ta?


Det du som leser her skal gjøre nå, er å fullføre denne prosessen på alle de 18 underkategoriene som du tidligere satte opp. Det vil da bli 18 * 6 = 108, et hundre og åtte spørsmål!

Hva skal du så med disse spørsmålene lurer du nok på? Jo det er 108 kapittler til din nye bok. Det eneste du trenger å gjøre nå er å skrive dem, gi svar til hvert enkelt spørsmål så har du en bok.

 

Her er oversikten over min bok:

1 Ønsker

1.1 Rask metode

1.1.1 System

Hvorfor ha et system?

Hvem bruker systemer?

Hvordan ta i bruk systemet?

Hvordan ødelegge systemet?

Hvor systemet passer dårlig?

Hvilke snarveier du ikke må ta

1.1.2 Programmer

1.1.3 Outsource

1.2 Tid

1.2.1 Prokrastinering

1.2.2 Stoppeklokke

1.2.3 Tidstyver

1.3 Forfatter

1.3.1 Forfatteren

1.3.2 Ekspert

1.3.3 Livsstil

2 Trenger

2.1 Oppsett

2.1.1 Forord og innholdsfortegnelse

2.1.2 Kapitteloppdeling

2.1.3 Referanser og videre lesing

2.2 Skrivemåter

2.2.1 Engasjere leseren

2.2.2 Avsnitt

2.2.3 Ord og uttrykk

2.3 Kapittler

2.3.1 Lengden

2.3.2 Rekkefølge

2.3.3 Gi svar

 

Når du er ferdig med din oversikt over kapittler vil din bok ha en noe lengre oversikt enn dette, det er fordi jeg kun har fulgt planen på den første delen av boken. Nå er det bare å skrive svarene dine på hvert enkelt spørsmål og de du ikke kan svaret på finner du svaret til på internett, bare ikke kopier det du finner, men skriv det på din egen måte.

Så – hva tror du? Er du i stand til å skrive din første bok?

 

Ressurser:

http://mindjet.com/ – MindMapping program til PC

https://bubbl.us/ – MindMapping Online

http://www.mindmeister.com/ – MindMapping for iPad ++