80% Raskere Blogg på Norsk WordPress – Er din blogg treg i dag?

Noen nettsider er ekstremt trege til å laste inn i nettleseren din, vært innom en av dem før? Hvor raskt klikket du deg ut igjen da?

Det er ekstremt viktig med en rask internettside, uansett om du driver en blogg eller en vanlig nettside. For du har selv opplevd det jeg skrev over, du Googler etter noe, er siden du klikker inn på for treg, så tar det deg kortere tid å klikke på neste link og gå inn der i stedet. På den måten kan du miste mange verdifulle lesere på bloggen din.

Blogger du på tjenester som Blogg.no eller WordPress.com, så slipper du å tenke på dette. De har gjort det meste klart i sine systemer for at bloggen din skal være raskest mulig på deres servere. Drifter du derimot din egen blogg, med WordPress.org sin programvare, er det viktig at du gjør alt du kan for å få siden din raskere.

Vi skal her se på hvor siden din står i dag og hva du kan gjøre med det. Du vil kunne ha en 80% raskere blogg uten å bytte server eller webhotell.

Status på din WordPress blogg i dag:

Først må vi finne ut om siden din er god fra før, om du har ordnet dette tidligere eller om du har fått noen til å sette opp bloggen din. Det er ikke sikkert de tenkte på dette når de satte den opp.

Hvor raskt laster WordPress bloggen din i dag?

Hvis du går inn på http://Pingdom.com så får du opp bildet under midt på nettsiden til Pingdom.com.

Her har jeg lagt inn min egen blogg, også er det bare å klikke på «Test Now». Det vil kjøre i gang en test på hvor raskt bloggen din vil laste inn i nettleseren.

Da vil du få opp bildet over når testen er over. Her legger vi fokuset på «Load Time». Det er hvor lang tid bloggen din brukte på å laste inn i en nettleser. Min kommer rett under 2 sekunder nå, men vi startet på hele 10 sekunder før jeg gjennomførte det som kommer under. Er din side 2 sekunder eller raskere, er det stor sannsynlighet for at du har gjort det som kommer, eller at du har en veldig rask server. Får du opp over 2 sekunder så les videre.

Finn ut hva som er feil med din WordPress blogg med Google PageSpeed Insights

Hvis du besøker denne siden: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights så vil du komme til Google PageSpeed Insights. Her kan du teste bloggen din for kjente feil, som gjør den treg. Google vil at du skal ha en raskest mulig blogg. Nettopp fordi de får flere fornøyde brukere om de sender sine brukere til bloggen din og de opplever den som rask. Om bloggen din laster raskere vil det også være større sannsynlighet for at din blogg kommer bedre ut i forhold til søkemotoroptimalisering, siden det gir brukerne bedre opplevelser.

Fyll inn bloggen din på PageSpeed og kjør I gang analysen.

Du får så en oversikt som I bildet over. Her ser du at ProBlogger.no har 96 av 100 faktorer riktig i forhold til hvordan bloggen er satt opp og laster i nettleseren. Det er rundt 90 – 100 riktige faktorer du vil få om du implementerer utvidelsene/plugins som du finner under her. Før jeg la dem til så var bloggen på ca halvparten riktige, så ikke bli skremt av at det er mange ting å rette opp på din WordPress blogg.

Hvis du vil lære litt mer så kan du se igjennom resten av det som står på PageSpeed Insights. Her finner du en liste over alle feilene bloggen har, men også beskrivelser av hva du kan gjøre for å forbedre dem. For at du skal slippe å lære deg alt dette har jeg funnet løsninger i utvidelser / plugins til WordPress som du finner under.

7 Plugins / utvidelser til å få en lynrask WordPress blogg:

Jeg vil her liste opp de forskjellige utvidelsene /plugins for å gjøre bloggen din raskere. Jeg beskriver dem kort, for at du skal vite hva de gjør.

VIKTIG: Pass på at når du gjør endringer på din WordPress blogg, så kan det gå galt. Pass derfor på å ha en backup av databasen og filene dine før du fortsetter, ProBlogger.no ta ikke ansvar for eventuelle datatap / ødelagte blogger! Men skulle du trenge hjelp kan du spørre på kommentarfeltet under, så skal jeg prøve å hjelpe deg! 🙂

Backup plugin: http://wordpress.org/plugins/backupwordpress/

 

Better WordPress Minify – Press CSS og Javascript filene sammen

Denne plugin samler sammen alt du har av CSS/Javascript filer og lager dem om til en stor fil for CSS og en til Javascript. Det gjør at nettleseren slipper å laste inn mange filer når den kun trenger å laste inn 2. Den fjerner også unødvendige kommentarer og mellomrom i kodene dine, noe som vil spare litt plass som kanskje ikke har noe å si tenker du, men 10% spart her på 100.000 brukere er ganske mye. BWP Minify løser mange av problemene som dukker opp i PageSpeed.

http://wordpress.org/plugins/bwp-minify/

 

DB Cache Reloaded – Sørg for at databasen I WordPress får slappe av!

Utvidelsen her sørger for å cache resultatene som database din gir. Det vil si at den mellomlagrer resultatet, slik at om en person er innom et blogginnlegg hos deg, så slipper neste person å vente på at databasen din skal gi ut informasjonen. Da henter den i stedet en fil som dette er lagret i. Noe som gir en raskere nettside. Denne kan trenge noe konfigurasjon, så ville ventet med denne til du har prøvd ut alt annet her.

http://wordpress.org/plugins/db-cache-reloaded/

 

JavaScript to Footer – Dytt Javascriptene til bunn av siden der de hører hjemme, pga de er trege!

PageSpeed forteller deg at du bør legge javascript til bunnen av nettsiden din. Om du ikke vet hva verken javascript er, eller hvordan du får flyttet det, så løser denne plugin dette for deg. Svært lite mer å si om den, bortsett fra at du ser den vil løse problemer i PageSpeed.


http://wordpress.org/plugins/footer-javascript/

W3 Total Cache versus Hyper Cache – Sørger for raskt å vise sidene dine til nye besøkende!


Her kan du velge mellom 2 plugins. Dette er plugins som lagrer sidene dine i filer. Slik at om det ikke skjer noen endring på et blogginnlegg, så er det heller ikke nødvendig å hente alt fra databaser og de andre filene dine for å vise det frem til leseren din. De kommer bra konfigurert fra starten av, og jeg opplever Hyper Cache som den raskeste, mens W3 Total Cache har litt flere valg og gir færre feil i Google PageSpeed Insights. Så hva du velger må du nesten bli enig om med deg selv, eller hva med å prøve ut begge? Bare pass på å ikke ha de aktivert samtidig, det vil bare lage krøll.

W3 Total Cache http://wordpress.org/plugins/w3-total-cache/

Hyper Cache http://wordpress.org/plugins/hyper-cache/

 

WP-HTML-Compression – Komprimerer HTML på din WordPress blogg

PageSpeed Insigt foreslår også at du komprimerer HTML kodene dine. Det er nettopp det denne utvidelsen til WordPress gjør. Den tar all koden du har i HTML på bloggen og presser den sammen, fjerner kommentarer og tar bort blanke tegn. Nettleseren skjønner fortsatt hva som står på siden din, bare at det tar kortere tid å laste den inn, samtidig som siden blir mindre i størrelsen og sparer deg for båndbredde. Det siste er viktig om du har begrensninger på båndbredde.

http://wordpress.org/plugins/wp-html-compression/

 

WP-Optimize – Optimaliserer WordPress sin database

Om du har blogget en stund, så vil det være mye unødvendig i din database. Det kan være gamle spam kommentarer og revisjoner av postene dine som er mellomlagret. Trenger du ikke dette lengre så kan du bruke denne plugin til å fjerne alt dette fra databasen din. Databasen din blir da mindre i størrelse og du vil oppleve at den blir raskere.

http://wordpress.org/plugins/wp-optimize/

 

WP Smush.it – Knuser bildene på WordPress Bloggen din


Smush it, gjør nettopp det. Den sørger for å komprimere og tilpasse alle dine bilder som du har lastet opp i WordPress admin, eller som du kommer til å laste opp. Du får valget under mediebiblioteket ditt i WordPress admin og kan ta alle bildene i samme slengen. Bildene dine blir mindre i størrelsen, men taper ikke kvalitet. Noe som får bildene til å lastes ned raskere.

http://wordpress.org/plugins/wp-smushit/

 

Har du spørsmål, tips eller vil skryte av hvor mye raskere bloggen din ble, så skriv en kommentar!

Hvorfor bloggere elsker …… (& det vil du og)

Spent? Litt triggende tittel, håper du liker denne posten 🙂

Nemlig snakk om det å holde kontakt med dine lesere, bloggleserne dine, fordi det er viktig. Har du ingen metode for å holde kontakt med bloggleserne dine så vil de heller ikke få vite om nytt og viktig innhold som du legger ut.

Det er mange metoder for å gjøre det, og det anbefales å bruke så mange som du klarer å holde styr på. Få leserne dine til å følge deg på Twitter, bli med i Facebook siden/gruppen din, følge deg på Instagram, Pinterest og til slutt melde seg på nyhetsbrevet ditt. Ja, for du har vel nyhetsbrev i dag?

Det som er en stor fordel med nyhetsbrev, er at du får sagt ifra direkte til leserne dine dersom det skjer noe. For de fleste har eposten sin lett tilgjengelig uansett om de er på skole, jobb, hjemme eller på ferie. Samtidig kan du følge med på hvor populær eposten din er, ved å se hvor mange som faktisk leser den og hva de klikker på av linker som du kan legge inn.

Det kan være linker til en konkurranse du holder, til en Youtube video eller til din siste bloggpost. Kanskje til og med noe du ikke vil legge direkte på internett, men vil sende leserne dine direkte? På den måten holder du leserne godt oppdatert og de kan følge deg lenge, hvor ofte bytter man epost adresse?

Her er noen som bruker AWeber som sin epost leverandør:

Lucas Rockwell – Yogabodynaturals.com

Lucas er en Yoga instruktør som driver nettsiden Yogabodynaturals.com, han er ikke veldig teknisk av seg, men vet at med AWeber så kommer epostene frem, det er det viktigste for han om han skal holde Yogatimer for eksempel.

Kenton Hoppas – Careercourierthemovie.com

Kenton driver nettsiden Careercourierthemovie.com, som er til for å promotere filmen hans. Han liker at alt med AWeber er automatisert, slik at han slipper å tenke så mye på det. For du kan faktisk sette opp eposter som automatisk sender ditt siste blogginnlegg til nyhetsbrevleserne dine.

Lalitha liker veldig godt å bruke AWeber, ikke rart, for hun har bygget en lojal kundebase og doblet trafikken til nettsiden sin med bruk av sitt nyhetsbrev. Har du lyst til å få til det samme?

Angela Wills – Marketersmojo.com

Angela bruker epost veldig mye i sitt arbeid. Hun bruker det primært som et kommunikasjonsverktøy, i tillegg til markedsføring for sitt firma. Da får hun ut nyheter, produkter og i tillegg hjelp til de som trenger hennes råd rett til epostboksen til de som har meldt seg på nyhetsbrevet hennes.

Så hva er fordelen med å bruke epostverktøyet AWeber for oss bloggere?

  • De kan prøves helt gratis!
  • De har et enkelt system for å sette opp nyhetsbrev
  • De kan sende ut epost med et eller flere blogginnlegg fra din RSS automatisk
  • De kan sende ut en velkomst epost til de som melder seg på nyhetsbrevet ditt
  • Du kan bruke det til å markedsføre en Youtube video eller blogginnlegg
  • Du har kontroll på og kan kontakte de som vil følge deg direkte, i stedet for å betale for Facebook sin promotering av poster eller Bloggshouts på Blogg.no

Jeg vil anbefale deg å prøve det i dag, for alle som driver en blogg bør bygge sin epostliste så tidlig som mulig og helst med en gang du begynner å blogge. Det er ikke alle som husker å besøke bloggen din over tid, så minn leserne dine på å gjøre det!
Kom i gang i dag for kun $1! – AWeber Communications

Utfordring: 10 Raske Fingre

I mange sammenhenger i dag er det viktig å være rask på de 10 fingrene du har. Spesielt på tastaturet. Du har en stor fordel om du klarer å skrive raskt uten mange feil.

Om valget for en sjef er mellom deg og en annen til en oppgave som trenger at du skriver mye på kort tid vil fort denne oppgaven gå til den andre fremfor deg om du skriver sakte. Derfor bør du hele tiden øve deg på hvordan du kan bli raskere til å skrive.

Det gjelder også for deg selv, siden du blogger, er det best å få ned flest mulig ord på kortest mulig tid. Slik at du har tid til å redigere, promotere/markedsføre det du skriver og holde kontakt med andre bloggere og leserne dine.

Touch metoden er vel den mest kjente metoden, det er den du gjerne blir lært opp til. Selv har jeg ikke touch i fingrene, så jeg får nok ikke utnyttet dette best selv. Men fornøyd med å klare å skrive fort nok til at jeg ikke synes det tar for lang tid. En variant av touch metoden er det nok nesten, men selvlært på tastaturet, så da er det mange feil som kunne vært luket bort.

Det finnes programmer som du kan bruke til å lære deg Touch så skaff deg et om du vil øke hastigheten på skrivingen din.

 

http://10FastFingers.com er en nettside der du kan teste ut hvor raskt du faktisk klarer å skrive. Nå er dette riktig nok avskriv av andre ord, så hastigheten er nok en smule raskere rett fra tankene, men det gir en god pekepinn på hvor du ligger an.

Selv havnet jeg her på 68 ord i minuttet, noe som jeg selv syntes var ok. Helt til jeg sjekket topplistene. 188 ord var det på dagens beste tidligere i dag, nå er den beste på 141 ord. Det er stort forbedringspotensial hos meg selv. Hvordan ligger det an med deg?

Utfordringen – dine 10 raske fingre, hvor raske er de?

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

Klar ferdig gå?

Premie

Oi, kanskje vi skal ha en liten premie?

Vinneren er den som er raskest innen mandag morgen kl 10:00.

Bloggen din får selvsagt en omtale her på ProBlogger.no i egen bloggpost, i tillegg til $10 på din Paypal konto.

Dette skal du altså gjøre:

  1. Utfordringen din blir nå å ta testen på http://10FastFingers.com (Husk å ta Skrivetest og Norwegian/Norsk som språk)
  2. Deretter så tar du et skjermbilde av ditt resultat og poster det på Facebook siden til ProBlogger.no: https://www.facebook.com/pages/Problogger/111126722235007

 

(Slik ser 10FastFingers testen ut, du skriver i det hvite feltet og tar mellomrom for neste ord, da går stoppeklokken på 1 minutt ned til 0 og du er ferdig.)

Hvordan blogge mer effektivt med Microsoft Word

WordPress har sitt eget skriveprogram for blogginnlegg. Her kan du gjøre det meste med tekst, bilder og selve HTML koden til hvert enkelt blogginnlegg og sørge for at det blir som ønsket før du faktisk publiserer blogginnlegget ditt. På den måten har du full kontroll. Full kontroll kan derimot ødelegge litt for hvor enkelt det blir. I mange tilfeller er det irriterende å skrive blogginnlegg direkte i WordPress sin egen editor, i hvert fall når du er hjemme og har tilgang på et bedre skriveverktøy, nemlig Microsoft Word.

Mange liker muligheten til å skrive direkte i nettleseren, og jeg bruker dem selv om hverandre. Så det er ikke enten eller, men begge to som er mottoet her.

I Word så har du nemlig muligheten til å skrive blogginnlegg med tittel og det meste av Word funksjonalitet og laste det opp direkte til din blogg, uten at du trenger å lagre og formatere bilder i bloggen etterpå. Det gjør det mye enklere for min del å være mer produktiv.

Hvordan kommer du i gang med å skrive blogginnlegg med Microsoft Word til din blogg?

 

Du har to metoder for å skrive blogg innlegg med MS Word:

Skriv innlegget ditt i et vanlig MS Word dokument og ordne med publisering etterpå

I del 1 så skriver du innlegget ditt som vanlig, legger inn de bilder du måtte ønske, for eksempel med Utklippsprogrammet til Windows(Snipping Tool). Du kan også legge til annen grafikk fra Word som du vil bruke, eksempel:

Her har jeg brukt Word sin Smart Art til å lage en illustrasjon, som enkelt kan forklare gangen i prosessen jeg bruker for å legge opp innlegg på min WordPress blogg.

 

Skriv blogginnlegget ditt direkte i MS Word sin Blog post modus

 

Gå inn i Word også finner du bildet som jeg viser over på Templates, istedenfor «Blank Document».

Klikk deg inn på den.

Du får da opp dette bildet og klikker på «Create».

Da får du opp dette vinduet i Word, kanskje litt større enn mitt, siden jeg forminsket det til å få plass her.

Da kan du fylle inn tittelen på posten din og skrive innlegget under tittelen. Her kan du bruke alle Word sine funksjoner for grafikk og lignende og du finner mye av det under «Insert» tabben.

Når du er ferdig med innlegget ditt, så kan du publisere det direkte på bloggen din. Da er det flere forskjellige bloggplattformer som er støttet. Blogger, Sharepoint blogger, Telligent Community, Typepad, WordPress og andre, er bloggplattformer som er støttet.

Vi fokuserer her på WordPress, i og med at jeg har tilgang på en WordPress blogg.

Gå på «Blog» øverst til venstre i menyen og trykk på pilen under. Velg så Manage Accounts.

Velg så «New».

Deretter velger du «Wordpress» som din blogg i listen. Og klikker «Next»

Så er det bare å legge inn din bloggadresse som vist over, fylle inn ditt brukernavn og passord, og trykke OK.

Da er du klar til å laste opp blogginnlegg skrevet i Word fremover, samtidig som Word tar seg av å laste opp alle bilder du limer inn i Word, slik at det fungerer på bloggen din. Så slipper du å tenke på det.

Deretter kan du trykke på «Publish», da vil Word automatisk publisere bloggposten du nettopp har skrevet på bloggen din. Jeg råder deg til heller å trykke på pilen som er under «Publish» knappen, for da kan du publisere den som en kladd/draft isteden. Det gjør det mulig å logge inn i WordPress før du poster bloggposten og legge til søkeord, kategorier og se hvordan det hele blir seende ut på bloggen din før du publiserer.

Vil dette hjelpe deg til å kunne blogge mer effektivt?

 

 

 

 

 

 

Skjermbilder av hele eller deler av skjermen uten å installere noe til dine bloggposter

For mange bloggere så er bilder viktig i bloggpostene på deres blogg. Det kan være deler av bilder som er tatt selv, men en ønsker ikke å vise hele bildet, eller for å illustrere noe til guider for å utføre noe på datamaskinen. Som jeg for eksempel brukte i forrige bloggpost: Døde linker på din blogg kan ødelegge mye – unngå dem!

Der kan du enkelt se at jeg har klippet og limt for å vise frem utvidelsen som finnes til WordPress og til online verktøyet for å finne ødelagte linker.

Før så var dette litt vanskeligere enn i dag, fant jeg ut selv. For jeg har nettopp foretatt en ny installasjon av Windows 7 etter å ha oppdatert til en nyere SSD disk.

Da må nye programmer inn, og etter å ha glemt hva mitt forrige verktøy het for å klippe og lime skjermbilder så fant jeg ut av Windows 7 og nyere faktisk har et slikt verktøy innebygget.

Snipping Tool – For å enkelt ta bildeklipp til din blogg

Verktøyet det er snakk om er noe som heter Snipping Tool. Et lite, men veldig kjekt program.

Som du kan se er det ikke stort. Og et lite problem jeg fant nå som ikke gikk med programmet var å starte flere av det slik at jeg fikk tatt et bilde av programmet selv, siden det gjemmer seg når du trykker på «New».

Her ser du valgene for programmet. Ikke så mange valg, men som sagt er programmet heller lite. Du kan velge at programmet alltid skal legge til klippet på Clipboard, slik at du lett kan bruke «Lim inn» (CTRL+V) i programmer som støtter det eller få beskjed om du skal lagre skjermbildet som en fil. De andre valgene har jeg ikke sett noe bruk for i sammenhengen med å bruke det til blogging.

Hvordan kommer du i gang og får brukt Snipping Tool til å lage utklipp til din blogg?

 

Det er ikke vanskeligere enn å gå på Startknappen, den runde med Windows logoen, nederst til venstre i Windows 7. Søk deretter etter «Snipping Tool» og klikk på det programmet som kommer opp med en rød runding og saks inni.

Da spretter programmet frem og er klart til bruk.

Som du kan se i bildet her, så er det også muligheter for å bruke markeringspenn, og andre penner for å få frem hva du sikter til i klippet ditt. Så slipper du å bruke MS Paint eller Photoshop til å redigere bildet i etterkant.

Håper du har god nytte av Snipping Tool i din blogg hverdag, på samme måte som jeg har. Har du spørsmål så kom med det i kommentarfeltet under.

Døde linker på din blogg kan ødelegge mye – unngå dem!

Når du har blogget en stund, så er det fort gjort at det blir mye å se over og passe på. Spesielt dette med døde linker. For noe du linket til for 1 måned siden, eller 1 år eller kanskje 5 år siden, finnes ikke lengre. Nettsiden du linket til er borte, eller filen som du linket mot er tatt ned.

Hva tror du det gjør med leserne dine? Det samme som deg selv når du finner en død link på en blogg, på noe du absolutt skulle sett videre på. Utrolig irriterende, men likevel så lett å få i orden på din egen blogg.

Ikke bare blir leserne dine irriterte, men du kan også ødelegge for deg selv og bloggen din på andre måter. Søkemotorene ønsker at brukerne skal ha den beste opplevelsen når de sender lesere til bloggen din, og de vil da nedprioritere deg dersom alle leserne kommer tilbake til søkemotoren for å søke på nytt siden linkene dine ikke fungerte. Lurt å være våken og ta en sjekk på din blogg innimellom.

Tiltak for å unngå døde linker på bloggen din – for dere uten WordPress blogg

For alle typer nettsider inkludert blogger, så finnes det et gratis verktøy som du kan ta i bruk med en gang. Det finner du her http://www.brokenlinkcheck.com

Her skriver du inn blogg adressen din og fyller ut CAPTCA koden og trykker på Submit.

Da får du en liste over alle linkene på din side som ikke fungerer lengre:

For hver link, så får du opp selve linken som ikke fungerer lengre, link til siden som den er funnet på (URL) og hvorfor den ikke fungerer på Server Response.

Det kan være flere grunner til at linken din ikke fungerer. Siden du linker til kan være tatt bort, flyttet til et annet sted eller serveren du linker til er nede akkurat nå. Det blir opp til deg å avgjøre om det er reelt eller ikke.

Nå får du i hvert fall en liste å jobbe med. Noe som gjør at du systematisk kan fjerne hver enkelt link fra innleggene og sidene på din blogg. Det beste kan i mange tilfeller være å fjerne hele innlegget om det er viktig at leseren kommer videre på linken som du har i blogg innlegget ditt, men i mange tilfeller så kan du erstatte linken med en mer oppdatert side som omtaler samme innhold. Noe som vil hjelpe leserne dine mer.

Tiltak for å unngå døde linker på bloggen din – for dere med WordPress blogg

 

Det finnes et verktøy for dere med WordPress blogger som kan gjøre denne prosessen mye enklere.

Nemlig Broken Link Checker som du finner her: http://wordpress.org/plugins/broken-link-checker/ hos WordPress sin Plugin Directory, eller på hjemmesiden til utvidelsen som du finner her: http://w-shadow.com/blog/2007/08/05/broken-link-checker-for-wordpress/

Du kan også installere utvidelsen direkte fra din WordPress Admin, ved å gå på Utvidelser -> Legg til ny -> og søk etter «Broken Link Checker». Installer utvidelsen og den vil være klar til bruk. Da finner du den under Innstillinger -> Link Checker.

I innstillingene for Broken Link Checker så kan du stille inn hvor ofte den skal sjekke etter ødelagte linker for deg, samt om den skal si ifra på epost til deg. På den måten er du hele tiden oppdatert, og slipper å gjøre dette manuelt.

Andre innstillinger du kan sette er blant annet at utvidelsen kan endre CSS formateringer for ødelagte linker, slik at en leser vil se at den ikke fungerer lengre, og at du kan si ifra til søkemotorene at de ikke skal følge den ødelagte linken på din blogg. På den måten slipper du egentlig å følge opp noe som helst. Men for at leserne dine skal få den beste opplevelsen så bør du finne tilsvarende linker å gi dem, slik at de får løst sine problemer effektivt, eller får vite hva du faktisk prater om i bloggposten din.

Er det noe som virker gresk eller uforståelig i gjennomgangen over her, så ikke nøl med å ta kontakt i kommentarfeltet under, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan!

IFTTT – Hvis dette, så det… Hva sier du?

Hvorfor skal du bry deg med hva IFTTT er?

Om du noen gang har hatt et ønske om å gjøre hverdagen på nettet litt enklere, så er dette rette siden for deg.

IFTTT kan nemlig automatisere trivielle oppgaver som:

  • bytte profilbilde på Twitter når du bytter profilbilde på Facebook.
  • Laste ned alle bilder som blir tagget av deg på Facebook og putte de i Dropbox
  • Automatisk sende en hilsen til nye følgere på Twitter
  • Sende alle stjernemarkerte eposter i Gmail til kalenderen din
  • Automatisk ringe deg opp om du sender dem en SMS (Kun i USA)
  • Poste noe på Facebook eller Twitter dersom klokken er et spesielt tidspunkt
  • Sende deg en epost om det er dårlig vær ute (I USA kan du få det på SMS)

Så hva er egentlig IFTTT?

IFTTT-logo-Problogger.no

Det er snakk om IFTTT.com, der IFTTT står for «if this then that», altså hvis dette skjer, så skal dette skje. Du setter opp kriterier for at noe skal kunne skje automatisk, som du før måtte bruke masse tid på.

Fant dette konseptet i går selv, så er relativt nytt for min del, men det kan være at andre har testet det ut før, og da vil jeg gjerne at du skriver en kommentar under om hva du bruker det til

Hvordan kommer du i gang med IFTTT?

Gå til http://www.ifttt.com og registrer en brukerkonto der. Bekreft så denne via e-post linken som er sendt ut til deg, så du er sikker på at de automatiserte oppgavene dine vil fungere.

Deretter vil det være en guide til hvordan du setter opp din første automatiske oppgave. Om det ikke kommer opp så går du på Create helt øverst på siden.  Da kommer det opp IfThisThenThat med This markert i blått siden det er en link. Når du klikker på den kommer det opp masse Web2.0 sider som du kan koble deg opp mot.

For eksempel Facebook.  Da kan du velge at hver gang noen tagger deg i et bilde, så skal bilde lastes ned til din Dropbox mappe som backup. Alle de valgmulighetene du har kommer opp når du klikke på en av Web 2.0 sidene som finnes.

Når du har laget en slik oppgave så vil IFTTT sjekke hvert kvarter om kritieriet  som du har satt på This kvalifiserer. Da utfører den oppgaven som du ville at den skulle.

Når tankene spinner litt, så er det mange ting som kan automatiseres. Noen eksempler ga jeg innledningsvis.

SayHelloToFacebookWhenTheSunComesUpIFTTT-Problogger.no

Selv testet ut disse IFTTT oppgavene:

  • Når noen tagger meg i Facebook bilder blir de lastet ned til Google Driven min
  • Når en blogg innen en nisje skriver om et spesielt tema, så poster jeg det på Twitter siden min. Får det til ved å lage en RSS feed for et søk på siden eller ved RSS for en tag på siden.
  • Når bloggen min får et nytt innlegg blir det postet på Twitter, LinkedIn og Facebook.
  • Når solen kommer opp i Oslo, så postes det en god morgen hilsen på Facebook.

Del denne bloggposten på Facebook, gi den en «Liker» og kanskje en «+1» og skriv hva du kommer til å bruke IFTTT til i kommentar under!

10 WordPress utvidelser nye bloggere MÅ ha!

1. Akismet
Denne utvidelsen bør du ha. Her får du sortert ut alt som kan ligne på spam/uønskede kommentarer som bare er ute etter å skaffe linker og er produsert av dataprogrammer. Så slipper du å bruke unødvendig mye av din tid til å gå igjennom uønskede kommentarer. Gratis og enkel å sette opp.

http://wordpress.org/plugins/akismet/

2. BWP Google XML Sitemaps
Om du ikke har det fra før, bør du skaffe deg en konto på Google Webmaster Tools. Her får du nemlig muligheten til å melde opp alle dine blogginnlegg, sider og RSS til Google på en enkel måte. Samtidig som du får innsikt i hvordan siden din blir indeksert, og om det er noen indekseringsfeil. Utvidelsen her lager enkelt sitemaps i XML format som du kan legge inn på Google Webmaster Tools. På den måten er du sikker på at alle dine innlegg blir lagt til i indeksen, raskt og enkelt.

http://wordpress.org/plugins/bwp-google-xml-sitemaps/

3. FeedBurner FeedSmith
Har du lyst til å vite hvor mange som abonnerer på din blogg via RSS? Da kan du ikke være uten denne utvidelsen. Her blir RSS feeden din brent igjennom FeedBurner, slik at du kan følge med på hva som blir lest og hvor mange lesere du har på RSS feeden din. På FeedBurner får du til og med en egen teller som kan brukes til å vise dette frem på bloggen din.

http://wordpress.org/plugins/feedburner-setting/

4. Google Analytics for WordPress
Om du bruker Google Analytics til å holde styr på hvor mange besøk du har på bloggen din, så er dette en kjekk utvidelse. Du legger inn Google Analytics koden din, og den sørger for at den er inkludert på alle sidene dine i WordPress.

http://wordpress.org/plugins/google-analytics-for-wordpress/

5. Jetpack
Her får du en samlet pakke av masse gode utvidelser for bloggen din. Utvidelsen er gitt ut av WordPress.com og du får blant annet mulighet til å ha veldig oppdatert statistikk på hvor besøkende kommer fra, hvilke sider de besøker og hvilke søkeord som er brukt. Alt rett i WP Admin.

http://wordpress.org/plugins/jetpack/

6. Pretty Link
Dette er et lite program som gjør det mulig for deg å maskere linker, ved å bruke ditt domene. Bit.ly gjør det samme, men her får du muligheten til å gjøre det rett i bloggen din. Slik at linkene dine til andre sider/affiliate linker og lignende blir seende litt penere ut. Samtidig får du statistikk for alle linkene du lager her. Finnes i gratisversjonen Pretty Link Lite.

http://wordpress.org/plugins/pretty-link/

7. ShareThis
Om du er aktiv på mange sosiale medier, eller har brukere som er det, så er dette en god utvidelse å ha. Her kan du nemlig få knapper som dine lesere kan klikke på for enkelt å dele innleggene dine på Facebook, Google+, LinkedIn, StumbleUpon, Pinterest, Digg og mange flere. Du finner mine knapper til høyre på siden her, men du kan også inkludere dem under hvert innlegg, mange valg.

http://wordpress.org/plugins/share-this/

8. W3 Total Cache
Om du har mange besøk på sidene dine, kan den fort bli treg. Siden WordPress hele tiden må ha tilgang til databasen din for å hente informasjon. Har du denne utvidelsen så lagrer den en statisk kopi av siden din for en valgt tid, slik at om mange besøker den samme siden hos deg så vil det gå mye raskere å laste inn siden din. Verdt å bruke, spesielt om du kun har Webhotell.

http://wordpress.org/plugins/w3-total-cache/

9. WordPress Related Posts
Når besøkende på siden din er ferdig med å lese et blogginnlegg er det greit å guide dem videre til lignende innhold på siden din. Her får du en utvidelse som hjelper deg med dette, den tar utgangspunkt i kategoriene du legger innleggene i, og presenterer fem innlegg som kan være interessante for leseren å lese videre på. Sørger for at du får færre som forlater siden din etter kun et innlegg.

http://wordpress.org/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/

10. WPTouch
Mobilen er alles følgesvenn, derfor er det viktig at siden din enkelt kan leses også på mobil. WPTouch sørger for at bloggen din blir presentert på en god måte på mobile enheter, du trenger ikke gjøre annet enn å installere den for å få dette til. Prøv å lese ProBlogger.no på mobilen, så kan du se selv.

http://wordpress.org/plugins/wptouch/

Hvilke utvidelser klarer ikke du deg uten på WordPress?

4 STEG – Få flere lesere på Bloggen din

Hvordan ville det vært for deg om du fikk ubegrenset med gratis besøk til bloggen din?

Google har i dag nesten total dominans på søkemotor markedet. Det er både positivt og negativt for deg som driver på internett i dag. Du må følge deres retningslinjer og oppsett for å kunne konkurrere deg frem i søkemotorens resultatsider. Hovedsaklig så er det beste å lage godt innhold, noe alle hevder med god intensjon. ¨

For skriver du gode artikler som er informative, lager video som ser bra ut og formidler innhold bra og lager informasjonsgrafikk som folk kan dele og sende til sine arbeids kontakter og venner, så sprer budskapet seg på en naturlig måte.

Da får du flere liker på Facebook, flere plusser på Google+ og flere linker inn til dine nettsider fra andre som finner innholdet ditt verdt å dele.

Mange velger derimot å heller lage disse linkene selv, kjøpe dem eller betale for at andre skal sende trafikk/besøkende til dine nettsider.

Med alle oppdateringene til Google i de siste 2 årene, så er første tilnærming den beste, da oppdateringene fokuserer på å eliminere så mye som mulig av det siste. De vil ha kvalitetsinnhold å vise sine besøkende, klarer du å lage det så vil du få flere besøk av dem.

Er du god på å løse problemer?

Vær en problemløser. Folk som googler vil gjerne ha en løsning på et problem. De ville helst hatt løsningen i går, og forklart eller gjort så enkelt som mulig. Klarer du å finne et bedre svar enn andre, eller har enklere løsninger så blir du den folk går til når de skal ha løst noe. Driver du en blogg som meg, som handler om blogging, så vil folk komme tilbake hit dersom de har flere problemer som de vil ha løst, i stedet for å gå innom Google først.

Det resulterer i flere faste besøkende som vet hva du kan og kan hjelpe dem med. Har du flere bloggposter om samme tema, eller som utvider temaet så vil folk også lese mer om det. Noe som resulterer i at færre forlater siden din ved første øyekast.

Jeg kan stolt presentere at her på bloggen så er det under 0,1 % av alle besøkende som forlater bloggen ved første øyekast. Det betyr at bloggen gir mer verdi enn den besøkende først var ute etter.

Nå lurer du sikkert på hvordan du får dette til, her er guiden din:

Så hvordan finner du gode tema å skrive om som folk er interessert i?

Løsning for deg med en epostliste:

Sett opp en spørreundersøkelse med for eksempel http://no.surveymonkey.com/ helt gratis. Lag den kort, for eksempel 3 spørsmål. Spør så hva de som er på listen din lurer på i forhold til det du skriver om, lag den slik at de kan svare kort og enkelt, folk har dårlig tid, men vil fortsatt hjelpe deg for å hjelpe seg selv. Skriv så utdypende om det de lurer på i forskjellige innlegg, del gjerne temaene opp om de er store.

Bilde av Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord

Google Keyword Tools for å finne antall søk på et søkeord

De uten epostliste:

  1. Gå til https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/
  2. Her kan du skrive inn hovedemne som din blogg handler om, eksempel: mat. Fyll så ut captcha som du finner under, og sørg for at sted er Norge og språk er norsk.
  3. Under vil du få opp en hel haug med søkeord. Her får du opp hvor stor konkurranse det er på søkeordet, altså hvor mange som skriver om emnet og er indeksert i Google. Og kanskje det viktigste, antall søk. På antall søk bør du se på lokale søk, da de gir et mer riktig bilde i forhold til hvor mange i Norge som faktisk søker etter det du skriver om.
  4. Klikk så på «Lokale søk per måned». Da sorterer du søkene slik at de med mest søk kommer på topp. Når jeg prøvde eksempelet med mat, så kommer det opp at «and oppskrifter» har mest søk, med hele 550.000 søk per måned i Norge. Konkurransen er lav.

Kan du da lage 10 oppskrifter som handler om hvordan du tilbereder den perfekte ande middagen? Hvor bør anden kjøpes? Hva slags tilbehør er best til and? Hvordan bør en and tilberedes? Kan and grilles? Listen kan bli lang… For en som meg som aldri har tilberedt and er alt dette interessante spørsmål. Har jeg litt erfaring så kan det være spennende å prøve å grille den om jeg ikke har gjort dette før.

Ved å lage slikt godt innhold, basert på godt besøkte søkeord, så vil bloggen din bli sett av flere når den kommer høyere opp i Google, og gir du svaret til den som googler så vil de huske deg.

Hvordan ville det vært om du fikk 100, 1000, eller 10000 flere besøk på bloggen din i måneden?
Jeg har plassert min blogg i Oslonorske bloggkart!

Beste program for bloggere som lett blir distrahert!

For mange bloggere så er det utrolig mange distraherende elementer på et skrivebord, ikke selve skrivebordet som du har PC-en din på, men det skrivebordet du har foran deg på skjermen. Facebook, Twitter, e-poster og andre distraherende elementer som frister mer enn det å sitte å skrive enn bloggpost, eller besvare e-post som krever et godt gjennomtenkt og grundig svar.

Da er ikke løsningene mange, bortsett fra å kanskje ta ut internett pluggen om du har en, for de fleste har jo trådløst nett i dag. Er det noe der ute som kan hjelpe deg på vei?

Selvfølgelig er det ikke bare du som føler det slik. Noen av mine beste artikler og bloggposter har kommet av null distraksjoner på kveld eller morgen, mindre distraherende forespørsler fra omverdenen, men også via et program slik som Q10.

Q10 er nemlig et lite program som du kan installere eller ha med deg på en minnepenn, såkalt portable program. Det programmet gjør er å gi deg et helt svart skjermbilde med en blinkende strek, klar til å ta imot dine tanker. Ordene skal frem, ingen distraherende elementer.

I tillegg til at du ikke blir distrahert av resten av skrivebordet ditt får du også med tellere for antall ord, bokstaver og sider som du har skrevet. Dermed kan du følge med dersom du har en viss limit på antall ord du skal skrive for en artikkel.

Følger du noen av prinsippene for kreativitet, slik som å sette en stoppeklokke til å ringe etter 10 minutter eller 30 minutter, så er det også innebygget, og du finner menyen for dette ved å trykke på F1, da får du en oversikt over alt du kan gjøre med programmet.

Har du ikke prøvd det før, så anbefaler jeg deg å prøve, det skader deg ikke og tar opp minimalt med diskplass. Bare besøk nettsiden til Q10 her: http://www.baara.com/q10/