Suksessbedriftene

Det finnes utallige nettsider, nettbutikker, blogger, markedsplasser på nett og andre typer nettsteder som alle er ute etter å tiltrekke seg flest mulig besøkende. Men hva er det egentlig som skiller vinnerne fra taperne – de som lykkes fra de som aldri klarer ta steget opp? Det skal vi se litt nærmere på her.

Du har helt sikkert hørt om mange svært populære nettsider. Når det gjelder eBay og Amazon så er det helt naturlig at de finnes, og forretningsmodellen deres virker helt åpenbar. I dag. Men da disse nettsidene ble grunnlagt var de pionerer, og har forandret hvordan en hel verden handler diverse duppeditter. Nå er de selvfølgelig bitre rivaler, men takket være sin innovative eksistens har begge to livets rett den dag i dag. Men hvorfor lyktes akkurat disse to, mens mange andre feilet?

Bitre rivaler

Bitre rivaler

Det er dessverre og selvfølgelig ikke noe enkelt og klart svar på dette spørsmålet – da ville jo alle klart det. Men det handler om å gjøre så mye som mulig på riktig måte.

Være først ute med å oppfylle et behov

Det viktigste for disse aktørene er kunden. Den må alltid stå i fokus dersom man ønsker å stable en levedyktig bedrift på beina. Disse var tidlig ute med å skjønne at mennesker ønsker å kjøpe ting på internett uten å måtte forlate hjemmet sitt – og få alt levert rett på døra via posten.

Skeptikerne sa ”Folk gidder ikke vente på å få det de trenger, alle vil foretrekke å dra til nærmeste butikk”, men de lot seg ikke stoppe. Resten er jo naturligvis historie, og nå handles det til og med klær og sko over nett, og dette er gjenstander som de fleste foretrekker å prøve før de kjøper. I dag er dette åpenbart, men da det kom på markedet var de fleste skeptiske. Dermed fant eBay og Amazon et behov de kunne oppfylle for kunden, og slik har de vokst seg stadig større og sterkere siden den gang.

Det morsomme er jo at Amazon startet som en bokhandel på nett helt tilbake da biblioteket fortsatt ble besøkt av leseglade mennesker. Nå har deres egen Kindle forvandlet hele bokindustrien over til elektroniske bøker, og dermed gjort behovet for bibliotek langt mindre. Det interessante her er at de har forandret en vane som har vært lik blant mennesker i tusenvis av år. Folk har alltid lest bøker, og alltid lånt bøker av andre for å lese. Nå kan vi kjøpe boken vi ønsker å lese og laste den ned i samme operasjonen, på mindre enn ett minutt. De har forandret hvordan vi tilegner oss kunnskap.

Amazons lesebrett Kindle

Amazons lesebrett Kindle

Hvordan forbrukernes behov endrer seg

Du har garantert hørt om Spotify og Wimp. Netflix og HBO. For bare ti år siden var det ingen som så for seg at dette kunne ha livets rett, men i dag er det en selvfølge i livene til mange av oss. Det interessante er at vi klarte oss fint uten disse abonnementstjenestene før i tiden, men de har lyktes i å skape et behov hos oss. Nå MÅ vi ha Spotify for å høre på musikk, og vi MÅ ha Netflix for å få med oss de siste TV-seriene som det snakkes om på jobben og på skola. I takt med internettets utvikling har vårt behov for rask tilgang til underholdning økt, og nå vil vi ha alt med en gang!

Spotify vs Wimp

Spotify vs Wimp

Verdenskjente Apple har klart å gjøre mobilapplikasjoner til en milliardindustri hvor folk handler spill i dyre dommer for å sitte og trykke på mobiltelefonen sin. Dette oppfyller et behov for kunden, men som de har skapt selv – vi har nemlig alltid klart oss uten diverse applikasjoner på smarttelefonen vår.

Brukervennlig

Et annet viktig aspekt er brukervennlighet – det må være enkelt og praktisk for at vi skal orke å bruke tiden vår på det. Kun spesielt interesserte orker å bruke timesvis på å lære seg noe nytt for å utøve hobbyen sin. Det gjelder særlig for underholdningsaktører som PokerStars Casino og alle som lager spill på nettet – det må gå fort å lære seg og å forstå meningen med spillet. Dersom man skal lykkes i et marked preget av hard konkurranse er man ganske enkelt nødt til å ha et brukervennlig produkt, ellers vil man slite med å nå ut til det store flertallet.

Markedsføring

Det nytter ikke å ha et førsteklasses produkt dersom ingen vet om det. Man er nødt til å nå ut til massive mengder mennesker hvis man skal lykkes med å bli en verdensgigant. For å klare det må man enten ha et overlegent produkt og/eller gjøre noe veldig riktig med markedsføringen sin.

Her er det naturlig å bruke Apple og Steve Jobs som forbilder, for maken til gratis reklame og markedsføring skal man lete lenge etter. Du kan ta en titt på presentasjonen hans her for å skjønne hva jeg snakker om.

De gjorde det å ha en iPhone til noe eksklusivt, og dermed ville alle ha en. Så enkelt, men også vanskelig å komme på.

De som aldri blir store

Det finnes en rekke eksempler på nettsteder, butikker og tjenester som ikke var først ute, eller som ikke klarte å etablere seg på den måten de ønsket. Noen ble bare borte, mens andre ble kjøpt opp av andre aktører som hadde bedre måter å få ut potensialet deres på. Det er slik dagens kapitalistiske verden fungerer.

..
Mats Holmvik