Nettspilling på sosiale medier har eksplodert den siste tiden

Bruken av spill på sosiale medier har økt kraftig de siste årene, og nå spiller omtrent 90 millioner Facebook-brukere daglig. Flere av de mest populære spillene er ulike versjoner av casinospill. Det gjør at stadig flere spillutviklere forsøker å kombinere sosiale medier og casinospill, for å prøve å utnytte den nye markedsføringskanalen til å få flere spillere til sine egne casino på nett.

Populære nettspill

Casinospillene Texas Hold’em Poker, Slotomania, DoubleDown Casino, Bingo Blitz og Best Casino overstiger til sammen elleve millioner unike spillere hver dag. Tre casinospill troner inne på topp ti over mest spilte internettspill. Nyere forskning har konkludert med at 53% av Facebooks brukere spiller minst ett interaktivt spill via Facebook.

Dette gir store muligheter for bedrifter som driver casino på nett. Hvis man klarer å få knyttet sammen sine egne casinoer og casinospill med sosiale medier, åpner det seg en uendelig stor gruppe potensielle kunder.

Casino på nett og sosiale medier

En undersøkelse viser at spillere som i gjennomsnitt besøker et casino på nett hver fjerde dag, spiller et interaktivt spill på Facebook eller andre sosiale medier annenhver dag, altså dobbelt så ofte.

Ved å knytte spillene på de sosiale mediene sammen med casinospillene, forsøker utviklerne å gi spillerne en naturlig vei inn til deres nettcasino.

Inntekter fra interaktive spillere

Ny forskning viser at mange nettspillere forsøker å unngå spill som man må betale for før man starter å spille. Spilleren vil imidlertid betale for virtuelle goder og fordeler i et spill som i utgangspunktet er gratis. Dette gjør at selv sosiale medier kan tjene penger på gratis spill gjennom reklame eller bonuser. Det er ikke nødvendig å få spillerne til å kjøpe spillet i første omgang, inntektene kommer senere.

Denne artikkelen er utarbeidet i samarbeid med casinopånett.eu

..
Mats Holmvik