Valget 2013 – Er det mulig å forutsi resultatet? Høyre eller Arbeiderpartiet?

Nå er valgdagen kommet og du må komme deg ut å stemme om du ikke allerede har gjort det!

Men, er det mulig å forutse hvem som vinner valget basert på nettsidene til de to partiene som blant annet VG.no har valgt å fokusere mest på?

Vi har tidligere her på bloggen gått igjennom hvordan Market Samurai fungerer i forhold til søkeordsanalyse, og analyse av konkurrenter.

Under finner du et bilde jeg har satt sammen fra Market Samurai når jeg tok en analyse av nettsidene til partiene Høyre og Arbeiderpartiet. For meg så ser det ut som de offisielle sidene, selv om flere partier har flere domener.

valget2013hvemvinnerhoyrearbeiderpartiet

 

Som du kan se over har jeg ringet rundt de punktene som de forskjellige nettsidene vinner på.

Her har du en oversikt over hva hvert punkt egentlig mener:

# – Posisjon konkurrenten har i Google

URL – Nettadressen til konkurrenten

DA – Domenets alder

PR – PageRank rangeringen til Google og hvilken verdi de har

CF – Litt det samme som PageRank bare en annen skala for å vurdere verdien til adressen

TF – En vurdering av hvor troverdig nettsiden er

IC – Indeksert innhold på det nettstedet

RDD – Hvor mange forskjellige domener som linker til denne siden

RDP – Hvor mange linker siden har fra forskjellige nettsider

BLP – Hvor mange linker den nettsiden har tilbake til seg

BLEG – Hvor mange gode linker fra .edu og .gov domener siden har

DMZ – Om siden er registert i Google sin katalog DMOZ

YAH – Om siden er registrert i Yahoo sin betalte katalog

Title – Om søkeordet er nevnt i tittelen

URL – Om søkeordet er nevnt i adressen

DESC – Om søkeordet er nevnt i beskrivelsen av siden i META tags

HEAD – Om søkeordet er nevnt i overskriftene på siden

valget2013hvemvinnerhoyrearbeiderpartiet

Det som er litt spennende å se på her er BLD, som er antallet linker til nettsiden, uansett om det er en underside eller ikke. Her kan vi se at Høyre har hele 2.069.122 linker inn til sine sider, mens Arbeiderpartiet har bare 948.848. Det betyr at Høyre har gjort en bedre jobb med å spre innholdet på sine sider, noe som treffer flere mennesker rundt om på de forskjellige nettsidene hvor de er referert til.

Samtidig kan du se på BLP, som er tilbake linker til førstesiden på domenet, at Arbeiderpartiet har flest linker, faktisk veldig mange flere. Det forteller oss at de som regel blir referert til flere steder for hovedsiden sin, men ikke til innholdet som ligger der.

Utover dette så har Høyre flere sider som faktisk er indeksert i Google, ref. IC kolonnen, noe som forteller oss at de nok er mer aktive enn Arbeiderpartiet til å legge inn og oppdatere innholdet sitt. På de øvrige punktene så er partiene relativt like.

Men vil det da være Høyre som ligger an til å bli valgets vinner, siden de har flest linker og mest innhold på sine nettsider? Eller er det arbeiderpartiet som har flest linker til sin forside?

..
Mats Holmvik