NB: Dette er en todelt bloggpost, har du ikke lest første del så gå hit: Del 1 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg
Analyse av søkeordene som Market Samurai har funnet til oss
Her ser du en rask analyse av søkeordene som vi fant i Market Samurai. Hvis du trykker på der det står «SEOT» i den grønne linjen så sorteres resultatene ut i fra hvilke søkeord som har mest søk på Google.
Nå skal vi sette i gang en dypere analyse av søkeordene. Så vi starter med å sette «Match Type» til «Exact» for å finne søk som er gjort eksakt på «kjoler», deretter på «Period» til «Monthly» og «Filter» til «No Filter». Du kan sette «Period» til andre verdier, men jeg liker best å jobbe med månedlige tall.
Trykk så på «Analyze Keywords» for å starte den dypere analysen.
Dypere analyse av søkeordene fra Market Samurai og hva alt betyr
Nå har vi fått resultatene fra analysen, som du kan se har det kommet inn flere tall og noen grønne søyler. Vi skal nå gå igjennom hvert enkelt felt og hva de betyr.
SEOT – Antall søk som er gjort på søkeordet som du finner til venstre på samme linje, jo høyere tall jo bedre
TAComp – Konkurrerende nettsider som prøver å dukke opp på samme søkeord, jo færre jo bedre
Trends – Trenden for søkeordet i løpet av året, hvor mange som søker de forskjellige månedene i løpet av et år. Her starter det på januar og går helt til desember, så hver søyle har sin egen måned. Det er lurt å finne søkeord som har så høye søyler som mulig. På den måten mister du ikke trafikk i måneder hvor søkeordet ikke blir brukt så mye. Har du en blogg om 17. mai, så vil selvfølgelig det være mer søk rundt april og mai måned enn ellers. Dessverre ingenting å gjøre med det.
SEOV – Dette er hva verdien av å få alle de besøkende som søker etter søkeordet ditt er verdt. Som du ser er beløpene i dollar, så her er det mye penger for de som klarer å ligge høyt på disse søkeordene. Det er fordi søkeordene lett kan føre til kjøp i nettbutikker og slikt. Så kjolebutikkene bør gjøre alt de kan for å ligge på topp her. Kommer din blogg på toppen av disse søkeordene så kan du forvente deg store inntekter i bannere og sponsede innlegg fra nettopp kjolebutikker, siden det da lønner seg for dem å ligge på din blogg.
Velg ut et godt søkeord – så undersøker vi konkurrentene
Ut ifra listen over så velger jeg meg et søkeord som jeg syntes var utmerket. Nemlig «kjoler på nett». Her er det hele 2268 søkere hver måned, og bare 2 nettsider som konkurrerer om akkurat det søkeordet. Samtidig ser du at det er verdt rundt 60.000 kroner å få de besøkende på siden. Vil da regne med at en blogg som bruker et affiliateprogram til en nettbutikk som selger kjoler kan oppnå bortimot 20.000 i inntekter på det og noen sponsede innlegg per måned.
Derfor klikker jeg på nøkkel ikonet som du finner ved siden av søkeordene. Da kommer nemlig søkeordet opp i en ny fane som du kan se under. Deretter går jeg videre på den delen som har «SEO Competition» i seg.
Analyse av konkurrentene på søkeordet i Market Samurai og betydning av informasjonen
Nå får jeg opp en oversikt over konkurrentene på akkurat dette søkeordet ved hjelp av Market Samurai. I listen kan du se nettadressene nedover og masse andre tall og bokstaver. Kort forklaring til dem her:
# – Posisjon konkurrenten har i Google
URL – Nettadressen til konkurrenten
DA – Domenets alder
PR – PageRank rangeringen til Google og hvilken verdi de har
CF – Litt det samme som PageRank bare en annen skala for å vurdere verdien til adressen
TF – En vurdering av hvor troverdig nettsiden er
IC – Indeksert innhold på det nettstedet
RDD – Hvor mange forskjellige domener som linker til denne siden
RDP – Hvor mange linker siden har fra forskjellige nettsider
BLP – Hvor mange linker den nettsiden har tilbake til seg
BLEG – Hvor mange gode linker fra .edu og .gov domener siden har
DMZ – Om siden er registert i Google sin katalog DMOZ
YAH – Om siden er registrert i Yahoo sin betalte katalog
Title – Om søkeordet er nevnt i tittelen
URL – Om søkeordet er nevnt i adressen
DESC – Om søkeordet er nevnt i beskrivelsen av siden i META tags
HEAD – Om søkeordet er nevnt i overskriftene på siden
Kan du få flere lesere på bloggen ved å bruke dette søkeordet?
Jo mer grønt du ser på «SEO Competiton», jo bedre er det. Her er det relativt grønt og det skulle ikke forundre meg om det var lett å dukke opp på søkeordet «kjoler på nett». Sørger du for at søkeordet er nevnt i Title, URL, Desc og Head hos deg, samtidig som du har mange gode blogginnlegg om «kjoler på nett» og har en god del linker til bloggen din så vil du dukke opp på dette i Google.
Pass bare på at du ikke bare skriver om dette, for Google skjønner også når du prøver å lage innhold som bare skal komme opp i Google. Lag innhold til bloggen din som de besøkende er på utkikk etter. Slik at du kan få så mange tilbake linker, likes og kommentarer som overhode mulig. Det viser nemlig Google at de besøkende liker innholdet ditt, noe som også er viktig for å komme høyt i søkemotorene.
NB: Dette er en todelt bloggpost, har du ikke lest første del så gå hit: Del 1 av 2 – Hvordan få flere lesere på din blogg
Fint tips!
Takker! 🙂
Kan du være så snill å si hvilken app bloggeren https://kaoma.blogg.no/ brukte for å få like/kommentere flere bilder på en gang? Hadde blitt veeldig glad 😀
🙂
Her har du svaret og en guide: https://problogger.no/2013/09/10/fa-flere-likes-og-folgere-pa-instagram-na/