Hopp til innholdet

Del 3: Fem forbedringspotensialer på din nettbutikk som du sikkert er dårlig på

Det er mange måter å gjøre feil på en nettside. Veldig mange vet om at siden deres er dårlig, men få gjør noe med det, uten noen spesiell grunn.

I denne artikkelserien skal jeg ta for meg fem måter de fleste kan bedre sin nettside eller nettbutikk på. Dette vil være de områdene de fleste gjør feil. Når artikkelserien er ferdig vil det være kun en dag med arbeid for å rette alt dette.

Du får her vite hvordan du skal få mer ut av hvert  besøkende til din nettside.
Her vil det bli fokusert mer på hvordan du skal få denne trafikken til å utføre noe på din nettside, om det er å kjøpe noe av deg eller melde seg på en e-post liste.

Nr 3 Testing og analyse

Kjøper du trafikk til din side i dag? Hvorfor ikke? De fleste som starter nettbutikk i dag sliter med å få til PPC* og annen betalt trafikk. Grunnen til det er at veldig mange prøver dette ut, men får det ikke til fordi de har prøvd for lite og tapt litt penger.

De som mest sannsynlig ikke får noe utbytte av PPC* er de som ikke har testing og analyse på plass. Du vet kanskje fra før at du må teste med forskjellige bilder, overskrifter og tilbud på sidene dine. Er du i en posisjon hvor det går dårlig for nettbutikken så dropper de fleste dette, når man egentlig burde ha hovedfokuset på dette.

Nettbutikker med stor suksess setter dette som en stor prioritet og prøver og feiler med de overnevnte endringene. Skal du få suksess på nett er dette noe du må lære deg om du skal lykkes.

Første steget for deg vil være å få på plass et godt analyse system. Du skal med andre ord ikke følge med på de tallene som du får fra telleren til hosten din, men få et system som du kan følge med på hva de besøkende gjør på siden din. Viktig å finne ut hvilke kanaler som fungerer godt for deg og hva som gir penger i kassa. Kjøper du trafikk fra Facebook og du ser at de ikke kjøper noe fra deg, mens du fra Nettby får besøkende som kjøper, så vet du hvor du skal legge mer penger i markedsføring.

Det finnes mange slike løsninger som passer til denne bruken av analyse. Det beste er nok at Google Analytics, integrert med AdWords, er mer enn god nok løsning for de aller fleste som driver små og mellomstore nettsteder. Google Analytics(heretter GA) er i hvertfall mye bedre å sette opp til denne bruken enn å ikke ha noe å analysere og teste med.

Med GA kan du lage egne linker som du kan bruke på forskjellige tilbud, i eposter, signaturer i forum og i reklame som du kjøper. Da kan du følge med på hva den besøkende har gjort etter at de kom til siden din.

Hvis du derimot stopper helt opp i installasjonen av GA på din nettbutikk fordi handlekurven din ikke støtter det, så er det nok bedre å bytte nettbutikkløsning. Det finnes flere selskaper som kan legge inn GA for deg dersom det skulle bli vanskelig, kanskje de som leverte nettbutikken i utgangspunktet.

Neste steget nå vil være litt vanskeligere. Nå må du starte med testingen. Test med forskjellige overskrifter, bilder, tilbud, fordeler ved å få nyhetsbrevet ditt, salgstekster, farge temaer og mye mer.

Velg noe å teste med, du taper i hvertfall ikke noe på å prøve

Test to forskjellige versjoner av noe på nettsiden din, hva som helst, den ene versjonen av tilbudet/bildet osv vil konvertere til salg bedre enn den andre. Behold vinneren og slett den versjonen som ikke lager like mye salg. Fortsett med dette og du vil se at salget ditt øker, gjevnt og trutt. Du forbedrer hele nettbutikken din om du går igjennom disse stegene på alt som kan endres.

For å teste ut dette med to versjoner kan du gå til innkjøp av et script som kan gjøre dette, eller sett deg inn i Google Website Optimizer Tool.

Analyse og testing er ikke valgfritt på nett. Du må igjennom det for å lykkes. Blir du god på dette vil du få store fordeler fremfor konkurrenter som ikke gjør det, og du har ikke råd til å ikke prøve det ut!

Kom i gang med analyse og testing i dag:

  1. Sett opp GA med din nettbutikk
  2. Sett opp Google Website Optimizer
  3. Finn noe på nettsiden din du vil teste ut
  4. Behold det som fungerer
  5. Start på nr 3 igjen.

GA = Google Analytics

*(Pay Per Click / Betal per klikk)

Ta en titt på Del 1 av denne artikkelserien: Bilder og bildebruk på din nettside / nettbutikk

Ta en titt på Del 2 av denne artikkelserien: Nettside / Produkt teksten din

1 kommentar til “Del 3: Fem forbedringspotensialer på din nettbutikk som du sikkert er dårlig på”

  1. Dette er noe som jeg allerede gjør, og dette er absolutt et viktig område for alle som har en nettbutikk.

    Butikksystemet som jeg selv bruker, CS-Cart, har for eksempel Google Analytics integrert, så jeg får blant annet informasjon over alt som skjer på butikken. Inkludert gjennomførelsen av salget. Google Analytics er absolutt et godt verktøy, og noe som alle burde benytte mer enn de allerede gjør.

    Du vil aldri få for mye datamateriale, er noe jeg alltid har sagt. Men nå er vel kanskje jeg preget til å si dette ettersom jeg har en del utdannelse innen området.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *